Σε 116 ανέρχονται πλέον οι υπηρεσίες στις οποίες ο πολίτης έχει την δυνατότητα να υποβάλει την ηλεκτρονική αίτησή Του μέσω των ΚΕΠ. Επιπλέον, οι on-line υπηρεσίες των ΚΕΠ αυξάνονται από 40 σε 60.
Η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης έχει θέσει ως στόχο την απλοποίηση των συναλλαγών των πολιτών με το Δημόσιο, μέσω της ενδυνάμωσης της ηλεκτρονικής λειτουργίας των ΚΕΠ και της διεύρυνσης των υπηρεσιών που προσφέρει η διαδικτυακή πύλη της Δημόσιας Διοίκησης «Ερμής».
Αν και δεν είναι ιδιαιτέρως γνωστό στο ευρύ κοινό, από τις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου η πύλη «Ερμής» (www.ermis.gov.gr) δίνει την δυνατότητα στους πολίτες να μπαίνουν μόνο με την χρήση των των κωδικών TAXISnet.
Ήδη, αν και ελάχιστα γνωστή στο ευρύ κοινό, από τις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου η πύλη «Ερμής» (www.ermis.gov.gr) δίνει πρόσβαση στους πολίτες μόνο με τη χρήση των κωδικών TAXISnet. Αυτό σημαίνει ότι για δεκάδες ηλεκτρονικές υπηρεσίες συναλλαγής των πολιτών με το Δημόσιο, και κυρίως για την παραλαβή και κατοχή εκατοντάδων πιστοποιητικών από τις δημόσιες υπηρεσίες, οι πολίτες μπορούν να τα αποκτούν μέσω μερικών απλών κλικ κατευθείαν στον υπολογιστή και κατόπιν στον εκτυπωτή τους.
Εκτός της χορήγησης πιστοποιητικών γέννησης και οικογενειακής κατάστασης, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να διεκπεραιώσουν άμεσα και να παραλάβουν στην οθόνη τους το παραγόμενο πιστοποιητικό έτοιμο προς εκτύπωση. Συγκεκριμένα οι πολίτες μπορούν να βρουν 9 υπηρεσίες στην ιστοσελίδα του »Ερμή» με τον τίτλο «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες με Άμεση Παραλαβή του Αποτελέσματος» και τις οποίες παραθέτει στον σχετικό πίνακα η «Αυγή».
Τα παραπάνω έγγραφα μπορούν να εκτυπωθούν και να χρησιμοποιηθούν από τους πολίτες σε όλο το Δημόσιο, ενώ τα ηλεκτρονικά έγγραφα της συγκεκριμένης κατηγορίας φέρουν στο κάτω μέρος τους έναν μοναδικό «Κωδικό Επαλήθευσης» προκειμένου να μπορούν να επαληθευτούν από οποιονδήποτε αποδέκτη μέσω του μηχανισμού ελέγχου εγκυρότητας εγγράφων που παρέχει η πύλη «Ερμής».
Στο ίδιο πλαίσιο, αλλά με παραλαβή του πιστοποιητικού σε δεύτερο χρόνο, εντάσσονται και 116 ακόμη υπηρεσίες στις οποίες ο πολίτης μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονική αίτηση προς ένα ΚΕΠ. Ο υπάλληλος του ΚΕΠ αναζητεί με φυσικό τρόπο το παραγόμενο αποτέλεσμα από τον αρμόδιο φορέα και απαντά στον πολίτη. Ανάλογα με την επιλογή του πολίτη, η παραλαβή του αποτελέσματος γίνεται: είτε με φυσική παρουσία του πολίτη σε ΚΕΠ της επιλογής του είτε ηλεκτρονικά, από την πύλη «Ερμής», μέσω της ηλεκτρονικής θυρίδας του πολίτη, η οποία δημιουργείται αυτόματα με την εγγραφή του χρήστη στην Πύλη.
Μεταξύ των υπηρεσιών αυτών, περιλαμβάνονται:
1. Άνοιγμα οικογενειακής μερίδας λόγω γάμου.
2. Αλλαγή ονόματος στον λογαριασμό κατανάλωσης υδροληψίας (ΕΥΔΑΠ).
3. Εγγραφή στο Δημοτολόγιο.
4. Χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας επιβατηγού αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης λόγω απώλειας, φθοράς ή κλοπής.
5. Χορήγηση αντιγράφου ληξιαρχικής πράξης γάμου, γέννησης, θανάτου.
Εν προκειμένω, να επισημάνουμε ότι με τον νόμο 4250/2014 έχει καταργηθεί στις συναλλαγές των πολιτών με τη διοίκηση η υποχρέωση επικύρωσης αντιγράφων εγγράφων.
Από 40 σε 60 οι online υπηρεσίες στα ΚΕΠ και ψηφιακή υπογραφή Υπηρεσίες στις οποίες τα πιστοποιητικά παραδίδονται αυτόματα στον πολίτη χωρίς να απαιτείται δεύτερη επίσκεψη) αυξήθηκαν, από 40 τον περασμένο Νοέμβριο, σε 60.
Μεταξύ των εξήντα υπηρεσιών περιλαμβάνονται η έκδοση ηλεκτρονικού παραβόλου / e-παράβολο, το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, η έκδοση αντιγράφου ποινικού μητρώου, ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΟΑΕΔ, ΟΑΕΕ, ΕΛΓΑ, ΑΜΚΑ κ.λπ.
Στην πύλη «Ερμής», τέλος, δίδεται η δυνατότητα απόκτησης της περίφημης «ψηφιακής υπογραφής», την οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΣΔΑ, έχουν εκδώσει ήδη 25.000 επιχειρήσεις και φορείς, αλλά και πολίτες.
Στοιχεία διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών στα ΚΕΠ το 2015 Σύμφωνα, με στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύτηκαν, οι πολίτες εξακολουθούν να παρουσιάζουν καθυστέρηση στην οικειοποίηση των ηλεκτρονικών πρακτικών συναλλαγής με το Δημόσιο. Με βάση τα στοιχεία για το 2015, ότι σε σύνολο 1.411.675 πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης που χορηγήθηκαν, τα 1.405.995 εκδόθηκαν μέσω ΚΕΠ και μόνο τα 5.680 μέσω του «Ερμή». Επίσης, από τα 435.865 αντίγραφα πιστοποιητικού γέννησης, 434.182 εκδόθηκαν μέσω ΚΕΠ και μόνο 1.683 μέσω «Ερμή». Επιπλέον, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η δημοφιλέστερη υπηρεσία online στα ΚΕΠ για την ίδια χρονιά αναδείχθηκε η έκδοση αντιγράφου ποινικού μητρώου με 565.294 πιστοποιητικά.
Για τον λόγο αυτό, ο αρμόδιος υπουργός Χρ. Βερναρδάκης, κατά την παρουσίαση στα μέσα της περασμένης εβδομάδας του πλάνου δράσεων ενίσχυσης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας, προανήγγειλε σημαντική αύξηση των υπηρεσιών που παρέχονται μέσω της πύλης «Ερμής», αλλά και των online υπηρεσιών στα ΚΕΠ, χαρακτηρίζοντας μάλιστα «ακρογωνιαίο λίθο αυτής της στρατηγικής το σύστημα διαχείρισης υποθέσεων πολιτών που αποτελείται από το πληροφοριακό σύστημα των ΚΕΠ και την πύλη “Ερμής»“.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η Στρατηγική για τα Ανοιχτά Δεδομένα, της ελεύθερης δηλαδή πρόσβασης των πολιτών σε πληροφορίες των δημοσίων υπηρεσιών και φορέων, με τον όγκο των παρεχόμενων πληροφοριών, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΣΔΑ, να ανέρχονται ήδη στο υψηλό των 900 datasets. Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα κατέχει την 6η θέση στην Ε.Ε. ως προς το επαρκές θεσμικό πλαίσιο σε συνάρτηση με την επαρκή θεσμική λειτουργία της ανοιχτής διακυβέρνησης.
Εγκαίνια για τον θεσμό της προ-διαβούλευσης
Τέλος, στη σύνταξη του επικειμένου ν/σ για την κινητικότητα στο Δημόσιο θα εφαρμοστεί πιλοτικά ο θεσμός της προ-διαβούλευσης, η ανάρτηση, δηλαδή, πριν από τη γνωστή λεπτομερή δημοσιοποίηση των διατάξεων, των βασικών αξόνων – αρχών – πολιτικών του ν/σ, προκειμένου να κατατεθούν σχόλια και παρατηρήσεις ουσιαστικά πάνω σε «κείμενο πολιτικής» για την παραπάνω νομοθετική πρωτοβουλία.
Σε συνεργασία δε με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας θα εφαρμοστεί νέα καινοτόμος μεθοδολογία ανάλυσης των σχολίων που θα συγκεντρωθούν και θα παραχθεί έκθεση διαβούλευσης που θα ληφθεί υπόψη για την προετοιμασία του νομοσχεδίου. Σκοπός της πιλοτικής δράσης είναι να αξιολογηθούν οι σχετικές διαδικασίες και οι μεθοδολογίες έτσι ώστε ο θεσμός της προ-διαβούλευσης να εφαρμοστεί στη συνέχεια για το σύνολο των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης σε συνεργασία με το ΕΚΔΔΑ.