Ένα πολύτιμο εργαλείο στην υπηρεσία των εκπαιδευτικών και προς όφελος των μαθητών με ειδικές ανάγκες, παρουσιάστηκε χθες σε ημερίδα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.Πρόκειται για το εγχειρίδιο «Μετάβαση μαθητών με αναπηρία από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – Πρόγραμμα Μετάβασης: Βήματα και Δράσεις», το οποίο σχεδίασαν και υλοποίησαν καθηγήτριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε συνεργασία με ειδικούς παιδαγωγούς, προκειμένου να καλύψουν ένα κενό που υπάρχει σήμερα στο εκπαιδευτικό σύστημα, με αποτέλεσμα οι μαθητές με ειδικές ανάγκες να αντιμετωπίζουν πρόβλημα μετάβασης από το δημοτικό προς το γυμνάσιο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους, τις οικογένειές τους αλλά και το σχολικό περιβάλλον.
Το εγχειρίδιο είναι αποτέλεσμα τετράχρονου ερευνητικού έργου τριών καθηγητριών του παιδαγωγικού τμήματος ειδικής αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και συγκεκριμένα των κ.κ. Αναστασίας Βλάχου, Ελένης Διδασκάλου, Παναγιώτας Σταυρούση σε συνεργασία με τις ειδικές παιδαγωγούς Φωτεινή Γρηγορίου, Πόπη Πατρίκα και Αριστέα Φύσσα.
Κατέγραψαν τα προβλήματα που δημιουργούνται για τους μαθητές με ειδικές ανάγκεςκατά τη μετάβασή τους από το δημοτικό προς το γυμνάσιο και τα βήματα αναλυτικά για την ομαλή προσαρμογή τους στο νέο σχολικό περιβάλλον. Καρπός του προγράμματος που υλοποιήθηκε σε πειραματικό επίπεδο είναι το εγχειρίδιο που παρουσιάστηκε και που βρίσκεται πλέον στη διάθεση εκπαιδευτικών.
Η μετάβαση των μαθητών με αναπηρία από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτελεί μια κρίσιμη και συχνά γεμάτη στρες διαδικασία, η οποία είναι πιθανό να επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στους τομείς της ακαδημαϊκής επίδοσης και της ψυχοκοινωνικής τους προσαρμογής.
Σύμφωνα με την κ. Βλάχου για ένα παιδί με αυτισμό, η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο, μπορεί να ενεργοποιήσει στρεσογόνους παράγοντες εξαιτίας της αλλαγής των καθηγητών και των αιθουσών διδασκαλίας, συνθήκες στις οποίες δεν είναι συνηθισμένο το παιδί. Μέσω τους εγχειριδίου προτείνεται για παράδειγμα πρόγραμμα οπτικοποίησης των αλλαγών πριν το παιδί πάει στο Γυμνάσιο προκειμένου να κάνει ρουτίνα τις αλλαγές που θα αντιμετωπίσει.
Σε κάθε περίπτωση εξήγησε ότι το πρόγραμμα πρέπει να εξατομικεύεται καθώς ακόμη και για μαθητές με ίδια αναπηρία τα προβλήματα διαφέρουν. Παρόλο που ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου Προγράμματος Μετάβασης εστιάζει στους μαθητές με αναπηρία, εντούτοις, το υλικό που δημιουργήθηκε μπορεί, κατάλληλα τροποποιημένο, να εφαρμοστεί και σε προγράμματα μετάβασης για μαθητές τυπικής ανάπτυξης.
Πηγή: www.taxydromos.gr