Αιφνιδίασε το Υπουργείο Παιδείας τον εκπαιδευτικό κόσμο αφού ανακοίνωσε εκτάκτως το νέο σύστημα εισαγωγής για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ για το οποίο τόσα έχουν γραφεί τις τελευταίες μέρες. Όπως έγραψε το news.gr επιλέχθηκε το σενάριο των τριών κατευθύνσεων ενώ με ένα πέμπτο μάθημα οι μαθητές αυξάνουν τις επιλογές των σχολών τους.
Το σύστημα Εξετάσεων Εισαγωγής σχεδιάστηκε ως μεταβατικό σύστημα, για να αντιμετωπίσει ελλείψεις, κενά και στρεβλώσεις τόσο του συστήματος του Νέου Λυκείου όσο και του ισχύοντος σήμερα εξεταστικού συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπήρχαν πάρα πολλοί αντικειμενικοί περιορισμοί, που δεν επέτρεπαν την επιδίωξη ενός σχεδιασμού εκ του μηδενός. Όμως δίνει σαφώς περισσότερες ευκαιρίες στους υποψήφιους της επόμενης σχολικής χρονιάς από εκείνες που έδινε το σύστημα του Νέου Λυκείου, χωρίς να αιφνιδιάζει τους μαθητές και τις μαθήτριες και να ανατρέπει τον προγραμματισμό τους.
Το news.gr παρουσιάζει τα βασικά σημεία του νέου συστήματος:
1.Μπορώ να δώσω εξετάσεις μόνο σε 4 μαθήματα;
Οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής (Ν.4186/2013).
2.Σε πόσα μαθήματα θα εξεταστώ αν επιθυμώ να διεκδικήσω σχολές και από άλλο επιστημονικό πεδίο;
Με τις αλλαγές που έκανε η νέα πολιτική ηγεσία αν κάποιος μαθητής επιθυμεί να διεκδικήσει σχολές και από άλλο ένα επιστημονικό πεδίο θα πρέπει να επιλέξει και ένα 5ο μάθημα (Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού).
3.Πόσα επιστημονικά πεδία μπορώ να επιλέξω;
Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ( με εξέταση σε 4 μαθήματα) ή τα δύο επιστημονικά πεδία ( με εξέταση σε 5 μαθήματα) στα οποία θα έχουν πρόσβαση.
4.Πόσα είναι τα επιστημονικά πεδία;
Τα επιστημονικά πεδία στα οποία θα κατανεμηθούν οι σχολές με Υπουργική Απόφαση είναι 5 και είναι τα ακόλουθα:
1ο Επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Σπουδές)
2ο Επιστημονικό πεδίο (Τεχνολογικές και Θετικές Σπουδές)
3ο Επιστημονικό πεδίο (Σπουδές Υγείας και Ζωής)
4ο Επιστημονικό πεδίο (Παιδαγωγικές Σπουδές)
5ο Επιστημονικό πεδίο (Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής)
5.Θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας;
Στον υπολογισμό των μορίων, δύο από τα τέσσερα μαθήματα που θα αντιστοιχούν σε ένα Επιστημονικό Πεδίο θα έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, που θα ορισθεί με υπουργική απόφαση.
6. Είναι αλήθεια ότι στις Επιστήμες Υγείας, δηλαδή στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο έχουν πρόσβαση οι μαθητές και των τριών κατευθύνσεων;
Πράγματι με τα όσα ανακοινώθηκα χθες διαπιστώνουμε ότι εκτός από τους μαθητές της Θετικής και οι μαθητές της Θεωρητικής και της Οικονομίας και Πληροφορικής μπορούν να επιλέξουν τμήματα του 3ου πεδίου με μειωμένα όμως μόρια γεγονός που θα τους οδηγεί σε χαμηλόβαθμα τμήματα των ΑΕΙ και σε ΤΕΙ.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ | ΘΕΤΙΚΗ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ | Ν.ΓΛΩΣΣΑ | Ν.ΓΛΩΣΣΑ |
ΙΣΤΟΡΙΑ | ΦΥΣΙΚΗ | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΑΡΧΑΙΑ | ΧΗΜΕΙΑ | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ | ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ | ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ 3ΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ |
||
ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΜΟΡΙΑ ΓΙΑ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
7. Σε ποιο άλλο Επιστημονικό Πεδίο έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης οι μαθητές όλων των κατευθύνσεων;
Εκτός από το 3ο Επιστημονικό Πεδίο, των Επιστημών Υγείας, οι μαθητές και των τριών κατευθύνσεων μπορούν να εισαχθούν, ανάλογα με το μάθημα που θα επιλέξουν, σε τμήματα του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, στις παιδαγωγικές σπουδές. Πιθανόν να μην υπάρχει απώλεια μορίων καθώς αυτό δεν αναφέρεται από το Υπουργείο Παιδείας όπως συμβαίνει με το 3ο Επιστημονικό Πεδίο όπου και διευκρινίζεται ότι οι μαθητές της Θεωρητικής και της Οικονομίας-Πληροφορικής θα εισάγονται με μειωμένα μόρια.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ | ΘΕΤΙΚΗ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ | Ν.ΓΛΩΣΣΑ | ΕΚΘΕΣΗ |
ΙΣΤΟΡΙΑ | ΦΥΣΙΚΗ | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΑΡΧΑΙΑ | ΧΗΜΕΙΑ | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ | ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ | ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
8. Μπορώ να εισαχθώ σε τμήματα των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής από τη Θεωρητική ή τη Θετική;
Με όσα έχουν ανακοινωθεί προκύπτει ότι οι μαθητές της Θεωρητικής και της Θετικής δε μπορούν να δηλώσουν τμήματα που θα ενταχθούν στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο (Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
9. Ποια επιστημονικά πεδία δε μπορεί να δηλώσουν οι μαθητές ανάλογα με την κατεύθυνσή τους;
Όπως φαίνεται και από τον πίνακα που ακολουθεί στο 3ο επιστημονικό και 4ο επιστημονικό Πεδίο μπορούν να εισαχθούν οι μαθητές όλων των κατευθύνσεων ανάλογα με το μάθημα που θα επιλέξουν. Οι μαθητές της Θεωρητικής δε μπορούν να επιλέξουν το 2ο (Τεχνολογικές – Θετικές Σπουδές) και το 5ο πεδίο ( Οικονομίας και Πληροφορικής).
Οι μαθητές της Θετικής με τη σειρά τους δε μπορούν να επιλέξουν το 5ο πεδίο ( Οικονομίας και Πληροφορικής) και το 1ο Πεδίο ( Ανθρωπιστικές Σπουδές). Τέλος οι μαθητές της Οικονομίας – Πληροφορικής δε μπορούν να επιλέξουν το 1οΠεδίο (Ανθρωπιστικές Σπουδές) και το 2ο Πεδίο ( Θετικές , Τεχνολογίας).
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ |
||
ΜΑΘΗΜΑΤΑ | ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ | ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΑΡΧΑΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΛΑΤΙΝΙΚΑ | ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΑΡΧΑΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΒΙΟΛΟΓΙΑ | ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΖΩΗΣ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΑΡΧΑΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ | |
ΘΕΤΙΚΗ |
||
ΜΑΘΗΜΑΤΑ | ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ | ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΧΗΜΕΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ | ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΧΗΜΕΙΑ, ΒΙΟΛΟΓΙΑ | ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΖΩΗΣ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΧΗΜΕΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ | |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
||
ΜΑΘΗΜΑΤΑ | ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ | ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ |
ΕΚΘΕΣΗ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΑΟΘ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ,ΒΙΟΛΟΓΙΑ | ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΖΩΗΣ | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΗΣ |
Ν.ΓΛΩΣΣΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ |
10. Πόσα θα είναι τα μαθήματα κατεύθυνσης και πόσες οι ώρες διδασκαλίας τους;
Τα μαθήματα κατεύθυνσης θα είναι 5 αλλά δεν θα είναι και τα πέντε πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων προσανατολισμού θα είναι 15 ώρες και είναι κοντά στις 12 που είχαν οι μαθητές της τωρινής Γ Λυκείου. Σύμφωνα με πληροφορίες του news.gr οι ώρες διδασκαλίας θα είναι παραπλήσιες με αυτές των μαθημάτων της Γ Λυκείου του 2014-15.
11. Πόσες θα είναι οι συνολικές ώρες του ωρολόγιου προγράμματος;
Όπως έχει αποκαλύψει το news.gr οι συνολικές ώρες διδασκαλίας δεν διαφέρουν από τα όσα προέβλεπε οι τροπολογία που ψηφίστηκε το Νοέμβριο και προέβλεπε ότι το ωρολόγιο πρόγραμμα θα ήταν 33 ωρών. Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου του 2015-16 θα είναι 32 ώρες. Δηλαδή οι μαθητές θα έχουν δυο 7ωρα και τρία 6ωρα όπως συμβαίνει και φέτος.
12. Αλλάζουν τα βιβλία και τα προγράμματα σπουδών στη Γ Λυκείου;
Όχι δεν αλλάζουν ούτε τα προγράμματα σπουδών, ούτε τα σχολικά βιβλία ενώ δεν αναμένονται ριζικές αλλαγές στην ύλη του 2015-16. Όπως αναφέρει το Υπουργείο. Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια.
Ειδικά για τα Λατινικά Θεωρητικού προσανατολισμού και τη Χημεία Θετικού προσανατολισμού επιστημονικές ομάδες που έχουν συγκροτηθεί εργάζονται για την προσαρμογή της διδακτέας ύλης, καθώς η διδασκαλία τους δεν προβλεπόταν στο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου για τη φετινή Β΄ Τάξη.
Βασίλης Καλόγηρος