Νέες τεχνολογίες, εκπαίδευση & πανδημία: Η επόμενη ημέρα και οι καινοτόμες εφαρμογές του EdTech που πρέπει να γνωρίζεις
Πριν ένα χρόνο, εάν κάποιος με μια «γυάλινη μπάλα» μας έδειχνε προφητικά τι θα συνέβαινε μέσα στο 2020, κατά πάσα πιθανότητα θα μέναμε με το στόμα ανοικτό. Παράλληλα, εάν μας περιέγραφε πως γίνεται πλέον η διδασκαλία, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, άτυπη, φροντιστηριακή κ.ο.κ. μάλλον θα τον χαρακτηρίζαμε υπερβολικό. Και όμως ήρθε η πραγματικότητα…
Η αλλαγή στην εκπαίδευση, η εκπαιδευτική τεχνολογία – #EdTech ήρθε για να μείνει. Έγινε ταχύτατα, μαζικά, ολιστικά και για πρώτη φορά παγκοσμίως αποτέλεσε το καλύτερο εφαλτήριο για «εκπαίδευση για όλους».
Η εκπαιδευτική τεχνολογία είναι η μεγάλη ευκαιρία ώστε μαθητές σε απομακρυσμένα μέρη, μαθητές με αναπηρίες ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες να έχουν ίση πρόσβαση στη γνώση. Ποτέ στο παρελθόν η μάθηση δεν είχε γίνει τόσο αυτόνομη από την τοποθεσία τώρα που οι κλειστές αίθουσες ανά την υφήλιο ήταν και συνεχίζουν να είναι μια πραγματικότητα. Ακόμη και σε μαθητές με περιορισμένη πρόσβαση στο διαδίκτυο ή εκτός σύνδεσης η μάθηση είναι πλέον εφικτή!
Τρεις είναι οι βασικές τεχνολογίες που θα αλλάξουν τον τρόπο που οι επερχόμενες γενιές θα μαθαίνουν:
1. Επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα
Επιτυγχάνοντας εκπληκτικά ποσοστά αλληλεπίδρασης, βιωματικότητας και μετάδοσης πληροφοριών το VR-AR είναι το next big thing. Ζωντανεύοντας έμβιους οργανισμούς που έχουν εκλείψει ή προσφέροντας μια περιήγηση στην αρχαία Αθήνα, η παραδοσιακή διδασκαλία μελλοντικά δείχνει να χάνει τη μάχη, απέναντι στις τεχνολογίες αυτές.
2. Παιχνιδοποίηση – Gamification
Τα βασικά οφέλη του gamification στην εκπαίδευση είναι να κάνουν τη μάθηση διαδραστική και πιο ελκυστική, προσθέτοντας αρχές και στοιχεία παιχνιδιού σε μαθησιακές ενότητες, αντικείμενα κ.λπ.
3. Τεχνητή νοημοσύνη
Η τεχνολογία AI μπορεί να ωφελήσει τους μαθητές επιτρέποντάς τους να μάθουν έξω από την τάξη με προσωποποιημένο υλικο-μάθηση καθιστώντας τη μάθηση πιο ελκυστική και προσαρμόζοντας υλικό που ταιριάζει στο άτομο. Για παράδειγμα, μέσω της μηχανικής μάθηση μπορεί να δημιουργήσει εξατομικευμένες σειρές ασκήσεων μαθηματικών για ένα μαθητή Λυκείου
Εκπαιδευτικές εφαρμογές υπήρχαν εδώ και αρκετά χρόνια. Ωστόσο, εν μέσω Covid19 ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα, γονείς, μαθητές και φοιτητές ήρθαν σε επαφή με κάποια από αυτές. Κάτι το οποίο, ενδεχομένως, να συνέβαινε μόνο για τις επερχόμενες γενιές ή τους νεότερους εκπαιδευτικούς και φυσικά σταδιακά.
Ποια είναι όμως τα εργαλεία και οι εφαρμογές που «αγαπήθηκαν» από χιλιάδες εκπαιδευτικούς ανά την υφήλιο και το επόμενο διάστημα αναμένεται να αποτελέσουν μόνιμο βοήθημά τους; Ενδεικτικά ορισμένα από αυτά:
https://www.gonoodle.com/: Ένα υπέροχο εργαλείο για διασκεδαστικές κινητικές δραστηριότητες
https://edpuzzle.com: Ελέγξτε εάν οι μαθητές παρακολουθούν τα βίντεο σας, πόσες φορές παρακολουθούν κάθε ενότητα και αν κατανοούν το περιεχόμενο.
https://crosswordlabs.com: Δημιουργήστε τα δικά σας σταυρόλεξα για μαθησιακούς σκοπούς!
https://www.postermywall.com: Ψηφιακές αφίσες και υλικό
https://el.padlet.com/: Δημιουργήστε όμορφους πίνακες, έγγραφα και ιστοσελίδες που διαβάζονται εύκολα και είναι διασκεδαστικό να συνεισφέρετε σε αυτά
https://www.tinytap.it είναι για τους γονείς που θέλουν να μετατρέψουν το χρόνο οθόνης του παιδιού τους σε μια ανεξάρτητη μαθησιακή εμπειρία και όχι μόνο
https://www.classdojo.com/: Συνδέοντας την τάξη, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Φυσικά η λίστα είναι ανεξάντλητη και διαρκώς εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές εφαρμογές που αναδύονται παγκοσμίως.
Απαραίτητη προϋπόθεση για το Education 4.0 είναι πλέον οι ψηφιακές δεξιότητες, το reskilling & upskilling κάθε εμπλεκόμενου στη μαθησιακή διαδικασία, και φυσικά η ένταξη σχετικών μαθημάτων και η καλλιέργεια αντίστοιχων δεξιοτήτων σε όλα τα τμήματα εκπαιδευτικών των ΑΕΙ.
Η επόμενη ημέρα για όλες τις μορφές και τις βαθμίδες εκπαίδευσης αναμένεται εντελώς διαφορετική και είναι υποχρέωση όλων μας, αυτήν την απότομη αλλαγή να την εκμεταλλευτούμε ως ευκαιρία παρέχοντας περισσότερες μαθησιακές ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές και επιτυγχάνοντας βέλτιστα μαθησιακά αποτελέσματα.
Σύνταξη: Δρ Ταουσάνης Χρήστος, Επιστημονικός Διευθυντής EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας