«Via Carpatia: καθ’ οδόν στο μέλλον» Εκδήλωση από τη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών και το Διεπιστημονικό Εργαστήριο Παρευξείνιων και Μεσογειακών Μελετών του ΑΠΘ
Συνέντευξη Τύπου θα δοθεί τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2019 και ώρα 11:00, στο Κτίριο της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών (ΟΠΕ) / Νομικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (3ος όροφος, Αίθουσα 319) για την παρουσίαση της εκδήλωσης «Via Carpatia: καθ’ οδόν στο μέλλον».
Η εκδήλωση «Via Carpatia: καθ’ οδόν στο μέλλον» διοργανώνεται από τη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών (ΟΠΕ) και το Διεπιστημονικό Εργαστήριο Παρευξείνιων και Μεσογειακών Μελετών (ΔΕΠΑΕΜ) του ΑΠΘ, με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Ομίλου Εδαφικής Συνεργασίας (ΕΟΕΣ) ΕΛΙΚΑΣ και θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2019, στις 18:00 στο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ (Αμφιθέατρο 1). Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εσωτερικών (Τομέας Μακεδονίας- Θράκης).
Στη Συνέντευξη Τύπου θα μιλήσουν ο Κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Αν. Καθηγητής Γρηγόρης Ζαρωτιάδης και τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής της εκδήλωσης.
«Via Carpatia: καθ’ οδόν στο μέλλον»: Λίγα λόγια για την εκδήλωση
Με δεδομένη την ανάγκη να αντιστραφεί η χωρική ανισότητα που δημιουργεί δομικά προβλήματα στην πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης, αλλά και να υποστηριχθεί η ουσιαστική διεύρυνσή της προς την Ανατολή, αξιοποιώντας τους προϋπάρχοντες ιστορικούς, κοινωνικοοικονομικούς και πολιτιστικούς δεσμούς στη νοτιοανατολική, ανατολική Ευρώπη και στην Παρευξείνια Ζώνη, το έργο της Via Carpatia αποτελεί ίσως τη βασικότερη παρέμβαση στην περιοχή.
Η ιδέα της κάθετης σύνδεσης της Βαλτικής με τη Μεσόγειο ξεκίνησε από μια πρώτη συμφωνία της Λιθουανίας, της Πολωνίας, της Σλοβακίας και της Ουγγαρίας το 2006. Ο διακρατικός συντονισμός της λεγόμενης «Διακήρυξης του Lancut» ολοκληρώθηκε το 2010 με την υπογραφή της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Ελλάδας.
Η Via Carpatia αποτελεί ουσιαστικά την άμεση οδική σύνδεση της Κλαϊπέντα (λιμάνι της Λιθουανίας) με τη Θεσσαλονίκη, μέσα από τις προαναφερθείσες χώρες της ανατολικής Ευρώπης και των ανατολικών Βαλκανίων. Δεδομένης της προοπτικής ένταξης αυτού του σχεδίου στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (Trans-European Transport Network, TEN-T), ο εν λόγω κάθετος άξονας ολοκληρώνει τις υφιστάμενες οριζόντιες χαράξεις, δημιουργώντας έναν ενιαίο χώρο από την Κωνσταντινούπολη ως το Κίεβο και το Γκντανσκ ως και τα Δυτικά Βαλκάνια.
Η σημασία του συγκεκριμένου έργου είναι μεγαλύτερη για τη χώρα που έχει μάλλον τη μικρότερη συνεισφορά (ως απόσταση) στον κεντρικό κάθετο άξονα, την Ελλάδα! Ενώ αναλογούν μόνο 110 χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη ως τον Προμαχώνα, τα οποία μάλιστα έχουν ολοκληρωθεί σε σημαντικό (όχι όμως σε απόλυτο) βαθμό, τα οφέλη είναι τέτοια που θα αλλάξουν ριζικά τον ρόλο της Μακεδονίας και του λιμανιού-πρωτεύουσάς της.
Στην εκδήλωση που θα λάβει χώρα στις 12 Δεκεμβρίου θα παραστούν εκπρόσωποι της ελληνικής και της πολωνικής κυβέρνησης, της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης της Κεντρικής Μακεδονίας, εκπρόσωποι των επιμελητηρίων και των αρμόδιων φορέων της περιοχής, καθώς και των διπλωματικών αρχών των εμπλεκομένων χωρών.
Οργανωτική επιτροπή: Γεωργία Κότσια, Κλειώ Κεντερελίδου, Ιωάννης Αναστασιάδης, Περικλής Τράιος και Ηλίας Κιόρογλου.