Η σημερινή κοινωνική πραγματικότητα έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και τις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων. Άμεσος αποδέκτης το σχολικό πλαίσιο και μεγάλη η ανάγκη για εξατομικευμένη γνωστική, ψυχολογική και κοινωνική υποστήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους.
Έτσι λοιπόν με αρκετές προσδοκίες περιμέναμε «τον Κοινωνικό διάλογο για την Παιδεία», ελπίζοντας στη βελτίωση των εκπαιδευτικών δομών και την τοποθέτηση εξειδικευμένου προσωπικού για την προσφορά ίσων ευκαιριών σε όλα τα παιδιά.
Αντ΄ αυτού αιφνιδιαστικά και παρά τις αντιδράσεις πολλών εκπαιδευτικών ψηφίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες στις 11/2/2016 μέσα από τροπολογία το σχέδιο νόμου «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις», η ρύθμιση για την Ειδική Αγωγή. Μία από τις ρυθμίσεις αφορά τα Τμήματα Ένταξης, θεσμό καταξιωμένο από το 1980. Το υπουργείο ευαγγελίζεται το «Ένα σχολείο για Όλους» το οποίο χωρίς αμφιβολία επιδιώκει την ισότιμη ένταξη των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο κοινωνικό σύνολο, ακολουθώντας το μοντέλο της Συνεκπαίδευσης-Συμπερίληψης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Ναι, όνειρο όλων των εκπαιδευτικών και ιδιαίτερα εμάς των εκπαιδευτικών της Eιδικής Aγωγής είναι να καταφέρουμε να υπηρετήσουμε το μοντέλο της Συμπερίληψης. Για ποια συμπερίληψη όμως μιλούμε στο ελληνικό σχολείο όταν ο δάσκαλος έχει συνήθως 25 μαθητές με πολλά διαφορετικά γνωστικά, ψυχολογικά και κοινωνικά προφίλ, με ανελαστικά αναλυτικά προγράμματα ,χωρίς το κατάλληλο εποπτικό υλικό, χωρίς σχολικές υποδομές και το σπουδαιότερο χωρίς την ανάλογη εκπαίδευση, επιμόρφωση και το σταθερό υποστηρικτικό προσωπικό, (ψυχολόγους,κοινωνικούς λειτουργούς κ.λ.π). Στα σχολεία φοιτούν και μαθητές οι οποίοι δεν ξεκινούν απλά από «άνισες αφετηρίες» αλλά παρουσιάζουν έντονες δυσκολίες (Δ.Α.Δ/Δ-Ε.Π.Υ/ Σύνδρομο Down/Eιδικές Μαθησιακές Δυσκολίες κ.ά) που δυσχεραίνουν την εκπαίδευσή τους, έτσι ώστε χρειάζονται και έχουν δικαίωμα για Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και όχι να είναι παρατηρητές της μαθησιακής διαδικασίας.
Στο Τμήμα Ένταξης ο δάσκαλος σκύβει πάνω στον καθένα ξεχωριστά, αξιολογεί τις γνώσεις και τις ικανότητές του, θέτει τους ατομικούς στόχους προσαρμοσμένους στις δυνατότητες και τις εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητή και ακολουθεί το δικό του μοναδικό ρυθμό, μακριά από το ανταγωνιστικό κλίμα της τάξης, σε περιβάλλον με ευέλικτα διδακτικά μοντέλα και ευέλικτο διδακτικό πρόγραμμα. Χρησιμοποιούνται ποικίλες διδακτικές μέθοδοι. Η μαθησιακή ετοιμότητα, το ενδιαφέρον και το μαθησιακό προφίλ των παιδιών αποτελούν βάση για τον σχεδιασμό της διδασκαλίας.
Τώρα καλούμαστε να είμαστε μέσα στην τάξη .
- Αυτόματα ο αριθμός των μαθητών που θα υποστηρίζουμε ελαττώνεται καθώς και ο χρόνος που θα αντιστοιχεί στον καθένα.
- Ένας μεγάλος αριθμός μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες δεν θα έχει την εκπαίδευση που δικαιούται αφού το μαθησιακό επίπεδο των παιδιών που παρακολουθούν ΤΕ δεν συμβαδίζει με το επίπεδο των συμμαθητών του στην τάξη.
- Θα αυξηθεί η σχολική διαρροή ιδιαίτερα στην ελληνική επαρχία και θα επιβαρυνθούν οικονομικά οι γονείς αναζητώντας άλλους φορείς αρωγής.
Εμείς οι δάσκαλοι της Ειδικής Αγωγής θα θέλαμε για το μεταβατικό στάδιο μέχρι να έχουμε τις προυποθέσεις για «Ένα σχολείο για Όλους» να αποσυρθεί η τροπολογία για τα Τμήματα Ένταξης, να τεθεί το θέμα σε διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς, προτού ληφθούν οριστικές αποφάσεις.
Μέχρι τότε είναι αναγκαίο να έχει το κάθε σχολείο Τμήμα Ένταξης στελεχωμένο με ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, με ανάλογες υποδομές και εποπτικό υλικό. Επίσης ευέλικτα ΚΕΔΔΥ και Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα σε κάθε Νομό για να έχουμε διακίωμα να συζητούμε για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση.
Εκπαιδευτικοί Τμημάτων Ένταξης, Ειδικής Αγωγής ΠΕ Ρεθύμνου