Τι συμβαίνει με τις κενές θέσεις;
Με τη θέσπιση και την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, Ε.Β.Ε. (δείτε παραδείγματα υπολογισμού) έχουν δημιουργηθεί προβλήματα στην κάλυψη όλων των διαθέσιμων θέσεων που υπάρχουν στις σχολές. Η Ε.Β.Ε. λειτουργεί ως ανάχωμα και δεν επιτρέπει σε όλους τους υποψήφιους να δηλώσουν όποια σχολή επιθυμούν. Δηλαδή αν για παράδειγμα ο μέσος όρος των γραπτών ενός υποψηφίου στο πεδίο της υγείας ήταν 13,20 τότε σχολές όπως: τη Φαρμακευτική του Α.Π.Θ. ή τη σχολή Βιοτεχνολογίας του Γ.Π.Α. ή το Χημικό της Καβάλας δεν μπόρεσε να τις δηλώσει στο Μηχανογραφικό του Δελτίο. Ως αποτέλεσμα αυτού του μέτρου είναι ο μικρός αριθμός φοιτητών ανά έτος σε ορισμένες σχολές, πράγμα που θέτει σε κίνδυνο την ομαλή τους λειτουργία.
Γεγονός που εντείνει το παραπάνω φαινόμενο, είναι ότι αρκετοί υποψήφιοι/ιες δεν συμπεριλαμβάνουν στο μηχανογραφικό τους δελτίο αρκετές σχολές που θα μπορούσαν να τους οδηγήσουν στο επάγγελμα που ονειρεύονται λόγω της ελλιπούς ενημέρωσης σχετικά με:
1) τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των σχολών
2) τις επιλογές με το πέρας των προπτυχιακών σπουδών
3) τη διεπιστημονικότητα
Έτσι, είναι πολύ πιθανό να έχει συγκεντρώσει ο/η υποψήφιος/α τα απαιτούμενα μόρια και την Ε.Β.Ε. αλλά τελικά να μην έχει δηλώσει σχολή ή σχολές που θα ταίριαζαν στο εργασιακό του/της προφίλ και θα του/της έδιναν την ευκαιρία να σταδιοδρομήσει. Στους πίνακες που ακολουθούν θα δούμε σχολές με κενές θέσεις αλλά και σημαντικά καλές προοπτικές για επαγγελματική ανέλιξη και σταδιοδρομία.
Η πρώτη μας αναφορά θα γίνει για τη Στρατιωτική Σχολή Ευέλπιδων (ΣΣΕ- Όπλα) και τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ- Όπλα) και τις κενές θέσεις που υπάρχουν τα τελευταία τρία έτη. Οι υποψήφιοι και οι υποψήφιες του 2ου επιστημονικού πεδίου περνώντας τις ΠΚΕ (Προκαταρτικές Εξετάσεις) θα έχουν την ευκαιρία να στελεχώσουν τις Ένοπλες Δυνάμεις και να αποκατασταθούν άμεσα.
1o Επιστημονικό Πεδίο
Με το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς σε διεθνές επίπεδο και την προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων, πάντα υπάρχει η ανάγκη για άτομα τα οποία μπορούν να γίνουν ο συνδετικός κρίκος αυτής της προσπάθειας. Οι απόφοιτοι ξένων φιλολογιών έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν με κατάλληλα μεταπτυχιακά τους εξής κλάδους: τουρισμού, πωλήσεων, νευροεπιστημών, marketing, κ.α. Ξεχωριστή μνεία για τον κλάδο της γλωσσολογίας ο οποίος υπεισέρχεται σχεδόν παντού με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και έξυπνων εφαρμογών.
2o Επιστημονικό Πεδίο
Εξίσου σημαντικές ευκαιρίες έχουν οι μαθητές και οι μαθήτριες από το 2ο επιστημονικό πεδίο. Μέσα από τις σπουδές τους στα μαθηματικά και στη φυσική, μπορούν να βρεθούν σε πεδία έρευνας και καινοτομίας όπως: η βιοστατιστική, τα έξυπνα δίκτυα, η τεχνητή νοημοσύνη, ο προγραμματισμός, τα έξυπνα υλικά, κ.α. Στο πρόσφατο Βιομηχανικό συνέδριο του Σ.Ε.Β. (Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων) που έλαβε χώρα στον Οκτώβριο του 2023 έγιναν μερικές ενδιαφέρουσες επισημάνσεις :
• Δημιουργήθηκαν 117.00 νέες θέσεις εργασίας για καλύψουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις του κλάδου
• Ζητήθηκε να διπλασιαστούν οι εισακτέοι σε σχολές STEM για να καλυφθούν μελλοντικές ανάγκες σε τομείς όπως η παραγωγή πράσινης ενέργειας, η χρήση νέων τεχνολογιών, κ.α.
• Ζητήθηκε να ενταχθεί η πρακτική άσκηση ως υποχρεωτική σε σχολές STEM.
Άρα σπουδές πιο «παραδοσιακές» που αρκετοί υποψήφιοι θα τις προσπερνούσαν μπορούν να τους οδηγήσουν σε θέσεις εργασίες με καλό μισθό και καλές συνθήκες εργασίας.
3o Επιστημονικό Πεδίο
Στον τομέα της υγείας υπάρχει ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση σε νοσηλευτικό προσωπικό (γενικότερα στο χώρο της περίθαλψης και της πρόνοιας) στην Ελλάδα, σε βόρειες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο , οι Η.Π.Α., Η Αυστραλία. Κάποιοι από του βασικούς λόγους αυτών των αναγκών είναι η αύξηση του προσδόκιμου όρου ζωής καθώς και η γήρανση του πληθυσμού αυτών των χωρών. Σημαντικές προοπτικές όμως μπορούν να αναδυθούν επίσης με τη σύμπραξη του χώρου της τεχνολογίας με το χώρο της υγείας (smartwatches, ρομποτική χειρουργική, χειρουργική ακριβείας, τηλεϊατρική, αποκατάσταση με τη χρήση VR ή AR). Όποτε σχολές όπως οι παρακάτω μπορούν να γίνουν το πρώτο βήμα μια πολλά υποσχόμενης καριέρας σε χώρους διεπιστημονικούς.
4o Επιστημονικό Πεδίο
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο έχουμε τους περισσότερους υποψηφίους – υποψήφιες από τα τέσσερα πεδία και θα βρούμε τα λιγότερα κενά. Όπως θα παρατηρήσετε απουσιάζουν οι σχολές πληροφορικής οι οποίες δίνουν καλές προοπτικές απορρόφησης. Θα δούμε σχολές σε κεντρικές πόλεις με σωστά δομημένα προγράμματα σπουδών να έχουν κενές θέσεις. Σημαντική ευκαιρία η σχολή Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου όπου μπορεί να οδηγήσει τους υποψηφίους και τις υποψήφιες σε έναν κορυφαίο και τρομερά εξελίξιμο κλάδο της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος δραστηριοποιείται παγκοσμίως.
Αυτό που θα ήθελα να γίνει κατανοητό από τους/τις υποψηφίους – υποψήφιες είναι πως αν και υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για σπουδές και καλές προοπτικές, αυτές δεν είναι οι ίδιες για το καθέναν και για την καθεμία. Για να τις αξιοποιήσουμε όμως τις ευκαιρίες θα πρέπει να τις δούμε, αλλά για να τις δούμε θα πρέπει να γνωρίζουμε τι αναζητούμε. Εδώ έρχεται το τρίπτυχο που συνοψίζει τα παραπάνω: Αυτογνωσία – Πληροφόρηση – Απόφαση.
Ας γνωρίσουμε ποιοι είμαστε μέσα από το ερωτηματολόγιο κλίσεων και δεξιοτήτων, ας συγκεντρώσουμε αξιόπιστες και έγκυρες πληροφορίες για τα τμήματα που μας ενδιαφέρουν έτσι ώστε να μπορέσουμε να επιλέξουμε σωστά τις πρώτες μας σπουδές.
Σύνταξη: Νίκου Δημήτρης Σύμβουλος Σταδιοδρομίας | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας