Τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης Μπαλτά στην τηλεόραση του MEGA, στην εκπομπή “Κοινωνία Ωρα MEGA”
Για την αριστεία
«Μία φράση που έλεγε την αριστεία ρετσινιά λέχτηκε εν τη ρύμη του λόγου μου στις προγραμματικές δηλώσεις και έγινε σύνθημα, ήταν υπερβολική φράση αλλά όλοι κατάλαβαν τι ήθελα να πω και να σας το εξηγήσω: Στο καλό σχολείο ο δάσκαλος αναγνωρίζει σε κάθε μαθητή ταλέντα και δεξιότητες, κατανοεί τα προβλήματά του από το οικογενειακό περιβάλλον, ώστε να βοηθήσει τους πιο αδύνατους μαθητές. Ακόμη, αυτό το πλαίσιο δεν είναι πρέπει να είναι ανταγωνιστικό μεταξύ των μαθητών, η διαδικασία λύσης κάποιου προβλήματος ή κάποιας άσκησης θα πρέπει να είναι συνεργατική. Αλλο ο ανταγωνισμός για τον βαθμό και άλλο το συνεργάζομαι με τους συμμαθητές μου για να λύσω ένα πρόβλημα. Άλλο είναι η πίεση προς τα πάνω και άλλο η χαρά του μορφώνομαι και μαθαίνω».
Για τα ιδιωτικά
«Δεν εμποδίζουμε σε τίποτα τα ιδιωτικά να αναπτύξουν τις δραστηριότητες που θέλουν στις σχέσεις ιδιωτικού δικαίου που έχουν με τους ιδιωτικούς εκεί. Απλώς δεν θέλουμε ο δάσκαλος που διδάσκει το πρωί στο ιδιωτικό σχολείο, υπό την επωνυμία του ίδιο σχολείου να κάνει φροντιστήριο το απόγευμα . Η ενισχυτική διδασκαλία βεβαίως και επιτρέπεται. Δεν έχουμε κανένα μέτωπο με τα ιδιωτικά σχολεία.»
«Για τα φροντιστήρια αναγνωρίζουμε ότι βρίσκονται εκεί πολλοί άξιοι εκπαιδευτικοί που δεν βρίσκουν αλλού δουλειά. Δυστυχώς τα φροντιστήρια έχουν γίνει απαραίτητα στη βάση νοοτροπιών πολλών δεκαετιών, θέλουμε να μειώσουμε τη συμβολή των φροντιστηρίων στην προετοιμασία των μαθητών και να αναδείξουμε τον αυτόνομο ρόλο των Λυκείων και των δημόσιων σχολείων. Γι’ αυτό προσπαθούμε να μειώσουμε τις πολλές εξετάσεις στο δημόσιο σχολείο, ώστε τα φροντιστήρια να μην έχουν πολλές λαβές να αποκτήσουν νέους μαθητές και δη σε πολύ μικρές ηλικίες.»
Για τους εμπλεκόμενους σε υποθέσεις παιδεραστίας καθηγητές
Ο υπουργός τόνισε ότι πρόκειται περί καθαρής συκοφαντίας το ότι καταργείται η διάταξη που απομακρύνει τους εμπλεκόμενους σε υποθέσεις παιδεραστίας καθηγητές από την τάξη. Ξεκαθάρισε ότι ειδικά για τους παραπάνω ισχύει ότι ίσχυε, δηλαδή, και κατ’ εξαίρεσιν, ότι και μόνο η καταγγελία βάζει τον φερόμενο ως εμπλεκόμενο σε παιδεραστία σε διαθεσιμότητα και τον απομακρύνει από την τάξη ώσπου να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση.
Για τις επιλογές στελεχών
Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι η συνέντευξη, που ίσχυε παλιότερα είχε σύνθεση από κάποιους αιρετούς και από κάποιους διορισμένους από το υπουργείο και μάλιστα με πλειοψηφία των διορισμένων. Γι’ αυτό και ήταν μια διαδικασία ως ένα βαθμό διαβλητή που έπαιζε μεγαλύτερο ρόλο από τα μόρια. «Γι αυτό και εμείς δίνουμε τα μόρια που είχε η συνέντευξη ως ψήφο στο σύλλογο διδασκόντων. Και αυτή η ψήφος μοριοδοτείται όσο μοριοδοτούνταν οι συνεντεύξεις.» Ο υπουργός ξεκαθάρισε επί πλέον ότι οι υποψήφιοι για διευθυντές δεν μπορεί να είναι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Πρέπει να έχουν οργανικές θέσεις.
Για το Άσυλο
«Επαναφέρουμε τον ορισμό του ασύλου, ο οποίος δεν ήταν αυτονόητης. Σε ό, τι αφορά την προστασία των πανεπιστημιακών χώρων αφήνουμε ό, τι προέβλεπε ο νόμος Διαμαντοπούλου.»
Για τον Αρχιεπίσκοπο και τις σχέσεις κράτους-εκκλησίας
«Νομίζω ότι ο Αρχιεπίσκοπος είναι σοφός άνθρωπος. Τα λόγια του, όπως είπε και ο ίδιος, ήταν έλλογα, υπέρ του λόγου και ενάντια στα.. λόγια, και η φάση αυτή του Αρχιεπισκόπου, εμένα με βρίσκει σύμφωνο. «
«Ο ΣΥΡΙΖΑ στρατηγικά είναι υπέρ του διαχωρισμού εκκλησίας-κράτους αλλά αυτό είναι μεγάλο θέμα με πολλές παραμέτρους και πολλές από αυτές έχουν διογκωθεί. Σε αυτή τη βάση είμαστε σε διάλογο με την εκκλησία. Το «Θρησκευμάτων» είναι στον πληθυντικό και έχει σημασία που είναι στον πληθυντικό η δε αρμοδιότητα τους παραμένει στο υπουργείο. Το «Θρησκευμάτων», αναφέρεται σε Χριστιανούς, σε Μουσουλμάνους, σε Εβραίους τα θρησκεύματα και η παιδεία των οποίων βρίσκονται υπό την εποπτεία του υπουργείου.
Καθαρίστριες στα σχολεία
«Είναι ένα πρόβλημα αυτό. Έχουν πληρωθεί μέχρι τον Φεβρουάριο εκκρεμούν να πάρουν χρήματα αλλά αυτό έχει πάει στους Δήμους. Τα κονδύλια έχουν δοθεί από το υπουργείο.
Το θέμα της μονιμότητας καθαριστριών είναι μεγάλο. Πρέπει να υπάρχει μόνιμο προσωπικό καθαριότητας στα σχολεία αλλά αυτό εξαρτάται από την γενικότερη πορεία των οικονομικών της χώρας. «
Για το σύνθημα «Όχι Μπαλτάς στη Παιδεία»
«Είναι θέμα αισθητικής το πώς εκμεταλλεύεσαι την τυχαιότητα ενός ονόματος.»
Για την Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση
«Αυτό είναι το μεγάλο θέμα. Ξεκινήσαμε αλλάζοντας το εξεταστικό, προς το παρόν. Πρέπει να αναπτύξουμε δύο μορφές στρατηγικής, η μία θα ξεκινά από το δημοτικό και σιγά σιγά θα αλλάζει τα πράγματα χρόνο με τον χρόνο, έτσι ώστε όταν οι μαθητές φθάσουν στην Α΄ Λυκείου να βρεθούν σε ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα. Ταυτόχρονα υπάρχει και μία στρατηγική που κινείται αντίστροφα»
Η Παιδεία ως εθνική υπόθεση
« Συμφωνώ ότι η Παιδεία είναι εθνική απόδειξη και το απέδειξα στην Βουλή όταν είπα καλά λόγια για τον κ. Φορτσάκη, παρά το γεγονός ότι είμαστε κάθετα αντίπαλοι, επειδή ο τρόπος προσέγγισής του σε κάποια προβλήματα, δεν ήταν κάποιες κραυγές της διαδήλωσης αλλά ήταν επί της ουσίας. Η αντίληψη για τον διάλογο είναι να φύγουμε από τα σύννεφα, τον θόρυβο και τα συνθήματα περί μπαλτάδων και να πάμε επί της ουσίας.
Περί της φοιτητικής ψήφου
Σε ερώτησε αν συμφωνεί με το να μπαίνουν ομάδες κατά βούληση στη σύγκλητο και να διακόπτουν με το έτσι θέλω, ο υπουργός απάντησε «Προφανώς διαφωνώ με αυτό γι αυτό φτιάχνουμε νόμο περί φοιτητική συμμετοχής που είναι στον πλήρη αντίποδα όλων των προηγουμένων νόμων.
Από το 1982 οι ψήφοι των φοιτητών πήγαιναν στους συλλόγους που όριζαν εκλέκτορες ανάλογα με τη δύναμη των παρατάξεων. Αυτό σήμαινε πως κάθε υποψήφιος πρύτανης ήξερε τον συσχετισμό της φοιτητικής ψήφου. Κι εκεί γινόταν –αν θέλετε- «παζάρι». Αυτό που κάνουμε τώρα είναι ότι καταργούμε τους εκλέκτορες, καταργούμε την αναλογία της φοιτητικής ψήφου σε κάποιους που θα συνδιαλέγονται με τους πρυτάνεις και λέμε πως ψηφίζουν όλοι οι φοιτητές και ανάλογα με το βαθμό συμμετοχής στις εκλογές καθορίζεται και η βαρύτητα της φοιτητική ψήφου.»