Open Close

Οι 7 στους 10 μαθητές αισθάνονται ασφαλείς στο σχολείο

Παρουσιάστηκαν σήμερα στο απολογιστικό συνέδριο, της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής (Κ. Ε. Ε. ) των Πράξεων «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού» , παρουσία του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, τα ευρήματα που προέκυψαν από την καταγραφή των περιστατικών σχολικής βίας από τα σχολεία της χώρας.

Η υλοποίηση του προγράμματος ολοκληρώθηκε τον περασμένο μήνα, με χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, και είχε ως στόχο την αποτίμηση των δράσεων για την διαχείριση, αντιμετώπιση και την πρόληψη του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν εκτενώς οι απαντήσεις από τα ερωτηματολόγια τα οποία κλήθηκαν να συμπληρώσουν ανώνυμα και ηλεκτρονικά 3. 682 μαθητές της πρωτοβάθμιας και 31. 602 της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Στο ερώτημα για την ασφάλεια ή ανασφάλεια στο Σχολείο η πλειοψηφία των μαθητών (ποσοστό 70%) δηλώνει ότι αισθάνεται «ασφάλεια» στο σχολείο. Σε μικρό ποσοστό (5,5%,) οι μαθητές δηλώνουν ότι αισθάνονται «ανασφάλεια» στο σχολείο.

 Για το αν έχεις αντιληφθεί αν κάποιος/α συμμαθητής/τρια σου έχει πέσει θύμα εκφοβισμού ή βίας από άλλα παιδιά του σχολείου; η πλειοψηφία των μαθητών (ποσοστό 65%) δηλώνει ότι έχει παρακολουθήσει bullying συμμαθητών/τριών του. Ένα αισθητό ποσοστό (28%) δηλώνει ότι ποτέ δεν έχει παρακολουθήσει bullying συμμαθητών/τριών του.

Στο ερώτημα αν έχεις ασκήσει βία; Η πλειοψηφία των μαθητών (ποσοστό 66%) δηλώνει ότι ποτέ δεν έχει ασκήσει βία. Όμως ένα αξιοσημείωτο ποσοστό (29%) δηλώνει ότι έχει ασκήσει βία από σπάνια έως πολύ συχνά.

Ο υπουργός θεωρεί κρίσιμο θέμα της πρόληψης επειδή «το φαινόμενο της βίας θα μπορέσει να χτυπηθεί αποτελεσματικότερα, μόνο αν πετύχουμε να αλλάξουμε το κλίμα στο σχολείο, ώστε μέσα από τη συνολική του λειτουργία και πρόγραμμα να μπολιάζει τα παιδιά με τις αξίες της ανοχής, του σεβασμού, της συνεργασίας, της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας».

«Το φαινόμενο της βίας και του εκφοβισμού είναι σύνθετο, και στην εκδήλωσή του εμπλέκει μια σειρά παράγοντες, ξεκινώντας από ατομικά χαρακτηριστικά και το οικογενειακό περιβάλλον, φτάνοντας μέχρι τη βία που προκαλούν οι κοινωνικές ανισότητες, ο ρατσισμός, η ξενοφοβία, αλλά και η προβολή βίαιων συμπεριφορών από τα ΜΜΕ και το Διαδίκτυο» τόνισε στην ομιλία του ο Νίκος Φίλης και πρόσθεσε ότι «δυστυχώς, όσο οξύνεται η οικονομική και κοινωνική κρίση, τόσο μακραίνει και η <μαύρη λίστα> της βίας και του εκφοβισμού, ενώ προστίθενται πλέον και νέες μορφές, όπως αυτή του ηλεκτρονικού bullying. » Διαπίστωσε επίσης ότι «η έκταση που έχουν πάρει τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία μας, επιτάσσει την άμεση κινητοποίηση όλων και πρώτα και κύρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας».

Ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων διευκρίνισε ότι:  «στόχος δεν είναι να μετατρέψουμε τα σχολεία σε δικαστήρια, ούτε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές σε εισαγγελείς που απαγγέλλουν κατηγορίες και επιβάλλουν ποινές. Η βία δεν αντιμετωπίζεται με αυταρχισμό και ποινολόγια. Σκοπός μας είναι να διαμορφώσουμε ένα τέτοιο πλαίσιο που να προλαμβάνει τα φαινόμενα βίας και όταν δεν το καταφέρνει, να στηρίζει τον μαθητή-θύμα, χωρίς όμως να εξοστρακίζει και να εγκλωβίζει τον μαθητή-θύτη».

Τόνισε επίσης, ότι πρόθεσή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου είναι «η αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος, μέσα από ένα σοβαρό και ειλικρινή διάλογο που θα καταλήξει, την άνοιξη, σε ένα ευρέως αποδεκτό σχέδιο».

 

Στο συνέδριο παραβρέθηκαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Γ.Γ. Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ως εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου, ο Αστυνομικός Διευθυντής Νικόλαος Σταματόπουλος και ο Διευθυντής Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Εμμανουήλ Σφακιανάκης ως Εκπρόσωποι του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ο Εκπρόσωπος του Χαμόγελου του Παιδιού, Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος, και η Εκπρόσωπος Συνηγόρου του Παιδιού, Μαρία Τσαγκάρη.

 

Για την ομιλία του Υπουργού πατήστε εδώ.

Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.

Comments are closed.