Open Close

Μεταβατικό το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία λέει ο Αρ. Μπαλτάς

Ο διάλογος που προηγήθηκε της κατάθεσης του πολυνομοσχεδίου έγινε κυρίως ανάμεσα στο επιτελείο του υπουργείου Παιδείας και τους βουλευτές και τις συνδικαλιστικές παρατάξεις του ΣΥΡΙΖΑ, και η τελική του μορφή αποδεικνύει ότι δεν ελήφθη υπόψη η γενική κριτική στις έως τώρα εξαγγελίες του υπουργείου ότι με το νομοσχέδιο η Παιδεία επιστρέφει στη δεκαετία του ’80. Οι πρώτες αντιδράσεις προέρχονται από τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων. Παράλληλα, ευρωπαϊκά κονδύλια αξιοποιεί το υπουργείο Παιδείας για να κάνει πολιτική, καθώς με κεφάλαια του ΕΣΠΑ επαναφέρει τα κρατικά φροντιστήρια –ήταν γνωστά ως προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και πρόσθετης διδακτικής στήριξης– με τη νέα ονομασία «Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης».

Επίσης, με το νομοσχέδιο καταργούνται οι ελεύθερες απολύσεις στα ιδιωτικά σχολεία, επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς για τις αποζημιώσεις και απαγορεύονται τα εσωτερικά φροντιστήρια. Ετσι, οι πρώτες αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν χθες αφορούσαν τις διατάξεις για τα ιδιωτικά σχολεία. Ενδεικτικά, ο πρόεδρος του Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Μπάμπης Κυραϊλίδης διαμαρτύρεται διότι, όπως λέει στην «Κ», «η απαγόρευση λειτουργίας εσωτερικών φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών θα οδηγήσει σε απώλεια έως και 2.000 θέσεων εργασίας στα σχολεία. Επίσης, επανέρχεται η μονιμότητα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών καθώς οι απολύσεις θα εγκρίνονται από όργανα που την πλειοψηφία θα έχουν οι συνδικαλιστές, ενώ πολλές από τις δράσεις που υλοποιούν τα σχολεία δεν θα μπορούν να γίνουν από εργαζομένους ειδικοτήτων που θα πρέπει να διοριστούν».

Ρύθμιση, η οποία δεν είχε έως τώρα εξαγγελθεί, είναι η οργάνωση κρατικών φροντιστηρίων -κατά τα πρότυπα των παλαιότερων προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας- για τη στήριξη παιδιών από χαμηλά οικονομικά στρώματα. Ετσι, ιδρύονται Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης, τα οποία θα λειτουργούν σε κάθε γυμνάσιο ή λύκειο ή ανά ομάδες όμορων σχολικών μονάδων, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων. Τα προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης θα υλοποιούνται από αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, αλλά και από μόνιμους ή αναπληρωτές πλήρους ωραρίου που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας. Η υπηρεσία των εκπαιδευτικών που θα απασχολούνται στα προγράμματα, θα λαμβάνεται υπόψη ως διδακτική προϋπηρεσία για την ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών του υπ. Παιδείας. Η δαπάνη θα βαρύνει το ΕΣΠΑ.

Στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το υπουργείο επαναφέρει το σύστημα λειτουργίας που πρωτοκαθιερώθηκε το 1982 και με διάφορες αλλαγές έφθασε έως και το 2011. Ενδεικτικά, καταργούνται τα Συμβούλια, οι φοιτητικές παρατάξεις αποκτούν εκ νέου σημαντικό ρόλο στη διοίκηση των ΑΕΙ, εκπρόσωποι φοιτητών θα συμμετέχουν σε όργανα όπως η Σύγκλητος, οι φοιτητές θα ψηφίζουν για πρύτανη (η ψήφος τους θα μετρά έως το 80% του συνόλου των ψήφων και θα συναρτάται με τη συμμετοχή των φοιτητών). Ταυτόχρονα, καταργείται η ηλεκτρονική ψηφοφορία, ενώ οι νυν πρυτάνεις θα πρέπει να διεξάγουν εκλογές με βάση το νέο σύστημα ψηφοφορίας έως τις 31 Ιουλίου 2016.

Σε μήνυμά του, ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, αναφέρει ότι το νομοσχέδιο «αποτελεί μεταβατικό στάδιο έως την κατάθεση του νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα αναμορφώσει συνολικά τον χάρτη της εκπαίδευσης και της έρευνας».

kathimerini.gr

Comments are closed.