Πώς να αντιμετωπίσουμε τις προφορικές εξετάσεις
(Επισημαίνουμε .. ότι οι οδηγίες είναι απλουστευτικές και δεν αντιμετωπίζουν ολοκληρωμένα το θέμα, αλλά αποτελούν ένα πρώτο βοήθημα)
Επειδή ο μαθητής με ΜΔ είναι πολύ πιθανόν να μην είναι σε θέση να αντιληφθεί ολοκληρωμένα αυτά που διαβάζει ή ακούει, θα πρέπει να του ζητάμε:
- Να διαβάσει φωναχτά την εκφώνηση μιας ερώτησης – άσκησης
- Να την επαναλάβει μόνος του χωρίς να τη διαβάσει και αν μπορεί να μας εξηγήσει τι ζητάει
- Να προσδιορίσει την περιοχή του μαθήματος που χρειάζεται να ξέρει για να επιλύσει το πρόβλημα (επειδή τείνουν να εστιάζουν σε λίγες μόνο διαστάσεις ενός φαινομένου και να εξάγουν συμπεράσματα βασισμένοι σχεδόν αποκλειστικά στην αισθητηριακή αντίληψη)
Ο καθηγητής από τη μεριά του είναι σκόπιμο να προσπαθήσει:
- Επειδή ο μαθητής με ΜΔ χαρακτηρίζεται από σημαντικά προβλήματα απόσπασης προσοχής, η εξέταση να γίνεται σε ήσυχο περιβάλλον χωρίς εξωτερικές επιδράσεις (θόρυβοι, κίνηση κλπ)
- Να διαβάζονται τα θέματα δυνατά από τον υπεύθυνο πολλές φορές τα θέματα βήμα – βήμα και να ελέγχεται αν τα έχει γράψει σωστά ο μαθητής
- Τα γραπτά κείμενα θα πρέπει να φροντίσουμε να είναι όσο το δυνατόν αραιογραμμένα
- Επειδή ο μαθητής με ΜΔ μπορεί να έχει προβλήματα στην ακουστική και οπτική αντίληψη λέξεων ή σύνθετων σχημάτων,
- να χρησιμοποιεί απλές οπτικές απεικονίσεις του προβλήματος (σχήματα, εποπτικά μέσα)
- να μιλάει αργά και καθαρά και να ζητάει να επαναλάβει ο μαθητής τι κατάλαβε.
- Επειδή ο μαθητής με ΜΔ δεν μπορεί να επιλέξει τη στρατηγική αντιμετώπισης μιας κατάστασης και τις ενέργειες που πρέπει να κάνει όταν οδηγηθεί σε αδιέξοδο κατά την επίλυση ενός προβλήματος ο καθηγητής πρέπει :
- Να απλοποιεί προφορικά τις εκφωνήσεις των θεμάτων
- Να βοηθάει τον μαθητή να εντοπίσει τις παραμέτρους του προβλήματος
- Να συμβάλει στη βήμα – βήμα βοήθεια του μαθητή στο ξεπέρασμα των δυσκολιών κατά τη διάρκεια επίλυσης του προβλήματος.
- Να τον διορθώνει όταν οδηγείται σε λάθος δρόμο
- Σε περίπτωση προβλήματος στην επίλυση μαθηματικής πράξης, τον βοηθάμε να κάνει μια ανάλογη πράξη με άλλα δεδομένα και του ζητάμε να την επαναλάβει στο συγκεκριμένο πρόβλημα
- Σε περίπτωση ερώτησης κρίσεως του ζητάει να προσδιορίσει κάθε φορά ποιο δεδομένο παραμένει σταθερό ή ήδη έχει προσδιοριστεί και τι παραμένει σαν μεταβλητή (επειδή αν και γνωρίζουν την ανάγκη ελέγχου των μεταβλητών που διερευνούν, δεν μπορούν πάντα να τηρήσουν αυτή την αρχή στην πράξη)
- Στην περίπτωση που η εκφώνηση θεμάτων συνοδεύεται από σύνθετα διαγράμματα ή σχήματα αυτά θα πρέπει να παρουσιάζονται αναλυτικά καθώς ο μαθητής είναι πιθανόν να μην είναι σε θέση να προσδιορίσει την ακριβή θέση των επιμέρους στοιχείων (πχ ποιο είναι πάνω και πιο κάτω).
- Να του εξηγεί τα λάθη του στο τέλος της εξέτασης τονίζοντας τις επιτυχίες του.
Το παρόν κείμενο βασίζεται σε επιμορφωτικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ καθώς και στο βιβλίο «Οι Μαθησιακές Δυσκολίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» το οποίο εκδόθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με επιμέλεια των: Σουζάνας Παντελιάδου, Αντωνίας Πατσιοδήμου, Γιώργου Μπότσα.
http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika/1206papanoutsos.htm