Μία από τις κεντρικές διαστάσεις των προγραµµάτων σπουδών του 2011 για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας στην πρωτοβάθµια και τη δευτεροβάθµια εκπαίδευση είναι ο κριτικός γραµµατισµός, με την έννοια της καλλιέργειας της κριτικής ανάλυσης του λόγου από τους μαθητές. H ύπαρξη πλέον μιας τεράστιας ποικιλίας μορφών κειμένων και γλωσσών επιτάσσει την προσέγγιση και την κατανόηση της γλώσσας όχι μόνο στο επίπεδο του λόγου και της μορφοσυντακτικής και γραμματικής του εξομάλυνσης αλλά και την καλλιέργεια των επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων ώστε να είναι σε θέση οι μαθητές ως μελλοντικοί πολίτες να συνδιαμορφώνουν κριτικά το πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας συνεπώς στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί ουσιαστικά το προπύργιο και το θεμέλιο για τη μετέπειτα εξέλιξη παιδιού – εφήβου ως ολοκληρωμένο και ενεργό μέλος της κοινωνίας.
Η Νεοελληνική Γλώσσα πέραν του στενού και οριοθετημένου περιβάλλοντος της ως σχολικό μάθημα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σηματοδοτεί την ιστορία, τον πολιτισμό, την προέλευση, την επάρκεια στη γνώση και στην επικοινωνία, την εξέλιξη. Στοχεύοντας, λοιπόν, στη γνωριμία μας με αυτήν οι επιμορφούμενοι θα έρθουν σε επαφή με την ιστορική πορεία της όσον αφορά την αντιμετώπιση της βάσει των Αναλυτικών Προγραμμάτων, με νέες τεχνικές μεθόδους διδασκαλίας που θα στηρίζονται στην αυτενέργεια και στην ενθάρρυνση και δεν θα κινούνται στα στεγανά της παραδοσιακής τάξης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα συζητηθεί ο όρος ψηφιακός εγγραμματισμός και η χρήση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία του γλωσσσικού γραμματισμού, διερευνώντας συνάμα το παιδαγωγικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να εκτυλίσσεται η διδακτική πράξη. Εν τέλει θα αποκτηθούν εκείνες οι δεξιότητες που θα καταστήσουν ικανό το φοιτητή και μελλοντικό δάσκαλο αλλά και τον εν ενεργεία εκπαιδευτικό στη δημιουργία σχεδίων εργασίας των γλωσσικών ενοτήτων, στην παραγωγή λόγου, στην κατάρτιση ασκήσεων, στην επαρκή και τεκμηριωμένη αξιολόγηση, στη χρήση νέων μεθόδων και μέσων διδασκαλίας.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς-φιλολόγους, δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, οι οποίοι θέλουν να ενημερωθούν για τις επιστημονικές εξελίξεις σε θέματα μεθοδολογίας της διδασκαλίας της νέας ελληνικής γλώσσας και να εφαρμόσουν νέες, σύγχρονες τεχνικές μάθησης και διδασκαλίας. Απευθύνεται, επίσης, σε πτυχιούχους τμημάτων φιλολογικής κατάρτισης, οι οποίοι επιθυμούν να επικαιροποιήσουν και να συμπληρώσουν τη γνώση τους σε θέματα μεθοδολογίας της διδασκαλίας της νέας ελληνικής γλώσσας.
Δείτε την αναλυτική ανακοίνωση