Διατάξεις και τροπολογίες του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων έχουν ενταχθεί στο σχέδιο νόμου “Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις” του Υπουργείου Υγείας, μετά τις συνεδρίασεις της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων που τις έκανε δεκτές κατά πλειοψηφία.
Πρόκειται για διατάξεις που αφορούν την αντισταθμιστική εκπαίδευση (άρθρο 26), θέματα των βιβλιοθηκών (άρθρο 27) και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (άρθρο 28).
Σημειώνουμε ότι οι Επιτροπές έκαναν δεκτές τις Υπουργικές τροπολογίες µε γενικό και ειδικό αριθµό 185/6 (Δια Βίου Μάθηση), 190/10 ( Ειδική Αγωγή) και εντάχθηκαν στο σχέδιο νόμου ως άρθρα του.
Οι δυο τροπολογίες έχουν ενταχθεί ως άρθρα 83-Δια Βίου Μάθηση και 84-Ειδική Αγωγή. Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αφορούν και τα άρθρα 29 και 30 που αναφέρουν τα εξής:
Άρθρο 29
Η παρ. 2 του άρθρου 331 του ν. 5343/1932 (Α΄ 86), όπως ισχύει και το τρίτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 26 του π.δ. 160/2008 (Α΄ 220), τροποποιούνται ως εξής: «Μέλος ΔΕΠ ή ΕΠ απέχει υποχρεωτικά από την άσκηση των καθηκόντων του εάν καταδικάστηκε σε στερητική της ελευθερίας ποινή από πρωτόδικο δικαστήριο για πράξη σε βαθµό κακουργήµατος ή για κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, δωροδοκία, πλαστογραφία, απιστία σχετική µε την υπηρεσία ή για έγκληµα σχετικά µε το νόµισµα ή κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή έγκληµα οικονοµικής εκµετάλλευσης της γενετήσιας ζωής ή είναι προσωρινά κρατούµενος για οποιοδήποτε έγκληµα για όσο χρόνο κρατείται.»
Άρθρο 30
Στο άρθρο 8 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθεται παράγραφος 21 ως εξής: «21. Με απόφαση της Συγκλήτου είναι δυνατή η µετα- φορά πόρων από τον τακτικό προϋπολογισµό, οι οποίοι αφορούν υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης, συντήρησης, καθώς και παροχή υπηρεσιών στις Εταιρείες Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας του οικείου Ιδρύµατος, µε σκοπό την αποτελεσµατικότερη αξιοποίησή τους. Για τη µεταφορά των ανωτέρω πόρων ο Πρύτανης καταθέτει αιτιολογηµένη και κοστολογηµένη έκθεση στη Σύγκλητο. Η έκθεση αιτιολογεί την εξοικονόµηση πόρων, την επιτάχυνση των διαδικασιών και τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προκύπτουν από αυτή την ενέργεια. Η Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας του οικείου Ιδρύµατος, αναλαµβάνει την υποχρέωση να διαθέσει τους ανωτέρω πόρους αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των σκοπών για τους οποίους µεταφέρονται και προς όφελος του Ιδρύµατος και να συνάπτει συµβάσεις µε νοµικά ή φυσικά πρόσωπα. Εντός του πρώτου τριµήνου κάθε οικονοµικού έτους, η Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας υποβάλει στη Σύγκλητο λεπτοµερή έκθεση πεπραγµένων για την αξιοποίηση των πόρων που της διατέθηκαν, κατά το προηγούµενο οικονοµικό έτος.»
Στην Ολομέλεια την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου
Οι Επιτροπές, αφού έλαβαν υπόψη τις αγορεύσεις των Εισηγητών, των Ειδικών Αγορητών, καθώς και των µελών τους, προτείναν την αποδοχή, κατά πλειοψηφία, του ως άνω σχεδίου νόµου, κατ’ αρχήν, κατ’ άρθρο και στο σύνολό του και εισηγήθηκαν την ψήφισή του από τη Βουλή, όπως διαµορφώθηκε από τους παριστάµενους Υπουργούς Υγείας, Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, και την Αναπληρώτρια Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Η συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις» θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016 και Ώρα 18.00.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Άρθρο 26 Αντισταθµιστική εκπαίδευση
Για την εφαρµογή του παρόντος άρθρου ισχύουν οι ακόλουθοι ορισµοί:
α) «Αντισταθµιστική εκπαίδευση»: στην έννοια της αντισταθµιστικής εκπαίδευσης υπάγονται η ενισχυτική διδασκαλία των µαθητών γυµνασίου, η πρόσθετη διδακτική στήριξη των µαθητών όλων των τύπων λυκείου, η εκπαίδευση που παρέχεται στα Ειδικά Καταστήµατα Κράτησης Νέων, η κατ’ ιδίαν διδασκαλία που παρέχεται σε κρατούµενους, καθώς και η διδασκαλία που παρέχεται στα τµήµατα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του ν. 4139/2013 (Α΄ 74).
β) «Ενισχυτική διδασκαλία»: είναι η διδασκαλία που έχει ως σκοπό την επανένταξη των µαθητών στη διαδικασία µάθησης και τη βελτίωση της απόδοσής τους ώστε να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, να µειωθεί η µαθητική διαρροή και η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου, και να αυξηθούν τα ποσοστά πρόσβασης στην δεύτερη βαθµίδα της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
γ) «Πρόσθετη διδακτική στήριξη»: σκοπός της πρόσθετης διδακτικής στήριξης είναι η επανένταξη των µαθητών στην διαδικασία µάθησης, η µείωση της µαθητικής διαρροής, η βελτίωση της απόδοσής τους, ώστε να ολοκληρώσουν την δεύτερη βαθµίδα της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης, µε επιπρόσθετο στόχο την ενίσχυση της προοπτικής πρόσβασης στην τριτοβάθµια εκπαίδευση.
Τα προγράµµατα αντισταθµιστικής εκπαίδευσης υλοποιούνται:
α) στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης, τα οποία είναι δυνατό να λειτουργούν σε κάθε γυµνάσιο ή λύκειο ή ανά οµάδες όµορων σχολικών µονάδων γυµνασίου ή λυκείου,
β) στα τµήµατα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74), όπως ισχύει,
γ) στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης, τα οποία είναι δυνατό να λειτουργούν στα Ειδικά Καταστήµατα Κράτησης Νέων όπου λειτουργούν Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 2525/1997 (Α΄ 188) ή/και γυµνάσια και λύκεια, και
δ) στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουµένων στα καταστήµατα κράτησης. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται η έναρξη και η λήξη λειτουργίας των Σχολικών Κέντρων Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 για κάθε σχολικό έτος, τα διδακτέα µαθήµατα, τα κριτήρια επιλογής και ο αριθµός των συµµετεχόντων µαθητών, οι ώρες διδασκαλίας, τα κριτήρια επιλογής και τα καθήκοντα του Υπευθύνου Σχολικού Κέντρου Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης και κάθε άλλο σχετικό θέµα για τη λειτουργία και οργάνωση των Σχολικών Κέντρων. Κύριο κριτήριο επιλογής των µαθητών που έχουν ανάγκη αντισταθµιστικής εκπαίδευσης αποτελεί η επίδοσή τους από την αρχή κάθε σχολικού έτους.
Κύριο κριτήριο επιλογής του Υπευθύνου Σχολικού Κέντρου Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης συνιστά η διδακτική εµπειρία και η διοικητική του επάρκεια. Με απόφαση του αρµοδίου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης που εκδίδεται κάθε σχολικό έτος ορίζονται οι σχολικές µονάδες στις οποίες λειτουργούν τα ανωτέρω Σχολικά Κέντρα Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης και ορίζεται ένας µόνιµος εκπαιδευτικός ως Υπεύθυνος του Κέντρου αυτού.
Η λειτουργία των τµηµάτων δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του ν.4139/2013 της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 2 εποπτεύεται από πενταµελή επιτροπή, η οποία συγκροτείται µε απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων και στην οποία µετέχουν δύο εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, δύο εκπρόσωποι της οµάδας θεραπευτών και ο επιστηµονικός υπεύθυνος της µονάδας απεξάρτησης. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται:
α) Οι αρµοδιότητες της ανωτέρω επιτροπής.
β) Τα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τα ανωτέρω τµήµατα, καθώς και του Υπεύθυνου του τµήµατος. Κύρια κριτήρια επιλογής αποτελούν ιδίως η διδακτική εµπειρία σε τµήµατα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74) , η παιδαγωγική κατάρτιση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η συνολική συγκρότηση της προσωπικότητας των υποψηφίων καθώς και η εκπαίδευση στην προβληµατική της εξάρτησης και η συµµετοχή σε εκπαίδευση και εποπτεία από το θεραπευτικό πλαίσιο.
γ) Κάθε άλλη λεπτοµέρεια που αφορά στην οργάνωση και λειτουργία των τµηµάτων δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης. Για το σύνολο των εκπαιδευτικών θεµάτων που αφορούν στο σχεδιασµό και στην υλοποίηση της αντισταθµιστικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στα Ειδικά Καταστήµατα Κράτησης Νέων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2, καθώς και στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουµένων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2 αποφασίζει ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης.
Όσον αφορά την περίπτωση γ΄ της παραγράφου 2, ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης λαµβάνει υπόψη του κατά τον ανωτέρω σχεδιασµό και υλοποίηση τη γνώµη του αρµοδίου Συµβούλου Εκπαίδευσης Κρατουµένων ή, ελλείψει αυτού, την γνώµη του εκπαιδευτικού που ορίζει ο διευθυντής της σχολικής µονάδας που λειτουργεί στο συγκεκριµένο κατάστηµα κράτησης. Όσον αφορά την περίπτωση δ΄ της παρα- γράφου 2, ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης λαµβάνει υπόψη του κατά τον σχεδιασµό και υλοποίηση του προγράµµατος αντισταθµιστικής εκπαίδευσης τη γνώµη του αρµοδίου Συµβούλου Εκπαίδευσης Κρατουµένων ή, ελλείψει αυτού, τη γνώµη του αρµοδίου κοινωνικού λειτουργού σε συνεργασία µε τον εκπαιδευτικό που ορίζει ο διευθυντής της σχολικής µονάδας που λειτουργεί στο συγκεκριµένο κατάστηµα κράτησης ή, ελλείψει κοινωνικού λειτουργού, την γνώµη του εκπαιδευτικού που ορίζει ο διευθυντής της σχολικής µονάδας που λειτουργεί στο συγκεκριµένο κατάστηµα κράτησης. Τα Σχολικά Κέντρα Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 στελεχώνονται από προσωρινούς αναπληρωτές και ωροµίσθιους εκπαιδευτικούς που προσλαµβάνονται µε σύµβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισµένου χρόνου, µε βάση την κατάταξη των υποψηφίων στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζεται η διαδικασία υποβολής αίτησης, καθώς επίσης οι όροι σύναψης, τροποποίησης και λύσης των συµβάσεων των ανωτέρω εκπαιδευτικών. Με την ίδια απόφαση είναι δυνατό να προβλέπεται η κατά προτεραιότητα στελέχωση των Σχολικών Κέντρων Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 από µόνιµους εκπαιδευτικούς ή αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πλήρους ωραρίου που δεν συµπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας και µέχρι συµπλήρωσης του ωραρίου αυτού. Τα τµήµατα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74) όπως ισχύει, µπορεί να στελεχώνονται:
α) από µονίµους εκπαιδευτικούς ή αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πλήρους ωραρίου που δεν συµπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας και µέχρι τη συµπλήρωση του ωραρίου αυτού,
β) από µόνιµους εκπαιδευτικούς που παρέχουν υπερωριακή απασχόληση και
γ) από αναπληρωτές και ωροµισθίους εκπαιδευτικούς. Η επιλογή των µονίµων και των αναπληρωτών και ωροµίσθιων εκπαιδευτικών στα ανωτέρω τµήµατα, καθώς και του Υπευθύνου του τµήµατος λαµβάνει χώρα ως εξής: Ο οικείος Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης, εκδίδει Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη στελέχωση των τµηµάτων της παρούσας παραγράφου, σύµφωνα µε τα κριτήρια επιλογής που ορίζονται στην Υπουργική Απόφαση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου.
Η επιτροπή της παραγράφου 4 διενεργεί συνέντευξη των υποψηφίων εκπαιδευτικών και επιλέγει τους εκπαιδευτικούς που θα στελεχώσουν τα ανωτέρω τµήµατα, συντάσσοντας σχετικό πρακτικό στο οποίο περιλαµβάνεται αξιολογικός πίνακας των υποψηφίων και αιτιολογηµένη για την επιλογή κρίση.
Με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης διατίθενται οι µόνιµοι εκπαιδευτικοί που επιλέγονται για να διδάξουν προς συµπλήρωση ωραρίου στα τµήµατα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του ν. 4139/2013 (Α΄ 74).
Η ανάθεση υπερωριακής απασχόλησης στους µόνιµους εκπαιδευτικούς που επιλέγονται για να διδάξουν στα τµήµατα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριµένων Οργανισµών Θεραπείας του ν. 4139/2013 (Α΄ 74) γίνεται µε απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων. Η αποζηµίωση για την παρασχεθείσα υπερωριακή απασχόληση καταβάλλεται από τις υπηρεσίες όπου ανήκουν οργανικά οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί.
Η επιλογή µονίµων, προσωρινών αναπληρωτών και ωροµίσθιων εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης των Ειδικών Καταστηµάτων Κράτησης Νέων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2, καθώς και στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουµένων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2 λαµβάνει χώρα ως εξής: Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής των ανωτέρω εκπαιδευτικών. Κύρια κριτήρια επιλογής αποτελούν ιδίως τα τυπικά προσόντα, καθώς και η διδακτική εµπειρία σε σχολεία που λειτουργούν στα Ειδικά Καταστήµατα Κράτησης Νέων ή σε σχολεία διαπολιτισµικής εκπαίδευσης ή σε τάξεις υποδοχής ή φροντιστηριακά τµήµατα. Ο οικείος Περιφερειακός Διεύθυνσης Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης εκδίδει σχετική Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, σύµφωνα µε τα κριτήρια επιλογής που ορίζονται στην υπουργική απόφαση του προηγούµενου εδαφίου. Κατόπιν, καταρτίζεται σχετικός αξιολογικός πίνακας των υποψηφίων. Η επιλογή των µόνιµων, προσωρινών αναπληρωτών και ωροµίσθιων εκπαιδευτικών για τη στελέχωση των Σχολικών Κέντρων Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης των Ειδικών Καταστηµάτων Κράτησης Νέων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2 και για την κατ’ ιδίαν διδασκαλία των κρατουµένων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2 διενεργείται µε απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης µε βάση τον ανωτέρω αξιολογικό πίνακα.
Με απόφαση του οικείου Διευθυντή Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης είναι δυνατό να τροποποιείται ο αριθµός ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθµιστικής Εκπαίδευσης των περιπτώσεων α΄, και γ΄ της παραγράφου 2 του παρόντος , σε συνάρτηση προς τον αριθµό των µαθητών και τις διδακτικές τους ανάγκες. Αν κατά την διάρκεια ισχύος της σύµβασης, ο αριθµός των µαθητών µειωθεί ώστε να καθίσταται αδύνατη η απασχόληση του εκπαιδευτικού για τις ελάχιστες ώρες που προβλέπεται στο πρό- γραµµα αντισταθµιστικής εκπαίδευσης, στοιχειοθετείται σπουδαίος λόγος καταγγελίας της σύµβασης αζηµίως για το Δηµόσιο.
Η αµοιβή των αναπληρωτών και ωροµίσθιων εκπαι- δευτικών στους φορείς υλοποίησης των προγραµµάτων αντισταθµιστικής εκπαίδευσης της παραγράφου 2 ορίζεται σύµφωνα µε την κοινή υπουργική απόφαση που έχει εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 22 του ν. 4024/2011 (Α΄ 226), όπως ισχύει.
Η υπηρεσία των εκπαιδευτικών του παρόντος άρθρου λογίζεται ως διδακτική προϋπηρεσία για κάθε συνέπεια. Η αµοιβή των Υπευθύνων των παραγράφων 3, 4 και 7, όταν βαρύνει τον προϋπολογισµό συγχρηµατοδο- τούµενου προγράµµατος, προσδιορίζεται στο εγκεκριµένο τεχνικό δελτίο του τελευταίου και δεν µπορεί να υπερβαίνει το µικτό ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ µηνιαίως.
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται: α) το άρθρο 27 του ν. 1304/1982 (Α΄ 144), β) το άρθρο 4 του ν. 1824/1988 (Α΄ 296), 14 γ) η παράγραφος 10 του άρθρου 1 του ν. 2525/1997 (Α΄ 188), δ) το π.δ. 429/1991 (Α΄ 156), ε) το τελευταίο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 26 του ν. 3879/2010 (Α΄163) στ) κάθε άλλη διάταξη που είναι αντίθετη προς τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
Άρθρο 27 Ρύθµιση θεµάτων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, των Δηµοσίων Βιβλιοθηκών και του Ο.Π.Ε.Β.
Στο τέλος του δευτέρου εδαφίου της περίπτωσης α΄, της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3149/2003 (Α΄ 141) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Σε περίπτωση λήξης της θητείας των µελών αυτή παρατείνεται αυτοδίκαια µέχρι του ορισµού νέων µελών.».
Στο τέλος του δευτέρου εδαφίου της περίπτωσης α΄της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3149/2003 (Α΄141) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Σε περίπτωση λήξης της θητείας των µελών αυτή παρατείνεται αυτοδίκαια µέχρι του ορισµού νέων µελών.»
Η παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 4250/2014 (Α΄ 74) αντικαθίσταται ως εξής: «4. Mέσα σε ένα µήνα από τη δηµοσίευση του παρόντος οι Υπουργοί, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων και Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης συγκροτούν µε απόφασή τους τριµελείς επιτροπές, ισάριθµες των Παραρτηµάτων του καταργηθέντος Οργανισµού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών (Ο.Π.Ε.Β.), αποτελούµενες από δύο υπαλλήλους της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος ή των Δηµοσίων Βιβλιοθηκών ή Γενικών Αρχείων του Κράτους ή περιφερειακών υπηρεσιών ή σχολικών µονάδων του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, η έδρα των οποίων βρίσκεται πλησίον στις κατά τόπους βιβλιοθήκες του καταργηθέντος Ο.Π.Ε.Β., καθώς και από έναν υπάλληλο ανά Δήµο στη γεωγραφική περιοχή του οποίου βρίσκεται βιβλιοθήκη του Οργανισµού. Στα µέλη των ανωτέρω επιτροπών δεν καταβάλλεται αποζηµίωση για τη συµµετοχή τους σε αυτές, εκτός των οδοιπορικών τους. Αντικείµενο των επιτροπών αυτών είναι η διενέργεια απογραφής όλων των κινητών και ακινήτων που κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου περιέρχονται στην κυριότητα και στην αποκλειστική χρήση και διαχείριση των οικείων Δήµων.
Οι εκθέσεις απογραφής εγκρίνονται µε κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονοµικών, Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων. Ταµειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασµών του Ο.Π.Ε.Β., καθώς και το τυχόν αδιάθετο ποσοστό της κρατικής επιχορήγησης µεταφέρονται, µέσα σε δύο µήνες από τη δηµοσίευση του παρόντος, µε εντολή του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων, σε λογαριασµό του Δηµοσίου και αποτελούν έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισµού.»
Άρθρο 28 Ρυθµίσεις για την εύρυθµη λειτουργία και την ανάπτυξη του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου
1α. Στο τέλος της παρ. 1α του άρθρου 2 του ν. 2552/ 1997 προστίθεται εδάφιο στ΄ ως εξής: «στ. Οι Συντονιστές των Θεµατικών Ενοτήτων που συγκροτούν ένα Πρόγραµµα Σπουδών συγκροτούν την Επιτροπή Προγράµµατος Σπουδών (ΕΠΣ).»
β. Στο τέλος του εδαφίου της περίπτωσης β) της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του ν. 2552/1997 (ΦΕΚ Α’ 266) µετά τη φράση «απόφαση της» και πριν από τη λέξη «Κοσµητείας» προστίθεται φράση «Συγκλήτου έπειτα από γνώµη της.
2. Στο τέλος του εδαφίου α΄ της παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 2552/1997 προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Στις συνεδριάσεις της Κοσµητείας συµµετέχουν χωρίς δικαίωµα ψήφου οι Διευθυντές Προγράµµατος Σπουδών, που είναι µέλη ΔΕΠ άλλων Α.Ε.Ι.. Σε περίπτωση απουσίας τους ή σε περίπτωση παραίτησης ή καθ’ οιονδήποτε λόγο έλλειψης, η Κοσµητεία νοµίµως συνεδριάζει και λαµβάνει αποφάσεις χωρίς τη συµµετοχή τους.»
3.α. Η διάταξη του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 6 του άρθρου 4 του ν. 2552/1997 (Α’ 266) όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής : «Τα µέλη Δ.Ε.Π. του Ε.Α.Π. δύ- νανται να είναι πλήρους ή µερικής απασχόλησης σύµφωνα µε την κείµενη κάθε φορά νοµοθεσία για τα Πανεπιστήµια και Τ.Ε.Ι.
Τα µέλη Δ.Ε.Π. παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Ίδρυµα τουλάχιστον είκοσι (20) ώρες την εβδοµάδα. Η Κοσµητεία µπορεί για κάθε περίπτωση να καθορίζει το ακριβές ωράριο των µελών Δ.Ε.Π. του Ε.Α.Π., ανάλογα µε τις ανάγκες λειτουργίας των Θ.Ε.. β. Η παρ. 10 του άρθρου 4 του ν. 2552/1997 τροποποιείται ως εξής:
(i) Στο πρώτο εδάφιο µετά το κόµµα στη λέξη «έργου,» προστίθεται φράση «ή συµβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισµένου χρόνου».
(ii) Στο πέµπτο εδάφιο η φράση «σε ποσοστό 85% από τον πίνακα Α και σε ποσοστό 15% από τον πίνακα Β» αντικαθίσταται ως εξής: «µε απόφαση της Συγκλήτου και µέχρι τη συγκρότησή της µε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής. Με την ίδια απόφαση µπορεί να ορίζονται και άλλοι πέραν των αναφεροµένων στο προηγούµενο εδάφιο του παρόντος πίνακες κατάταξης επιλεγέντων µελών Σ.Ε.Π., καθώς και άλλα κριτήρια για τη σύνταξη των πινάκων αυτών». 4.α. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 5 του ν. 2552/1997 (Α’ 266) όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής : «4. Ο συνολικός αριθµός των παρεχόµενων θέσεων για φοιτητές προπτυχιακού και µεταπτυχιακού επιπέδου δύναται να καθορίζεται κατά ακαδηµαϊκό έτος, µε απόφαση της Συγκλήτου και µέχρι τη συγκρότησή της µε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως. Με απόφαση του ίδιου οργάνου, µπορεί να καθορίζεται κάθε χρόνο πρόσθετος αριθµός παρεχόµενων θέσεων για φοιτητές προπτυχιακού ή µεταπτυxιακού επιπέδου. Ο αριθµός των θέσεων αυτών δεν µπορεί να υπερβεί το 10% του ετήσιου αριθµού των παρεχόµενων θέσεων προπτυχιακών ή µεταπτυχιακών φοιτητών. Για την επιλογή και την εγγραφή των ενδιαφεροµένων στις εν λόγω θέσεις ισχύουν οι ίδιες διαδικασίες και προϋποθέσεις, οι οποίες ισχύουν και για τους υπόλοιπους υποψηφίους που εγγράφονται στα αντίστοιχα προπτυχιακά ή µεταπτυxιακά προγράµµατα του Ε.Α.Π. Το παραπάνω ποσοστό είναι συνολικό και κατανέµεται ανάλογα στα προγράµµατα των προπτυχιακών ή µεταπτυxιακών σπουδών που υπάρχουν. Αν δεν υπάρχουν υποψήφιοι σε ένα πρόγραµµα, ο αριθµός των 15 θέσεων που αναλογεί στο πρόγραµµα αυτό κατανέµεται ανάλογα σε άλλα προγράµµατα µε απόφαση της Συγκλήτου η οποία λαµβάνει υπόψη, κατά το δυνατόν, τις αιτήσεις των ενδιαφεροµένων. Η παράγραφος 13 του άρθρου 10 του παρόντος νόµου, όπως ισχύει, καταργείται.»
β. Στην παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 2552/1997, όπως ισχύει, προστίθεται εδάφιο γ΄ ως εξής : «γ. Με απόφαση της Συγκλήτου και µέχρι τη συγκρότησή της µε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής µπορεί να καταργείται ή να τροποποιείται εν όλω ή εν µέρει, η κατά τα προηγούµενα εδάφια διαδικασία της κλήρωσης. Με την ίδια απόφαση µπορεί να ορίζεται και άλλος τρόπος επιλογής των εισακτέων προπτυχιακών και µεταπτυχιακών φοιτητών.»
γ. Η παράγραφος 8 του άρθρου 5 του ν. 2552/1997 αντικαθίσταται ως εξής : «Με απόφαση της Συγκλήτου καθορίζονται οι προϋποθέσεις και το όριο των Θεµατικών Ενοτήτων ή των Εργαστηριακών Θεµατικών Ενοτήτων ή των Ενοτήτων Πρακτικής Άσκησης που µπορεί να παρακολουθεί ή να πραγµατοποιεί κάθε φοιτητής κατά τη διάρκεια ενός ακαδηµαϊκού έτους.»
δ. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 9 του άρθρου 5 του ν. 2552/1997 (Α’ 266) αντικαθίσταται ως εξής : «Στις συναντήσεις αυτές συµµετέχει ένα µέλος της Ο.∆.Π.. Οι φοιτητές, τους οποίους εποπτεύει, συµµετέχουν είτε διά ζώσης είτε µέσω ηλεκτρονικών χώρων επικοινωνίας και µάθησης. Με απόφαση της Ο.Δ.Π. που εγκρίνεται από τη Σύγκλητο έπειτα από γνώµη της Κοσµητείας, ορίζεται το περιεχόµενο, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις για την οργάνωση και τη λειτουργία των συναντήσεων.»
ε. Στο τέλος της παραγράφου 11 του άρθρου 5 του ν. 2552/1997 (Α’ 266) όπως ισχύει, προστίθεται εδάφιο ως εξής : «Φοιτητής που επανεγγράφεται σε Πρόγραµµα Σπουδών έχει τη δυνατότητα αναγνώρισης και κατοχύρωσης Θεµατικών Ενοτήτων τις οποίες έχει ήδη παρακολουθήσει επιτυχώς. Μετά την ολοκλήρωση των υπολοίπων Θεµατικών Ενοτήτων του ίδιου Προγράµµατος Σπουδών και της διπλωµατικής εργασίας, αποφοιτά από το Πρόγραµµα Σπουδών χωρίς άλλους περιορισµούς.»
στ. Το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης α) της παραγράφου 12 του άρθρου 5 του ν. 2552/1997 (Α’ 266) αντικαθίσταται ως εξής:
«α) Για την απόκτηση µεταπτυχιακού διπλώµατος ειδίκευσης απαιτείται πτυχίο ή δίπλωµα ανώτατης εκπαίδευσης συγγενούς αντικειµένου, επιτυχής παρακολούθηση και εξέταση τεσσάρων τουλάχιστον Θεµατικών Ενοτήτων ή Εργαστηριακών Θεµατικών Ενοτήτων ή Ενοτήτων Πρακτικής Άσκησης, όπου προβλέπονται και εκπόνηση επιστηµονικής εργασίας.»
5.α. Στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 2552/1997, όπως ισχύει , προστίθεται τελευταίο εδάφιο ως εξής: «Στις συνεδριάσεις της Διοικούσας Επιτροπής συµµετέχουν χωρίς δικαίωµα ψήφου οι Κοσµήτορες του Ε.Α.Π. Σε περίπτωση απουσίας τους ή σε περίπτωση παραίτησης ή καθ’ οιονδήποτε λόγο έλλειψης, η Διοικούσα Επιτροπή νοµίµως συνεδριάζει και λαµβάνει αποφάσεις χωρίς τη συµµετοχή τους.»
β. Στην παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 2552/1997 προστίθεται περίπτωση (iv) ως εξής: «iv. της έγκρισης και της έκδοσης της σχετικής απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων του προβλεπόµενου από τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 2552/1997 όπως ισχύει, εσωτερικού κανονισµού του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου.»
γ. Το εδάφιο β΄ της παρ. 7 του άρθρου 10 του ν. 2552/1997, όπως ισχύει αντικαθίσταται ως εξής: «β. Για την υποβοήθηση του έργου του Προέδρου ορίζονται µε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής, η οποία δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, τρία (3) µέλη της για αντίστοιχο αριθµό θέσεων Αντιπροέδρων. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι αρµοδιότητές τους, η σειρά µε την οποία αυτοί αναπληρώνουν τον Πρόεδρο αν αυτός απουσιάζει, κωλύεται ή ελλείπει για οποιονδήποτε άλλο λόγο, καθώς και το ύψος εξόδων παράστασης για τον Πρόεδρο και τους Αντιπροέδρους από ίδιους πόρους του Ε.Α.Π.. Σε περίπτωση παραίτησης ή για οποιονδήποτε λόγο έλλειψης του Προέδρου, οι Αντιπρόεδροι ασκούν τα καθήκοντά του µέχρι την έκδοση της προβλεπόµενης απόφασης διορισµού νέου του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων. Ο Πρόεδρος και οι Αντιπρόεδροι της Διοικούσας Επιτροπής, απαλλάσσονται των διδακτικών τους καθηκόντων στα Α.Ε.Ι. που υπηρετούν.»
δ. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 10 του ν. 2552/1997, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «Με απόφαση της Συγκλήτου και µέχρι τη συγκρότησή της µε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής που δηµοσιεύεται στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται οι Επιτροπές Διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασµού του Ε.Α.Π., µέχρι της συγκρότησης σε σώµα της αντίστοιχης Επιτροπής που προβλέπεται από τον παρόντα νόµο. Με απόφαση των ίδιων οργάνων δύναται από της δηµοσιεύσεως του παρόντος να τροποποιείται η σύνθεση της κατά τη δηµοσίευση του παρόντος ορισθείσης Επιτροπής Διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασµού του Ε.Α.Π.».
ε. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 10 του άρθρου 10 του ν. 2552/1997, όπως ισχύει οι λέξεις «για ένα (1) χρόνο» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για τρία (3) χρόνια». στ. Στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 10 του άρθρου 10 του ν. 2552/1997 όπως ισχύει, οι λέξεις «Για τα πέντε (5) πρώτα έτη λειτουργίας του Ε.Α.Π.» απαλείφονται. Άρθρο 29 Η παρ. 2 του άρθρου 331 του ν. 5343/1932 (Α΄ 86), όπως ισχύει και το τρίτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 26 του π.δ. 160/2008 (Α΄ 220), τροποποιούνται ως εξής: «Μέλος ΔΕΠ ή ΕΠ απέχει υποχρεωτικά από την άσκηση των καθηκόντων του εάν καταδικάστηκε σε στερητική της ελευθερίας ποινή από πρωτόδικο δικαστήριο για πράξη σε βαθµό κακουργήµατος ή για κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, δωροδοκία, πλαστογραφία, απιστία σχετική µε την υπηρεσία ή για έγκληµα σχετικά µε το νόµισµα ή κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή έγκληµα οικονοµικής εκµετάλλευσης της γενετήσιας ζωής ή είναι προσωρινά κρατούµενος για οποιοδήποτε έγκληµα για όσο χρόνο κρατείται.»
Άρθρο 30
Στο άρθρο 8 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθεται παράγραφος 21 ως εξής: «21. Με απόφαση της Συγκλήτου είναι δυνατή η µεταφορά πόρων από τον τακτικό προϋπολογισµό, οι οποίοι αφορούν υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης, συντήρησης, καθώς και παροχή υπηρεσιών στις Εταιρείες Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας του οικείου Ιδρύµατος, µε σκοπό την αποτελεσµατικότερη αξιοποίησή τους. Για τη µεταφορά των ανωτέρω πόρων ο Πρύτανης καταθέτει αιτιολογηµένη και κοστολογηµένη έκθεση στη Σύγκλητο. Η έκθεση αιτιολογεί την εξοικονόµηση πόρων, την επιτάχυνση των διαδικασιών και τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προκύπτουν από αυτή την ενέργεια.
Η Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας του οικείου Ιδρύµατος, αναλαµβάνει την υποχρέωση να διαθέσει τους ανωτέρω πόρους αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των σκοπών για τους οποίους µεταφέρονται και προς όφελος του Ιδρύµατος και να συνάπτει συµβάσεις µε νοµικά ή φυσικά πρόσωπα. Εντός του πρώτου τριµήνου κάθε οικονοµικού έτους, η Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας υποβάλει στη Σύγκλητο λεπτοµερή έκθεση πεπραγµένων για την αξιοποίηση των πόρων που της διατέθηκαν, κατά το προηγούµενο οικονοµικό έτος.»
www.alfavita.gr/