Open Close

Τάξεις ΖΕΠ: Οδηγίες ίδρυσης

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.), στο πλαίσιο των αρχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, έχει, ως βασική αρχή, την προώθηση μέτρων που αποβλέπουν στην άρση των ανισοτήτων και στη διασφάλιση ισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές. Στο πλαίσιο αυτό ο Νόμος 3879/2010, (163Α/21.09.2010), άρθ. 26, παρ. 1α και 1β, εισάγει το θεσμό των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.

«…Στόχος των Ζ.Ε.Π. είναι η ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα μέσω της λειτουργίας υποστηρικτικών δράσεων για τη βελτίωση της μαθησιακής επίδοσης, όπως ιδίως η λειτουργία τάξεων υποδοχής,[…]

Επιπρόσθετα, ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν την οργάνωση και τη λειτουργία των Ζ.Ε.Π., τη στελέχωσή τους με προσωπικό, την απασχόληση εκπαιδευτικών κατ’ αναλογία του αριθμού των μαθητών που χρήζουν διαφοροποιημένης διδακτικής παρέμβασης και κάθε σχετικό θέμα» Σας γνωρίζουμε ότι κατά το σχολικό έτος 2015-2016 δίνεται η δυνατότητα στα δημοτικά σχολεία της χώρας να λειτουργήσουν Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ μέσω προγραμμάτων συγχρηματοδούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, στο πλαίσιο των Πράξεων:

2 «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Ένταξη Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων (ΕΚΟ) στα Δημοτικά Σχολεία- ΑΠ1», του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (έργο Phasing: Α’ + Β’ Φάση), με κωδικό ΟΠΣ 494133 και κωδικό ΣΑΕ 2014ΣΕ24580086

«ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Ένταξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (ΕΚΟ) στα Δημοτικά Σχολεία – ΑΠ2», με κωδικό ΟΠΣ 491764 και κωδικό ΣΑΕ 2014ΣΕ24580083 (έργο υποψήφιο για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020)

«ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Ένταξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (ΕΚΟ) στα Δημοτικά Σχολεία – ΑΠ3», με κωδικό ΟΠΣ 491765 και κωδικό ΣΑΕ 2014ΣΕ24580084 (έργο υποψήφιο για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020)

Οι ανωτέρω Πράξεις, για το σχολικό έτος 2015-2016, περιλαμβάνουν δράσεις εμπλουτισμού του εκπαιδευτικού δυναμικού δημοτικών σχολείων με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ΠΕ70 πλήρους διδακτικού ωραρίου, για την υποστήριξη της ένταξης μαθητών προερχόμενων από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και μαθητών με πολιτισμικές και θρησκευτικές ιδιαιτερότητες, με στόχο η ένταξη των μαθητών αυτών να γίνει περισσότερο αποτελεσματική, συμμετοχική και ενεργητική, ώστε η προσαρμογή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα να γίνει ομαλά και ισόρροπα, αποφεύγοντας την απομόνωση και την περιθωριοποίηση.

Διαμορφώνεται έτσι ένα ευέλικτο σχήμα θεσμικής και διδακτικής παρέμβασης, το οποίο επιτρέπει στην σχολική μονάδα, αφού σταθμίσει τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και τις δυνατότητές της, να επιλέξει εκείνο το σχήμα που μπορεί να παρέχει επιπλέον διδακτική υποστήριξη σε μαθητές που δεν έχουν την απαιτούμενη γνώση της ελληνικής γλώσσας (όπως ρομά, αλλοδαπούς, παλιννοστούντες, από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, κλπ) και που σκοπό έχει να τους βοηθήσει να προσαρμοστούν και να ενταχθούν πλήρως στις κανονικές τάξεις στις οποίες είναι εγγεγραμμένοι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Σχετική προτεραιότητα στην ίδρυση και φοίτηση στις ΤΥ θα δοθεί στους μαθητές Ρομά. Ειδικότερα: Το πρόγραμμα των Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ περιλαμβάνει δύο κύκλους που εντάσσονται μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου:

• Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) Ι ΖΕΠ

• Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) ΙΙ ΖΕΠ Α. Στις ΤΥ Ι ΖΕΠ φοιτούν μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας. Εκεί ακολουθείται εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας, αλλά και πρόσθετης διδακτικής στήριξης σε άλλα αντικείμενα .

Οι μαθητές που φοιτούν σε ΤΥ Ι ΖΕΠ παρακολουθούν μερικά μαθήματα στην κανονική τους τάξη όπως :

- Φυσική Αγωγή – Εικαστικά – Μουσική Αγωγή – Ξένη Γλώσσα ή και άλλο μάθημα σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο Το μέγιστο χρονικό όριο φοίτησης μαθητή στην ΤΥ Ι ΖΕΠ είναι ένα (1) έτος.

Β. Στις ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ φοιτούν μαθητές με μέτριο επίπεδο ελληνομάθειας, το οποίο δύναται να δημιουργεί δυσκολίες στην παρακολούθηση των μαθημάτων στην κανονική τάξη. Για τους μαθητές που φοιτούν στις ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ πραγματοποιείται υποστήριξη στην ελληνική γλώσσα ή και σε περισσότερα μαθήματα: – είτε εντός της κανονικής τάξης με παράλληλη διδασκαλία (δεύτερος εκπαιδευτικός στην τάξη) 3 – είτε εκτός κανονικής τάξης. Η φοίτηση διαρκεί έως τρία διδακτικά έτη. Μαθητές που έχουν ολοκληρώσει την φοίτηση στις ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ, δεν μπορούν να επιστρέψουν σε Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ.

Ο μικρότερος αριθμός μαθητών με τον οποίο δημιουργούνται ΤΥ Ι και ΙΙ ΖΕΠ είναι 9.

Σε κάθε Τάξη Υποδοχής δύνανται να συμμετέχουν μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι σε περισσότερες από μία κανονικές τάξεις. Ο Σύλλογος Διδασκόντων, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, καταρτίζει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των ΤΥ ΖΕΠ, σύμφωνα πάντα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των εγγεγραμμένων σε αυτές μαθητών. Σημειώνεται ότι είναι δυνατή η ταχύτερη επανένταξη του μαθητή στην κανονική τάξη, έπειτα από απόφαση των εκπαιδευτικών της ΤΥ ΖΕΠ και της κανονικής τάξης, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, αν διαπιστωθεί ότι μπορεί απρόσκοπτα να παρακολουθεί όλα τα μαθήματα.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΤΥ ΖΕΠ Α. Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με το εκπαιδευτικό προσωπικό και τον οικείο σχολικό σύμβουλο, θα λάβουν υπόψη τα παρακάτω: Για τη φοίτηση των μαθητών στις ΤΥ ΖΕΠ, απαιτούνται από την πλευρά της σχολικής μονάδας, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, τα ακόλουθα: 1. Διεξαγωγή διαπιστωτικών τεστ, με τα οποία ανιχνεύεται το επίπεδο ελληνομάθειας του μαθητή 2. Ενυπόγραφη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα ότι επιθυμεί να παρακολουθήσει το παιδί του την ΤΥ ΖΕΠ 3. Απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων για την φοίτηση των μαθητών σε ΤΥΙ ΖΕΠ ή/και ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ

4.Ο Σύλλογος των Διδασκόντων, υπό την καθοδήγηση του οικείου Σχολικού Συμβούλου, καταρτίζει το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα των ΤΥ ΖΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη και την εισήγηση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στις τάξεις αυτές

5. Το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα των Τάξεων αυτών υποβάλλεται για έγκριση και θεώρηση στον οικείο Σχολικό Σύμβουλο. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω οι σχολικές μονάδες αρχικά θα προβούν στις παρακάτω ενέργειες :

α. Στην διεξαγωγή διαπιστωτικών τεστ στους μαθητές για την ανίχνευση του επιπέδου Ελληνομάθειας και κατάταξης αυτών στις ΤΥ Ι ΖΕΠ ή/και ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ.

β. Στην συγκέντρωση ενυπόγραφων δηλώσεων των γονέων ή κηδεμόνων ότι επιθυμούν να παρακολουθήσει το παιδί τους την ΤΥ ΖΕΠ.

γ. Σε απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων για φοίτηση μαθητών σε ΤΥ Ι ΖΕΠ ή/και ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ.

Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, εφόσον πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις, διαβιβάζουν το αίτημά τους στις οικείες Διευθύνσεις Π.Ε. επισυνάπτοντας: Επικυρωμένο Απόσπασμα Πρακτικού του Συλλόγου Διδασκόντων για την ανάγκη λειτουργίας των εν λόγω τάξεων και τον αριθμό των μαθητών που θα φοιτήσουν στις ΤΥ Ι ΖΕΠ/ΤΥ ΙΙ ΖΕΠ Αντίγραφα των Αιτήσεων – Υπεύθυνων δηλώσεων των γονέων/κηδεμόνων, όπου θα αναγράφεται ότι αποδέχονται τη φοίτηση του παιδιού τους στις εν λόγω τάξεις.

4 Να σημειωθεί ότι τα διαπιστωτικά τεστ ανίχνευσης της ελληνομάθειας και οι αιτήσεις-υπεύθυνες δηλώσεις των γονέων/κηδεμόνων πρέπει υποχρεωτικά να τηρούνται στο αρχείο της σχολικής μονάδας προκειμένου να είναι διαθέσιμα σε έλεγχο από κλιμάκια αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων.

Για οποιοδήποτε ζήτημα προκύπτει σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία των ΤΥ ΖΕΠ και τη φοίτηση των μαθητών ενημερώνονται οι Σχολικοί Σύμβουλοι και οι Διευθυντές Εκπαίδευσης. Σημείωση : Τα διαπιστωτικά τεστ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανίχνευση της Ελληνομάθειας επισυνάπτονται. Κάθε διαπιστωτικό τεστ θα συνοδεύεται από το συνημμένο εξώφυλλο που φέρει το λογότυπο του ΕΣΠΑ.

Β. Οι Διευθύνσεις Π.Ε., διαβιβάζουν στις Περιφερειακές Δ/νσεις Π. & Δ. Εκπ/σης, τα αιτήματα των σχολικών μονάδων μαζί με τα συνοδευτικά έντυπα και συμπληρωμένο ηλεκτρονικά τον συνημμένο Πίνακα A1.

Γ. Οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης υποβάλλουν ηλεκτρονικά στη Διεύθυνση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης ΠΕ του ΥΠ.Π.Ε.Θ. – Τμήμα Α΄ Σπουδών και Εφαρμογής Προγραμμάτων (spudonpe@minedu.gov.gr) το αργότερο μέχρι 11.11.2015, τον τελικό συγκεντρωτικό πίνακα των προτάσεων (Συνημμένος Πίνακας Α1).

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης των ανωτέρω Πράξεων, είναι απαραίτητη: Η διατήρηση του αριθμού των μαθητών στις ΤΥ ΖΕΠ Η τήρηση των προβλεπόμενων από τη νομοθεσία διαδικασιών και των κανόνων δημοσιότητας , ώστε να μην διαπιστωθούν αποκλίσεις κατά τις διοικητικές επαληθεύσεις, τις επιτόπιες επιθεωρήσεις, αλλά και τους ελέγχους που διενεργούνται από τα αρμόδια Ελεγκτικά Όργανα, προκειμένου να εξασφαλίζεται η επιλεξιμότητα και η νομιμότητα των δαπανών.

Επισημαίνεται σε όλα τα στελέχη εκπαίδευσης (Σχολικών Μονάδων, Διευθύνσεων Π.Ε. και Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης ότι κάθε σχετικό έγγραφο ή έντυπο (π.χ. αιτήσεις – υπεύθυνες δηλώσεις γονέων και κηδεμόνων, πρακτικά, συγκεντρωτικοί πίνακες, αιτήματα, σχέδια απόφασης κλπ) που χρησιμοποιείται θα πρέπει να φέρει το λογότυπο του ΕΣΠΑ (κανονισμός ΕΚ 1828/2006 όπως τροποποιήθηκε με τον 846/2009) Το ΥΠ.Π.Ε.Θ., μετά την συγκέντρωση όλων των προτάσεων θα προβεί στην άμεση έκδοση ενιαίας επικαιροποιημένης Υπουργικής Απόφασης ένταξης των προτεινόμενων σχολικών μονάδων στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, όπου δύνανται να λειτουργήσουν Τάξεις Υποδοχής για το σχολικό έτος 2015-2016.

(Οι Υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί τα προηγούμενα έτη, στις οποίες είναι ενταγμένες ονομαστικά οι σχολικές μονάδες, όπου δύνανται να δημιουργήσουν ΤΥ ΖΕΠ δεν ισχύουν).

Σε συνέχεια της έκδοσης της ανωτέρω Υπουργικής Απόφασης και μετά την οριστικοποίηση της κατανομής των εκπαιδευτικών, θα ακολουθήσει αποστολή εγκυκλίου προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης προκειμένου να προβούν στην έκδοση των σχετικών αποφάσεων ίδρυσης ΤΥ ΖΕΠ.

5 Τέλος, θα ακολουθήσει η αποστολή προς τα στελέχη εκπαίδευσης και τις σχολικές μονάδες της χώρας εγκυκλίου με αναφορά στο πλαίσιο λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα προσληφθούν σε αυτές. Συνημμένα:

1. Διαπιστωτικά τεστ ανίχνευσης της ελληνομάθειας, (5) ηλεκτρονικά αρχεία τεστ ανίχνευσης της ελληνομάθειας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων – ΠΙ (Φυλλάδιο για τον μαθητή _επίπεδο 1, επίπεδο 2,Φυλλάδιο για τον δάσκαλο, Φυλλάδιο απαντήσεων, εξώφυλλο διαπιστωτικού τεστ)

2. Πίνακας Α1

3. Λογότυπο ΕΣΠΑ

Comments are closed.