του Καπετσώνη Κώστα
Το χαρακτηρισμό του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού ως “λειτούργημα” το συναντάμε πολλές φορές σε κείμενα και άρθρα της εκπαίδευσης. Πράγματι είναι λογικό ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει χαρακτηριστικά κοινωνικής προσφοράς και ευθύνης , όπως άλλωστε και όλα τα επαγγέλματα αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι. Η συστηματική όμως παρουσίαση του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού ως ένα λειτούργημα, μιας αποστολής που πρέπει να επιτελεστεί κάτω από οποιεσδήποτε προσωπικές συνθήκες που διαβιώνει ό ίδιος, το κάνει να μοιάζει σαν την ευθύνη των ιερωμένων που πρέπει να ενταφιάσουν τους νεκρούς αμισθί σε καιρό πολέμου, επειδή πρόκειται για ένα ιερό καθήκον.
Όσο οι άλλοι, που δεν γνωρίζουν το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, εξακολουθούν να πιστεύουν ότι αποτελεί μόνο λειτούργημα, μια πίστη που αφαιρεί την επιστημονική διάσταση, τόσο θα θεωρούν ότι πρέπει να το εξασκεί από την “υποχρέωση” που έχει απέναντι στην κοινωνία με οποιοσδήποτε όρους.
Έχει περάσει τόσο βαθιά αυτό στην κοινωνία, που οι γονείς δε διαμαρτύρονται για τους μισθούς πείνας που παίρνουν οι δάσκαλοι των παιδιών τους. Σίγουρα μέσα τους “λειτουργεί” ασυναίσθητα η σκέψη ότι αφού είναι λειτούργημα και έχουν ιερή υποχρέωση να το κάνουν, θα το κάνουν το ίδιο καλά και με λίγα λεφτά. Με αυτό τον τρόπο σκέψης δίνεται στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού μια στατική επιστημονική διάσταση , χωρίς την ανάγκη έστω των παραπάνω χρημάτων για την αγορά βιβλίων, που είναι απαραίτητα για έναν σύγχρονο εκπαιδευτικό.
Ο Μαυρογιώργος στο βιβλίο του “Εκπαιδευτικοί και διδασκαλία” στην προσπάθειά του να “υπερασπιστεί ” την επιστημονική διάσταση του έργου του εκπαιδευτικού, αναφέρει παλιές αντιλήψεις που σύμφωνα την ρομαντική αντίληψη αυτός χαρακτηρίζεται : ως ο θεματοφύλακας της γνώσης, ο ζηλωτής της αλήθειας, ο καθοδηγητής, το πρότυπο και το υπόδειγμα με την προσωπικότητα του.
Αυτή η ρομαντική διάσταση είναι μέρος της κυρίαρχης ιδεολογίας της κοινωνίας μας χρόνια τώρα ,που αν και σωστή και ταυτόχρονα συζητήσιμη, παραγνωρίζει άλλα σημαντικά σημεία του επαγγελματία εκπαιδευτικού.
Όλα τα παραπάνω είναι μερικές σκέψεις που δημιουργήθηκαν με την ανάγνωση μερικών σημείων του παρακάτω γράμματος.
Το http://xenesglosses.eu/ έχει τα δικαιώματα όσων αναφέρονται παραπάνω. Οποιαδήποτε αναδημοσίευσή του επιτρέπεται μόνο με link που παραπέμπει στο http://xenesglosses.eu/ και στην ακριβή ηλεκτρονική μορφή όπως αυτό έχει δημοσιευθεί.
Γράμμα σ” ένα νέο δάσκαλο
Καταχωρήθηκε στις 02/12/2014 από τον/την ΔΕΣΚΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΡΓΑΣ
Αγαπητέ μου συνάδελφε,
Δεν σε γνωρίζω προσωπικά, ξέρω όμως αρκετά για την κατάσταση στην οποία βρίσκεσαι. Από πέρυσι που διορίστηκες στο δημοτικό σχολείο αυτού του χωριού -είναι από τα λίγα που κρατάνε ακόμη- διαπίστωσες πως θα δυσκολευόσουν πολύ με τα έξοδά σου. Ο μισθός σου ψαλιδίστηκε, γεγονός που σε καίει όλο και περισσότερο. Δεν θα συζητήσουμε όμως εδώ για το πόσο επώδυνο και άδικο είναι αυτό. Αν σου γράφω αυτό το γράμμα, είναι για να σου θέσω ανοιχτά ένα άλλο ζήτημα που το θεωρώ εξίσου σοβαρό. Εννοώ τη μετάγγιση της δυσαρέσκειάς σου στους μαθητές.
Αναδημοσίευση από xenesglosses.gr