Κάνοντας τη γνώση παιχνίδι. Η σημασία της βιωματικής μάθησης στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία
«Μόνο ότι δέχτηκες με την ψυχή σου, αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή σου και στο χαρακτήρα σου» John Dewey, Αμερικανός Φιλόσοφος
ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Η βιωματική μέθοδος και εκπαίδευση έχει ως στόχο να φέρει τον μαθητή σε άμεση επαφή με το αντικείμενο μάθησης, μέσα από εξειδικευμένες ψυχαγωγικές δραστηριότητες που μπορεί να διατηρήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον του. Η μάθηση μέσα από το παιχνίδι μπορεί και επιβάλλεται να αποτελέσει το βασικό πυρήνα της μαθησιακής διαδικασίας. Με τη βιωματική μάθηση μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων, ο μαθητής μπαίνει στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το παιχνίδι είναι μία πολύ σημαντική δραστηριότητα η οποία επηρεάζει τη γνωστική, φυσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών (Lifter, Foster- Sanda, Arzamarski, Briesch, & McClure, 2011; Stagnitti, 2004).
Παρέχει δυνατότητα ανάπτυξης διαφορετικών δεξιοτήτων όπως το χειρισμό αντικειμένων, τη συζήτηση με τους συνομηλίκους, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, τη χρήση της συμβολικής σκέψης και του συμβολικού παιχνιδιού (Barton & Wolery, 2010). Μπορεί να ειπωθεί ότι το παιχνίδι είναι το επίκεντρο της υγιούς γνωστικής, κινητικής, γλωσσικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης ενός παιδιού (Ginsburg, 2007). Επομένως, φαίνεται ότι είναι κριτικής σημασίας ο σχεδιασμός μεθόδων και πρακτικών που θα ανταποκρίνονται στην ανάγκη κάθε παιδιού για παιχνίδι. Η εφαρμογή πρότυπων μεθόδων διδασκαλίας μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά ώστε να «γίνει η μάθηση παιχνίδι».
Στόχος Επιμόρφωσης
Σκοπός της συγκεκριμένης επιμόρφωσης είναι να εκπαιδευτούν όλοι οι συμμετέχοντες στην εφαρμογή πρότυπων μεθόδων βιωματικής διδασκαλίας με την εφαρμογή παιγνιωδών δραστηριοτήτων ώστε να γίνει πιο εύκολη η διδασκαλία των βασικών μαθημάτων γλώσσας, ιστορίας και μαθηματικών σε παιδιά νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων δημοτικού. Είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση στον ρόλο που παίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης. Οι παιγνιώδεις δραστηριότητες δεν έχουν την ακαμψία ενός συμβατικού δασκαλοκεντρικού μαθήματος που περιορίζεται στην προσπάθεια μετάδοσης γνώσης. Αντί να στοχεύει στην απομνημόνευση πληροφοριών, προτείνει την αναζήτηση νοήματος μέσα από το παιχνίδι που αποτελεί την πιο ελκυστική μέθοδο μάθησης για τα μικρά παιδιά.
Μαθησιακοί Στόχοι
Μετά την ολοκλήρωση της επιμόρφωσης, αναμένεται οι συμμετέχοντες:
α. να βρίσκουν τρόπους ώστε να δημιουργούν και να εφαρμόζουν πρότυπα προγράμματα εκμάθησης των σχολικών μαθημάτων της γλώσσας των μαθηματικών και της ιστορίας μέσω δραστηριοτήτων παιχνιδιού.
β. να μπορούν μέσα από κινητικές δραστηριότητες ψυχοκινητικής και θεατρικές τεχνικές όπως παιχνίδι ρόλων, θεατρικό παιχνίδι κλπ να διδάξουν στα παιδιά τις πρώτες βασικές έννοιες μαθηματικών και γλώσσας (πχ έννοιες πρακτικής αντίληψης, πρόσθεση, αφαίρεση, ορθογραφία, απομνημόνευση ιστορικών γεγονότων ή μυθολογίας κα).
Ημερομηνία Διεξαγωγής: Σάββατο 4 & Κυριακή 5 Απριλίου
Ώρες Διεξαγωγής:10.30-15.30
Δυνητικοί Συμμετέχοντες: Εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, Ειδικοί Παιδαγωγοί, Επαγγελματίες, Φοιτητές