Open Close

Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και όσα προοδεύουν ακαδημαϊκά υφίστανται πιο συχνά σχολικό εκφοβισμό

Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και όσα προοδεύουν ακαδημαϊκά υφίστανται πιο συχνά σχολικό εκφοβισμό 

Διπλάσια ποσοστά σχολικού εκφοβισμού είχαν υποστεί στη σχολική τους ζωή άτομα που πετυχαίνουν ακαδημαϊκά. Αυτό προκύπτει από την πρώτη φάση της έρευνας που έγινε σε περισσότερους και περισσότερες από 1400 φοιτητές και φοιτήτριες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑ.ΜΑΚ), του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Τα παραπάνω ανέφερε σήμερα ο καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών του ΠΑ.ΜΑΚ, Γιώργος Παυλίδης σε συνέντευξη Τύπου, παρουσία του αντιπρύτανη του ΠΑ.ΜΑΚ Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου με αφορμή την διοργάνωση, το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, του πανελληνίου επιστημονικού συνεδρίου με θέμα «bullying – σχολικός εκφοβισμός, ψυχοκοινωνικές, εκπαιδευτικές συνέπειες και η αντιμετώπισή τους«.

Μιλώντας για την έρευνα, επισήμανε ότι σε αυτήν συμμετείχαν 528 φοιτητές και 864 φοιτήτριες, 628 από τη θεωρητική και 779 από τη θετική κατεύθυνση ενώ από τα αποτελέσματα εντυπωσιάζει το υπερδιπλάσιο ποσοστό των φοιτητών (41% σε σχέση με το αναμενόμενο 21%) που υπέστησαν bullying.
«Το εύρημα της έρευνας είναι θλιβερό για τη χώρα, καθώς παιδιά που αργότερα προοδεύουν ακαδημαϊκά φαίνεται ότι απομονώνονται στο σχολείο. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση από το τέλος, ανάμεσα σε 60 χώρες, στα ποσοστά του σχολικού εκφοβισμού, με ποσοστό 42%, τη στιγμή που το μικρότερο ποσοστό το έχει η Γερμανία με 8% και ακολουθούν οι σκανδιναβικές χώρες με 15%» σημείωσε.

Τόνισε, μάλιστα, ότι «το χειρότερο είναι πως το 68% των φοιτητών που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν παρατηρητές σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού. Ελάχιστοι παρενέβησαν είτε φοβούμενοι ότι θα υποστούν τα ίδια, είτε γιατί δεν ήξεραν τι να κάνουν εκείνη τη στιγμή και σάστισαν». «Εξίσου υπεύθυνοι, συνυπεύθυνοι και ακόμη πιο υπεύθυνοι από τον θύτη είναι αυτοί που παρακολουθούν το σχολικό εκφοβισμό δεν παρεμβαίνουν, γιατί έτσι ουσιαστικά ηρωοποιούν το θύτη» πρόσθεσε ο κ. Παυλίδης.

Ο ίδιος αναφέρθηκε, όμως, και σε μια κατηγορία παιδιών που υφίστανται σχολικό εκφοβισμό σε ποσοστό διπλάσιο έως δεκαπλάσιο από το συνηθισμένο. Πρόκειται για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, δυσλεξία και υπερκινητικότητα. «Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ήταν σημαντικά περισσότερο θύματα (40%), λόγω της ταπεινωτικής σχολικής τους αποτυχίας, που οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και απομόνωση» είπε.

«Ιδιαίτερα το παιδί με υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα είναι συνήθως λίγο πιο επιθετικό από το μέσο όρο. Ενοχλεί τους άλλους, καμιά φορά ασκεί σχολικό εκφοβισμό γιατί ο παρορμητικός δεν μπορεί να κρατηθεί να σκεφτεί τις συνέπειες των πράξεών του και μετά η κατάσταση αντιστρέφεται. Ομαδοποιούνται οι άλλοι και τον κάνουν θύμα» επισήμανε. Το γεγονός αυτό καταγράφηκε και στην έρευνα που έδειξε ότι τα παρορμητικά παιδιά είναι πολύ συχνότερα θύτες (34%) αλλά και θύματα (27%) του bullying. Θύτες ήταν περισσότερο οι άντρες σε ποσοστό 58, 4% έναντι 40,9 % των γυναικών και οι φοιτητές των θετικών επιστημών (70%) σε σχέση με αυτούς των θεωρητικών επιστημών.

Περιγράφοντας το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, ο κ. Παυλίδης υπογράμμισε ότι πρόκειται για τον βιασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, μια επαναλαμβανόμενη απρόκλητη επιθετικότητα από δυνατούς προς αδύναμους, χωρίς αιτία. «Δεν πρόκειται για σημερινό φαινόμενο. Υπήρχε πάντα. Πάντα ο ισχυρότερος ταλαιπωρούσε τον πιο αδύναμο, τη μειονότητα. Ωστόσο το bullying έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις λόγω της ανοχής σε αυτό» διευκρίνισε.

Απευθυνόμενος στους γονείς, συνέστησε να βρίσκονται κοντά στους μαθητές, ώστε να αντιληφθούν φαινόμενα bullying εγκαίρως, αλλά και για να μπορούν να τους μιλήσουν ελεύθερα τα παιδιά τους. Βασικοί αποτρεπτικοί παράγοντες είναι η πλήρης επιτήρηση στο διάλειμμα και ο ενεργητικός-αποτρεπτικός ρόλος των παρατηρητών, στο bullying.

Πηγή: www.mothersblog.gr

Comments are closed.