Βιωματικό Σεμινάριο
Το παιδικό ιχνογράφημα είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας για να μπορέσουν να κατανοήσουν την ψυχική κατάσταση στην οποία βρίσκεται το παιδί. Μέσα από αυτή την τεχνική το παιδί μπορεί να εκφράσει τα βαθύτερα συναισθήματα του. Είναι ένας τρόπος επικοινωνίας με τον εσωτερικό του κόσμο αλλά και η δημιουργία μιας γέφυρας με τον εξωτερικό κόσμο. Η σύνδεση του εσωτερικού με τον εξωτερικό κόσμο δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να δώσει νόημα σε ανεπεξέργαστα κομμάτια του Εαυτού, να τα εκφράσει και να τα συμβολοποιήσει. Για να μπορέσει όμως να γίνει αυτό χρειάζεται και ο Άλλος. Σε θεραπευτικό πλαίσιο ο θεραπευτής προσπαθεί να αναπαραστήσει μέσα του σε ένα μη συμβολικό επίπεδο την εμπειρία του παιδιού, να την ζήσει και να την βιώσει στο επίπεδο της σωματικής αίσθησης και κατόπιν να αρχίσει να συμβολοποιεί την εμπειρία και να την κάνει αντικείμενο σκέψης και επεξεργασίας σε ένα συμβολικό επίπεδο. Από εκεί και πέρα ο ρόλος του είναι να επιστρέψει αυτή την επεξεργασία πίσω στο παιδί μέσα από την ερμηνεία. Οι διεργασίες αυτές δεν είναι τόσο γραμμικές όσο ακούγονται καθώς συνήθως συμβαίνουν ταυτόχρονα και είναι εμπεδωμένες η μία μέσα στην άλλη. Η δημιουργία αυτού του «ενδιάμεσου χώρου» αναπτύχθηκε από τον D. Winnicott. Ο D.Winnicott μιλάει για αυτόν τον τόπο μεταξύ του παιδιού και του θεραπευτή/γονέα/εκπαιδευτικού, όπου ο τελευταίος κατανοεί, στηρίζει και επιτρέπει στο παιδί να εξελιχθεί και να δημιουργήσει έναν αληθές εαυτό.
Το παιδικό ιχνογράφημα όπως οποιοδήποτε άλλο εκφραστικό μέσο που χρησιμοποιείται για την ανάδυση του ψυχισμού του παιδιού δεν είναι αρκετό από μόνο του για να αναγνωρίσει ο ενήλικας αυτό που θέλει να μεταφέρει το παιδί. Ο ενήλικας – θεραπευτής, γονέας, εκπαιδευτικός- καλείται να κατανοήσει, να επεξεργαστεί και να δώσει νόημα σε αυτά που φέρνει το παιδί. Για να μπορέσει όμως να δει «πραγματικά» τις ανάγκες του παιδιού θα πρέπει ο ίδιος να περάσει από ένα δικό του εσωτερικό βίωμα, να βιώσει ξανά το δικό του εσωτερικό παιδί που κρατάει μέσα του και το μεταφέρει σε όλες τις σχέσεις του. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει ο θεραπευτής, γονέας, εκπαιδευτικός να δει την «ιστορία» που φέρνει το παιδί μέσα από τη ζωγραφική αλλά και σε σχέση με τον περιβάλλον του. Μέσα από ατομικές και ομαδικές βιωματικές τεχνικές και σε σύνδεση με τη θεωρία, αυτό το σεμινάριο στοχεύει:
1. Σε μία πρώτη προσπάθεια να κατανοήσει ο εκπαιδευόμενος τον “ενδιάμεσο χώρο” μεταξύ του παιδιού και του ενήλικα.
2. Στην κατανόηση της παιδικής ζωγραφικής ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων και εμπειριών του παιδιού.
3. Στην κατανόηση της θεραπευτικής διαδικασίας μέσα από τη ψυχαναλυτική-ψυχοδυναμική προσέγγιση.
Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε Eπαγγελματίες της ψυχικής υγείας, σε εκπαιδευτικούς, σε γονείς και σε όσους ενδιαφέρονται να έρθουν σε επαφή με τη συγκεκριμένη προσέγγιση για μία βαθύτερη κατανόηση του ψυχισμού του παιδιού.
Δείτε την αναλυτική ανακοίνωση