Η διατήρηση σε ισχύ των πράξεων που εκδόθηκαν χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις πρόσληψης, και η αποδοχή της παρανόμως κτηθείσας προϋπηρεσίας και η προσμέτρηση αυτής, στον ίδιο αξιολογικό πίνακα κατάταξης αναπληρωτών με τη νομίμως κτηθείσα προϋπηρεσία, αντιβαίνει στην αρχή της αξιοκρατίας και της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων, καθώς και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του συνόλου αυτών προς τη Διοίκηση.
Ταυτόχρονα, καθιστά ανίσχυρες τις όποιες ειδικές διατάξεις κατάρτισης των πινάκων υποψήφιων αναπληρωτών, παρότι αυτές περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας.
Τα παραπάνω αναφέρει έγγραφο του υπουργείου Παιδείας, με αφορμή περίπτωση εκπαιδευτικού, στην οποία ενώ έχει απονεμηθεί σύνταξη λόγω θανάτου του συζύγου της, την οποία και λαμβάνει έως ότου ικανοποιηθεί το αίτημά της προς την αρμόδια Υπηρεσία, για αναστολή καταβολής του μεριδίου της υπέρ της ανήλικης κόρης της, διορίστηκε ως αναπληρώτρια σε σχολείο Ειδικής Αγωγής.
Για τη συγκεκριμένη υπόθεση το υπουργείο Παιδείας επικαλούμενο σχετική νομολογία, ισχυρίζεται ότι:
Α. Η Υπηρεσία μας θεωρεί κατ’ αρχήν ότι η ενδιαφερόμενη όφειλε να γνωρίζει τα κωλύματα υποβολής Αίτησης-Δήλωσης για ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικών και της συνεπεία αυτής πρόσληψης, τα οποία εξάλλου επαναλαμβάνονται σε κάθε πρόσκληση υποψήφιων αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας από την έναρξη ισχύος της σχετικής διάταξης του ν.3391/2005 στο πλαίσιο των οποίων υπέβαλε τις αιτήσεις της για ένταξη στους οικείους πίνακες και παρείχε την υπηρεσία της στην Β/θμια Εκπ/ση.
Β. Παραπέμπουμε σχετικά στις Αιτήσεις-Δηλώσεις της ενδιαφερομένης, τόσο κατά το έτος 2014-15 όσο και κατά το τρέχον έτος, στις οποίες δηλώνεται υπεύθυνα ότι δεν έχει συνταξιοδοτηθεί ανεξάρτητα από το φορέα συνταξιοδότησης και ότι έχει διαβάσει τις οικείες προσκλήσεις και ενημερωθεί για τις κατά περίπτωση ισχύουσες νομικές διατάξεις.
Γ. Η από …πεύθυνη Δήλωση της εκπαιδευτικού προς την Υπηρεσία , στην οποία προστίθεται χειρόγραφα η δήλωσή της περί συνταξιοδότησής της με την κόρη της από το θανόντα σύζυγό της, η οποία πάντως εχώρησε μετά την πρόσληψή της, σε καμία περίπτωση δεν κάνει ανεκτή τη διατήρηση της πράξης πρόσληψής της η οποία εκδόθηκε κατά παράβαση της σχετικής διάταξης του ν.3391/2005.
Η νομολογία
Ειδικότερα, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, ως προς την ανάκληση παράνομων διοικητικών πράξεων:
Όπως έχει γίνει νομολογιακά δεκτό (293/2011 απόφαση του ΔΕΑ, ΝΣΚ 122/2012, Τμήμα Γ), ως προϋπηρεσία εκπαιδευτικού νοείται, παρά τα αντίθετα υπό της αιτούσας αβασίμως υποστηριζόμενα, μόνο εκείνη η οποία παρασχέθηκε νομίμως, όχι δε και η έστω και χωρίς υπαιτιότητα του προσληφθέντος παρανόμως παρασχεθείσα δοθέντος ότι επί ενδεχόμενου συνυπολογισμού της τελευταίας θα αποκτούσαν, κατά τρόπο μη συνταγματικώς ανεκτό, τα ίδια δικαιώματα προσλήψεως και διορισμού στη δημόσια εκπαίδευση τόσον οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι προσλήφθηκαν με νόμιμο τρόπο όσον και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι προσλήφθηκαν με παράνομο τρόπο.
Επιπρόσθετα, ως προς τον εύλογο χρόνο, εντός του οποίου η Διοίκηση οφείλει να ανακαλέσει την παράνομη πράξη της, με το αριθμ. 2548/2-10-1997 απαντητικό έγγραφο του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του ΥΠΕΠΘ διαπιστώνονται τα εξής:
«[...] γίνεται παγίως δεκτό ότι στις παράνομες ατομικές διοικητικές πράξεις περιλαμβάνονται και οι εκδοθείσες κατά πλάνη περί τα πράγματα, ήτοι με βάση καταδήλως λαθεμένη αντίληψη (προκύπτουσα από αναμφισβήτητα στοιχεία) περί της συνδρομής των πραγματικών δεδομένων, τα οποία αποτέλεσαν την προϋπόθεση της έκδοσής τους. (ΣτΕ 3917/78, 3189/70, κλπ)
Εξάλλου, όπως είναι γνωστό, καταρχήν επιτρέπεται ελευθέρως η ανάκληση των παράνομων ή πλημμελών πράξεων, ανεξαρτήτως του αν από αυτές απέρρευσαν δικαιώματα των διοικουμένων, υπό την προϋπόθεση ότι η ανάκληση χωρεί εντός ευλόγου χρόνου από της εκδόσεώς τους (ΣτΕ 3507/1979, κλπ), ο οποίος κρίνεται μεν από τις περιστάσεις, δεν δύναται όμως, σύμφωνα με τον α. ν. 261/68, να είναι μικρότερος της πενταετίας από την έκδοση της πράξεως, εκτός αν υφίστανται σχετικές διατάξεις.
Μετά την παρέλευση του εύλογου χρόνου επιτρέπεται η ανάκληση των παράνομων πράξεων, από τις οποίες απέρρευσαν δικαιώματα υπέρ των διοικουμένων, εφόσον α) το διοικητικό όργανο παρασύρθηκε στην έκδοση της παράνομης πράξης από απατηλή ενέργεια του ωφεληθέντα από αυτή και β) υπάρχουν λόγοι δημόσιου συμφέροντος κλπ.
Σημειώνεται, ότι η Διοίκηση έχει, καταρχήν, διακριτική ευχέρεια και όχι υποχρέωση, υπό την έννοια της οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, να προβεί στην ανάκληση των παράνομων ατομικών διοικητικών πράξεων, όταν τούτο επιτρέπεται, εκτός αν υπάρχει ρητή διάταξη επιβάλλουσα την ανάκληση ή προκύπτει η σχετική υποχρέωση από αυτή (ΣτΕ 2330/80, κλπ) ή τούτο επιβάλλεται από λόγους δημόσιας τάξης και δημόσιου συμφέροντος».
Πηγή:www.esos.gr