Σχετ.: 1/Το αριθμ. πρωτ. 20756/02-11-2015 έγγραφο της Περιφερειακής Δ/νσης Α/θμιας και
Β/θμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας
2/Το αριθμ. πρωτ. 8470/03-11-2015 έγγραφο της Περιφερειακής Δ/νσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Κρήτης
3/Το αριθμ. πρωτ. 188442/20-11-2014 έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας
Σε απάντηση των ανωτέρω σχετικών 1 και 2 και σε συνέχεια του σχετικού 3 δικού μας, αναφορικά με τη δυνατότητα απόδοσης δεύτερης ειδικότητας ΤΕ01.19 (Κομμωτικής) σε μόνιμους εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν στον κλάδο ΔΕ01.17(Κομμωτικής) χωρίς να διαθέτουν πτυχίο παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
- Στην παρ. 6 του άρθρου 7 του ν.3848/2010 (ΦΕΚ 71 Α), όπως ισχύει, θεσπίστηκε η δεύτερη ειδικότητα του εκπαιδευτικού, για όσους κατέχουν πτυχίο σε διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο. Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση επί του σχεδίου του νόμου, η δεύτερη ειδικότητα του εκπαιδευτικού θεσπίστηκε για την αντιμετώπιση προβλημάτων κάλυψης του υποχρεωτικού ωραρίου αλλά και για την αξιοποίηση των επιπλέον προσόντων των υπηρετούντων εκπ/κών.
Βάσει της εξουσιοδοτικής διάταξης του ίδιου άρθρου εκδόθηκε η αριθμ. 81504/Δ2/19-07-2011 Υ.Α. (ΑΔΑ: 4ΑΜΔ9-4ΛΖ, ΦΕΚ 1811/11.08.2011 τ. Β΄), όπως τροποποιήθηκε με την αριθμ. 21410/Δ2/29-02-2012 Υ.Α. (ΑΔΑ: Β4ΩΗ9-ΣΕ2, ΦΕΚ 549/02.03.2012 τ. Β΄) και την αριθμ. 178562/Δ1/22-11-2013 Υ.Α. (ΑΔΑ: ΒΛΓ79-ΙΘΩ, ΦΕΚ 3063/02.12.2013 τ. Β΄)και ισχύει, με την οποία καθορίστηκαν τα κριτήρια και η διαδικασία για την απόδοση δεύτερης ειδικότητας σε εκπαιδευτικούς της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπ/σης.
- Σύμφωνα με την αριθμ. 81504/Δ2/19-7-2011 Υ.Α. (ΦΕΚ 1811 τ.Β΄ /11-8-2011) «Κριτήρια και διαδικασία απόδοσης δεύτερης ειδικότητας σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, «1. Στους μόνιμους εκπαιδευτικούς της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που είναι κάτοχοι πτυχίου σε διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο του κλάδου, στον οποίο είναι διορισμένοι και υπηρετούν, μπορεί να αποδίδεται, ύστερα από αίτησή τους, δεύτερη ειδικότητα, υπό την προϋπόθεση ότι το πτυχίο αυτό αποτελεί προσόν διορισμού στη συγκεκριμένη ειδικότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 12, 13 και 14 του ν. 1566/85, όπως αυτά ισχύουν… 5. Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά προτεραιότητα μαθήματα της βασικής ειδικότητάς τους, σε πρώτη και σε δεύτερη ανάθεση.6. Οι εκπαιδευτικοί στους οποίους έχει αποδοθεί δεύτερη ειδικότητα μπορούν να διδάξουν στο σχολείο όπου υπηρετούν, καθώς και σε σχολικές μονάδες της οικείας ομάδας σχολείων της ίδιας ή διαφορετικής βαθμίδας εκπαίδευσης, μαθήματα της ειδικότητας αυτής, με πρώτη ή με δεύτερη ανάθεση, κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο. 7. Οι διορισμοί, οι μεταθέσεις, οι υπεραριθμίες και οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών πραγματοποιούνται με βάση την κύρια ειδικότητά τους…»
- Με το άρθρο 1, παρ.6 του ν. 2834/2000 (ΦΕΚ 160 Α΄) ορίζονται τα εξής: «6. Δεν είναι απαραίτητη η κατοχή του παιδαγωγικού πτυχίου της ΠΑ.ΤΕ.Σ./Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό ή για το διορισμό πτυχιούχων τμημάτων Πληροφορικής ΑΕΙ και ΤΕΙ, κλάδων ΠΕ 19 και ΠΕ20 αντίστοιχα, σε θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών ή την πρόσληψη σε θέσεις αναπληρωτών ή ωρομίσθιων εκπαιδευτικών………. Κατά τους διορισμούς εκπαιδευτικών σε οργανικές θέσεις και κατά τις προσλήψεις εκπαιδευτικών ως προσωρινών αναπληρωτών ή ωρομισθίων προηγούνται οι υποψήφιοι των ανωτέρω κλάδων που έχουν τα πλήρη προσόντα διορισμού».
Η διάταξη δε αυτή, με το άρθρο 8 παρ. 7 του Ν. 3194/2003(ΦΕΚ 267 Α΄) εφαρμόζεται για τους υποψηφίους όλων των κλάδων του άρθρου 14 του Ν. 1566/1985, για τους οποίους προβλέπεται ως προσόν διορισμού το πτυχίο της ΠΑ.ΤΕ.Σ./Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. ή ισοδύναμο πτυχίο.
Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 4.α του Ν.3687/2008(ΦΕΚ 159 Α’) για τους εκπαιδευτικούς κλάδων ΔΕ01 και ΤΕ01 όταν γίνεται αναφορά σε πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. εφεξής νοείται βεβαίωση τρίμηνης παιδαγωγικής επιμόρφωσης Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω και δεδομένου ότι:
1) ‘Εχουν διοριστεί στη Β/θμια εκπαίδευση μέχρι και το σχολικό έτος 2007-2008 εκπαιδευτικοί κλάδου ΔΕ01.17 χωρίς επιπλέον πτυχίο παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, ελλείψει υποψηφίων κατόχων αυτού, και υπηρετούν, κατά το χρόνο της αίτησής τους για απόδοση δεύτερης ειδικότητας, ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί του οικείου κλάδου διορισμού τους.
2) Η Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. με πρόσφατη προκήρυξή της δεν έδωσε τη δυνατότητα σε μόνιμους εκπαιδευτικούς κλάδου ΔΕ01 να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα τρίμηνης παιδαγωγικής επιμόρφωσης.
3) Δεύτερη ειδικότητα αποδίδεται για τη βέλτιστη διαχείριση του υπηρετούντος προσωπικού με την αξιοποίηση των επιπλέον προσόντων του και, γενικότερα, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, προκειμένου καταρχήν να καλύπτεται το υποχρεωτικό ωράριο των εκπ/κών,
εκτιμάται ότι η μη κατοχή επιπλέον του πτυχίου παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από εκπαιδευτικούς κλάδων ΔΕ01 και ΤΕ01, δεν αποτελεί κώλυμα για την απόδοση σε αυτούς δεύτερης ειδικότητας και την αξιοποίησή τους, εφόσον δεν προσφέρονται, κατά προτεραιότητα, εκπαιδευτικοί που διαθέτουν τα πλήρη προσόντα διορισμού (βασικός τίτλος σπουδών και παιδαγωγικό πτυχίο) στη δεύτερη ειδικότητα.
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΡΟΜΠΕΛΗ
Αθανασία Σταματοπούλου