Open Close

Εκπαιδευτικών απόψεις: Επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης

Καλαμαριά, 09-04-2015
Προς: το ενημερωτικό εκπαιδευτικό δίκτυο Alfavita.
ΘΕΜΑ: «Επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης».
Η επίτευξη των εκπαιδευτικών σκοπών και στόχων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνδέεται και με την ικανότητα των εκπαιδευτικών που θα ασκήσουν καθήκοντα και αρμοδιότητες στελεχών της εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, η επιστημονική κατάρτιση, η εκπαιδευτική και διοικητική εμπειρία, η προσωπικότητα (ευγένεια, αυτοπεποίθηση, αυτεπίγνωση, αυτοπειθαρχία, ειλικρίνεια, συνέπεια), οι ψυχοπαιδαγωγικές γνώσεις (αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, δημιουργία θετικού κλίματος, υποστήριξη μαθητών/τριών με ιδιαιτερότητες) οι δεξιότητες (ανθρώπινες, συνεργασίας, αναγνώρισης των συναισθημάτων) καθώς και η παρακολούθηση προγραμμάτων επιμόρφωσης με στόχο την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, να λαμβάνονται υπόψη ως παράγοντες επιλογής των ηγετικών στελεχών στην εκπαίδευση.
Παρουσιάζεται πρόταση για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση:
1. Διευθυντές σχολικών μονάδων
Α. Εκπαιδευτική κατάσταση
1. Δικαίωμα υποβολής αιτήσεων υποψηφίων διευθυντών/τριών, για όλους τους τύπους σχολικών μονάδων της διεύθυνσης εκπαίδευσης που υπηρετούν με οργανική θέση και το γνωστικό αντικείμενο περιλαμβάνεται στα ωρολόγια προγράμματα μαθημάτων, θεμελιώνουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που συμπλήρωσαν οκτώ (8) έτη εκπαιδευτικής υπηρεσίας και διδακτικού-παιδαγωγικού έργου από την ημερομηνία της μονιμοποίησής τους.
2. Δεν έχουν δικαίωμα επιλογής:
α) τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων,
β) τα αιρετά μέλη που κάνουν χρήση της ειδικής συνδικαλιστικής άδειας,
γ) οι αιρετοί της περιφερειακής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης που κατέχουν θέσεις ευθύνης.
Οι παραπάνω εκπαιδευτικοί μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής, εφόσον παραιτηθούν από την άσκηση των καθηκόντων τους,
3. Δεν έχουν δικαίωμα επιλογής οι έχοντες τελεσίδικες πειθαρχικές ποινές.
Β. Διδακτικό και παιδαγωγικό έργο
1. Άσκηση διδακτικού και παιδαγωγικού έργου από την ημερομηνία της μονιμοποίησης και εφεξής:                    βαθμοί 0,50 για κάθε έτος έως 8.
2. Διδακτικό έργο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης:                        βαθμοί 0,25 για κάθε έτος έως 0,75.
Γ. Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη
1. Διδακτορικό δίπλωμα:
α) συναφές με τη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων                                βαθμός 5,
β) συναφές με αντικείμενο την εκπαίδευση                                             βαθμός 3.
2. Μεταπτυχιακό δίπλωμα:
α) συναφές με τη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων                                βαθμός 3,
β) συναφές με αντικείμενο την εκπαίδευση                                             βαθμός 2.
3. Τίτλοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με αντικείμενο την εκπαίδευση
βαθμοί 0,50 για κάθε έτος σπουδών.
4. Πιστοποίηση στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης        βαθμοί από 1 έως 2 (επαρκής 1, πολύ καλός 1,50 και εξαιρετικός 2).
5. Ατομική αξιολόγηση βαθμοί από 0,50 έως 1,50 (επαρκής 0,50, πολύ καλός 1 και εξαιρετικός 1,50).
6. Συγγραφή βιβλίων με αντικείμενο την εκπαίδευση:                       βαθμός 0,50.
7. Πιστοποίηση στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.):
β) επίπεδο Β                                                                                      βαθμός 1,
β) επίπεδο Α                                                                                      βαθμός 0,50.
8. Τίτλος ξένης γλώσσας:
α) επίπεδο Γ                                                                                       βαθμός 1,50,
α) επίπεδο Β                                                                                      βαθμός 1,
β) επίπεδο Α                                                                                      βαθμός 0,50,
γ) επιπλέον τίτλοι ξένης γλώσσας                                  βαθμοί 0,25 για κάθε τίτλο.
9. Προγράμματα επιμόρφωσης προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης:
α) από 30 ώρες έως 3 μήνες                                                              βαθμός 0,25,
β) από 3 έως 8 μήνες                                                                         βαθμός 0,50,
γ) άνω των 8 μηνών                                                                          βαθμός 0,75.
Σε κάθε περίπτωση προσμετρά ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης και εφόσον έχει αξιολογηθεί η ικανότητα του/της εκπαιδευτικού.
10. Πιστοποιητικό υλοποίησης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων:
βαθμοί 0,25 για κάθε πρόγραμμα έως 1.
11. Συμμετοχή σε δημοσιευμένες εκπαιδευτικές έρευνες και σε εκπαιδευτικές ή επιμορφωτικές ημερίδες:                           βαθμός 0,75.
Δ. Άσκηση καθηκόντων ευθύνης
Διευθυντής σχολικής μονάδας, βαθμοί 1 έως 2 (ελλιπής 0, επαρκής 1, πολύ καλός 1,50 και εξαιρετικός 2).
Αιτιολογημένη πρόταση με βαθμολογία από το Σχολικό Συμβούλιο της σχολικής μονάδας στο συμβούλιο επιλογής και κριτήρια: άσκηση καθηκόντων, συνεργασία, επικοινωνία, σχολικό κλίμα, διαχείριση κρίσεων, συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων, υποστήριξη ανθρωπίνου δυναμικού, εξωτερικό περιβάλλον.
Ε. Ατομική συνέντευξη
Με αποφάσεις των οικείων περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης συγκροτούνται πενταμελή συμβούλια επιλογής στις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία θα έχουν την ευθύνη των συνεντεύξεων και της τελικής επιλογής των διευθυντών/τριών σχολικών μονάδων. Τα μέλη των συμβουλίων θα προέρχονται από την οικεία βαθμίδα ή την τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα διαθέτουν επιστημονική γνώση στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης και στους κανόνες δικαίου στην εκπαίδευση.
Δομή της συνέντευξης:
1. Προσωπικότητα                          βαθμός έως 2.
Δίδεται χρόνος πέντε (5) λεπτών για την αυτοπαρουσίαση του/της εκπαιδευτικού.
Κριτήρια:
α) εκπαιδευτικό έργο,
β) επιστημονικό έργο,
γ) συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δράσεις.
2. Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης               βαθμός έως 2.
Κριτήρια:
α) λειτουργίες της διοίκησης,
β) λήψη εκπαιδευτικών αποφάσεων,
γ) διοίκηση ανθρωπίνου δυναμικού.
3. Κανόνες δικαίου στην εκπαίδευση                          βαθμός έως 2.
Κριτήρια:
α) καθήκοντα και αρμοδιότητες διοικητικών οργάνων,
β) κώδικας διοικητικής διαδικασίας,
γ) φοίτηση μαθητών/τριών,
δ) όργανα λαϊκής συμμετοχής.
Δίδεται χρόνος είκοσι πέντε (25) λεπτών στον/στην εκπαιδευτικό να απαντήσει γραπτώς και προφορικώς σε ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης και τους κανόνες δικαίου για την εκπαίδευση. Οι ερωτήσεις θα λαμβάνονται από τράπεζα ερωτήσεων.
2. Περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης
Δικαίωμα αίτησης θεμελιώνουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων που συμπλήρωσαν δεκατέσσερα (14) έτη εκπαιδευτικής υπηρεσίας από την ημερομηνία της μονιμοποίησής τους και έχουν ασκήσει καθήκοντα διευθυντή σχολικής μονάδας. Η διαδικασία επιλογής των δεκατριών (13) περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης συνδέεται με όσα αναφέρονται για τους/τις διευθυντές/διευθύντριες των σχολικών μονάδων. Η διαδικασία διαφοροποιείται ως προς:
1. Άσκηση καθηκόντων ευθύνης. Περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης, βαθμοί 1 έως 2 (ελλιπής 0, επαρκής 1, πολύ καλός 1,50 και εξαιρετικός 2).
Αιτιολογημένη πρόταση με βαθμολογίες των προϊσταμένων των τμημάτων Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Εκπαίδευσης, των σχολικών συμβούλων και των διευθυντών των διευθύνσεων της περιφερειακής διεύθυνσης στο συμβούλιο επιλογής και κριτήρια: άσκηση καθηκόντων, συνεργασία, επικοινωνία, διαχείριση κρίσεων, συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων, υποστήριξη ανθρωπίνου δυναμικού, εξωτερικό περιβάλλον.
2. Θητεία έως δύο περιόδους.
Με απόφαση του υπουργού παιδείας συγκροτείται πενταμελές συμβούλιο επιλογής στην ενιαία διεύθυνση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του υπουργείου παιδείας, το οποίο θα έχει την ευθύνη των συνεντεύξεων και της τελικής της επιλογής των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης. Τα μέλη του συμβουλίου θα προέρχονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα διαθέτουν επιστημονική γνώση στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης και τους κανόνες δικαίου για την εκπαίδευση.
3. Σχολικοί Σύμβουλοι
Δικαίωμα αίτησης θεμελιώνουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων που συμπλήρωσαν δέκα (10) έτη εκπαιδευτικής υπηρεσίας από την ημερομηνία της μονιμοποίησής τους. Η διαδικασία επιλογής των Σχολικών Συμβούλων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συνδέεται με όσα αναφέρονται για τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Η διαδικασία διαφοροποιείται ως προς:
1. Διδακτορικό δίπλωμα. Συναφές με το γνωστικό αντικείμενο ή τη διδακτική και την παιδαγωγική, βαθμός 5.
2. Μεταπτυχιακό δίπλωμα. Συναφές με το γνωστικό αντικείμενο ή τη διδακτική και την παιδαγωγική, βαθμός 3.
3. Άσκηση καθηκόντων ευθύνης. Σχολικός/ή Σύμβουλος, βαθμοί 1 έως 2 (ελλιπής 0, επαρκής 1, πολύ καλός 1,50 και εξαιρετικός 2).
Αιτιολογημένη πρόταση με βαθμολογίες των εκπαιδευτικών ειδικότητας της περιοχής ευθύνης στο συμβούλιο επιλογής και κριτήρια: άσκηση καθηκόντων, συνεργασία, επικοινωνία, επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση, οργάνωση προγραμμάτων επιμόρφωσης.
4. Πιστοποιητικό στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. Δε συνυπολογίζεται.
5. Δομή της συνέντευξης:
1. Προσωπικότητα υποψηφίου              βαθμός έως 2.
Δίνεται χρόνος πέντε (5) λεπτών για την αυτοπαρουσίαση του/της εκπαιδευτικού.
Κριτήρια:
α) εκπαιδευτικό έργο,
β) επιστημονικό έργο,
γ) δραστηριότητες.
2. Διδακτική μεθοδολογία                   βαθμός έως 2.
Κριτήρια:
α) διδακτική γνωστικών αντικειμένων,
β) δημιουργία μαθησιακού περιβάλλοντος,
γ) εναλλακτικές διδακτικές και μαθησιακές προσεγγίσεις,
δ) αντιμετώπιση μαθησιακών προβλημάτων και δυσκολιών,
ε) εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης του μαθητή.
3. Παιδαγωγική                           βαθμός έως 2.
Κριτήρια:
α) παιδαγωγικό κλίμα στη σχολική αίθουσα,
β) ένταξη μαθητών/τριών με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες στη διδακτική πράξη και τη σχολική ζωή,
γ) αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς στην αίθουσα διδασκαλίας,
δ) ενσωμάτωση στη σχολική αίθουσα μαθητών/τριών με μαθησιακά προβλήματα,
ε) διαχείριση προικισμένων μαθητών/τριών.
Δίνεται χρόνος πενήντα πέντε (55) λεπτών στον/στην εκπαιδευτικό να απαντήσει γραπτώς και προφορικώς σε ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου στη διδακτική μεθοδολογία και την παιδαγωγική. Οι ερωτήσεις θα λαμβάνονται από τράπεζα ερωτήσεων.
Με απόφαση του υπουργού παιδείας συγκροτούνται πενταμελή συμβούλια επιλογής στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης, τα οποία θα έχουν την ευθύνη των συνεντεύξεων και της τελικής επιλογής των Σχολικών Συμβούλων. Τα μέλη των συμβουλίων θα προέρχονται από την οικεία βαθμίδα ή την τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα διαθέτουν επιστημονική γνώση στη διδακτική και την παιδαγωγική.
4. Διευθυντές εκπαίδευσης
Δικαίωμα αίτησης θεμελιώνουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων που συμπλήρωσαν δώδεκα (12) έτη εκπαιδευτικής υπηρεσίας από την ημερομηνία της μονιμοποίησής τους και έχουν ασκήσει καθήκοντα διευθυντή σχολικής μονάδας. Η διαδικασία επιλογής των Διευθυντών/τριών εκπαίδευσης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συνδέεται με όσα αναφέρονται για τους/τις διευθυντές/διευθύντριες των σχολικών μονάδων. Η διαδικασία διαφοροποιείται ως προς:
1. Άσκηση καθηκόντων ευθύνης. Διευθυντής εκπαίδευσης, βαθμοί 1 έως 2 (ελλιπής 0, επαρκής 1, πολύ καλός 1,50 και εξαιρετικός 2).
Αιτιολογημένη πρόταση με βαθμολογία των διευθυντών σχολικών μονάδων της οικείας διεύθυνσης στα συμβούλια επιλογής και κριτήρια: άσκηση καθηκόντων, συνεργασία, επικοινωνία, διαχείριση κρίσεων, αποφάσεις περιφερειακού συμβουλίου, υποστήριξη ανθρωπίνου δυναμικού, εξωτερικό περιβάλλον.
2. Θητεία έως δύο περιόδους.
Με απόφαση του υπουργού παιδείας συγκροτούνται πενταμελή συμβούλια επιλογής στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης, τα οποία θα έχουν την ευθύνη των συνεντεύξεων και της τελικής επιλογής των Διευθυντών/τριών εκπαίδευσης. Τα μέλη των συμβουλίων θα προέρχονται από την οικεία βαθμίδα ή την τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα διαθέτουν επιστημονική γνώση στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης και τους κανόνες δικαίου για την εκπαίδευση.
5. Υποδιευθυντές σχολικών μονάδων
Δικαίωμα αίτησης υποδιευθυντή/υποδιευθύντριας θεμελιώνουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων που συμπλήρωσαν οκτώ (8) έτη εκπαιδευτικής υπηρεσίας από την ημερομηνία της μονιμοποίησής τους και έχουν οργανική θέση στη σχολική μονάδα που επιθυμούν να επιλεγούν ως υποδιευθυντές/υποδιευθύντριες.
Η διαδικασία επιλογής των υποδιευθυντών σχολικών μονάδων συνδέεται με τα κριτήρια που αναφέρονται για τους/τις διευθυντές/διευθύντριες των σχολικών μονάδων. Η διαδικασία διαφοροποιείται ως προς:
1. Άσκηση καθηκόντων ευθύνης. Υποδιευθυντής σχολικής μονάδας, βαθμοί 1 έως 2 (ελλιπής 0, επαρκής 1, πολύ καλός 1,50 και εξαιρετικός 2).
Αιτιολογημένη πρόταση με βαθμολογία από το Σχολικό Συμβούλιο της σχολικής μονάδας στο συμβούλιο επιλογής και κριτήρια: άσκηση καθηκόντων, συνεργασία, επικοινωνία, υποστήριξη εκπαιδευτικού έργου.
2. Πιστοποιητικό στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. Δε συνυπολογίζεται.
3. Ατομική συνέντευξη. Δε διεξάγεται.
Αρμόδια όργανα επιλογής θα είναι τα οικεία Π.Υ.Σ.Π.Ε. και Π.Υ.Σ.Δ.Ε., τα οποία με βάση τη συνολική βαθμολογία συντάσσουν πίνακες μέχρι δύο ή τριών υποψηφίων για κάθε σχολική μονάδα και επιλέγουν ένα ή δύο πρόσωπα, ανάλογα με τον αριθμό των τμημάτων, ενώ ο τελευταίος σε κάθε περίπτωση θα κρίνεται ως αναπληρωματικός.
Επισήμανση:
1. Η διαδικασία επιλογής των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης και των διευθυντών/τριών εκπαίδευσης να προηγείται χρονικά κατά ένα έτος από την επιλογή των σχολικών συμβούλων, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων.
2. Η θητεία των στελεχών της εκπαίδευσης να είναι τετραετής και η υποβολή δηλώσεων προτίμησης, έως μία (1) περιφέρεια και διεύθυνση εκπαίδευσης και έως οκτώ (8) σχολικές μονάδες για τους διευθυντές, διενεργείται μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Γεώργιος Δ. Τσαντάκης
Καλαμαριά

Πηγή: alfavita.gr

Comments are closed.