Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και στην ερώτηση της δημοσιογράφου «υπάρχει η δυνατότητα να προχωρήσετε σε προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών;», απάντησε:
Θα σχεδιάσουμε πρόγραμμα σταδιακών προσλήψεων σε συνάρτηση με την πορεία της οικονομίας και των δημοσιονομικών μεγεθών. Το σχολείο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην αποστολή του, χωρίς μόνιμους δασκάλους, δηλαδή χωρίς σταθερή σχέση των παιδιών με τον δάσκαλο.
Η απάντηση αυτή, τουλάχιστον στο δεύτερο σκέλος της, αναγνωρίζει τα σημαντικά, για την εκπαιδευτική διαδικασία, προβλήματα που ανακύπτουν από την πολιτική της ανυπαρξίας μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, το πρώτο σκέλος της απάντησης δεν δημιουργεί καμιά αισιοδοξία ότι στον τομέα αυτόν θα αλλάξουν τα πράγματα, καθώς τους τελευταίους 10 μήνες το θέμα των μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών από επίσημη δέσμευση έγινε υπόσχεση και από υπόσχεση μετατράπηκε στο γνωστό «θα σχεδιάσουμε».
Θυμίζουμε ότι τον Δεκέμβριο του 2014 η σημερινή κυβέρνηση ως αντιπολίτευση μιλούσε για 7.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, αργότερα, την άνοιξη του τρέχοντος έτους ως κυβέρνηση (υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς) μιλούσε για 2.500-3.000 μόνιμους διορισμούς και σήμερα ο νέος υπουργός Παιδείας δηλώνει ότι «θα σχεδιάσουμε…».
Στοιχεία-σοκ
Για να έχει κανείς μια ολοκληρωμένη εικόνα για το θέμα αυτό, δεν έχει παρά να συμβουλευτεί τα παρακάτω επίσημα στοιχεία, τα οποία ανακοινώνονται για πρώτη φορά και αναδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος.
Εχουμε λοιπόν και λέμε:
► Σύμφωνα με τον αιρετό του κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλη Παληγιάννη, με βάση τα στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, από το 2010 έως και το 2015 συνταξιοδοτήθηκαν 12.190 εκπαιδευτικοί Π.Ε. Από αυτούς 8.807 ήταν δάσκαλοι και 2.687 νηπιαγωγοί.
► Το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν 1.651 διορισμοί. Εξ αυτών τα τελευταία 5 χρόνια μόλις 272!
► Οπως προκύπτει με μια απλή αφαίρεση, το μόνιμο προσωπικό στην Π.Ε. μειώθηκε τα τελευταία 6 χρόνια κατά 10.539 εκπαιδευτικούς.
Για την κάλυψη των χιλιάδων αυτών κενών προσλαμβάνονται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Είναι γνωστό στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι η κάλυψη των κενών με προσλήψεις αναπληρωτών είναι μια προσωρινή και προβληματική λύση.
Είμαστε ένα μήνα μετά την έναρξη του διδακτικού έτους κι ακόμα παραμένουν χιλιάδες τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία μας.
Συνέντευξη-αποκάλυψη
Προφανώς όλα αυτά είναι γνωστά στη σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, καθώς ήταν αυτή που ως αντιπολίτευση πριν από ένα χρόνο, στη Βουλή, κατήγγειλε την ανυπαρξία μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών και κατάγγελλε την τότε συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, τόσο για την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών όσο και για την πρόταση «εθελοντικής εργασίας».
Και τώρα; Ενας χρόνος ακριβώς κλείνει αυτές τις μέρες (Οκτώβριος 2014) από την πρόταση του πρώην υπουργού Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδου να καλυφθούν τα τότε κενά των σχολείων με εθελοντική εργασία των αδιόριστων εκπαιδευτικών, οι οποίοι -αντί για μισθό- θα αμείβονταν με… μόρια!
Ο σημερινός υπουργός Παιδείας σε συνέντευξή του σε κυριακάτικη εφημερίδα («Το Βήμα»), ζηλεύοντας προφανώς τη «δόξα» του πρώην και αξέχαστου υπουργού Παιδείας Λοβέρδου, που ήθελε να εφαρμόσει την εθελοντική εργασία σε εκπαιδευτικούς έτσι, ώστε να «εξασφαλίσουν» μόρια για τον διορισμό τους δήλωσε ότι η εθελοντική εργασία στα κρατικά φροντιστήρια, δηλαδή στα προγράμματα πρόσθετης διδακτικής στήριξης, που επιστρέφουν στα σχολεία φέτος με το πρώτο νομοσχέδιο που θα συντάξει το υπουργείο Παιδείας, θα είναι ένα από τα κριτήρια στο νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
«Θα λειτουργήσει δε αυτό», δηλώνει ο Νίκος Φίλης, «και ως στοιχείο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καθώς προσβλέπουμε στην εθελοντική βοήθειά τους. Γιατί λοιπόν, όταν ένας εκπαιδευτικός προσφέρει δύο ώρες εθελοντικής εργασίας για τη διδακτική στήριξη των μαθητών, να μην προσμετρείται αυτό ως κριτήριο στην αξιολόγησή του;».
Και δεν σταματάει, βεβαίως, εκεί. Σε ερώτηση της δημοσιογράφου, αν «μπαίνει και το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας για τους εκπαιδευτικούς», ο υπουργός Παιδείας απαντάει αφοπλιστικά, αλλά καθόλου καθησυχαστικά για τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς:
Υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού. Το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας, καθώς και της μείωσης των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, που είναι περίπου 120, θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο, καθώς είναι θέμα διαλόγου και όχι επιβολής.
Οποιος έχει στοιχειώδη μνήμη και κρίση γνωρίζει πολύ καλά ότι η επίκληση του διαλόγου στον χώρο της εκπαίδευσης -και όχι μόνο- δεν ήταν παρά το τίμημα που έπρεπε να πληρωθεί για τη νομιμοποίηση προειλημμένων αποφάσεων…
Χρήστος Κάτσικας,