Διεπιστημονικότητα στα ΤΕΦΑΑ
Θα ξεκινήσουμε με το αρχαίο γνωμικό “νους υγιής εν σώματι υγιεί” διότι είναι κοινή παραδοχή το γεγονός ότι ένα υγιές σώμα σου προσφέρει και ψυχική υγεία αλλά και ισορροπία.
Πολλοί έφηβοι ασχολούνται με διάφορα αθλήματα ανεξάρτητα εάν αυτό έχει να κάνει με τον πρωταθλητισμό ή όχι. Μόνο θετικά μπορούμε να προσεγγίσουμε αυτές τις δραστηριότητες όπως και καθετί που δίνει εξωστρέφεια, ομαδικό πνεύμα, ευγενή άμιλλα, κοινωνικοποίηση, εκτόνωση, χαρά, υγεία και πολλά άλλα.
Όταν έρχεται η είσοδος τους στη β λυκείου, αρχίζει να κάνει την εμφάνιση του ένας προβληματισμός σε μαθητές και γονείς αρκετές φορές. Ουσιαστικά είναι πιο έντονη η σκέψη «τι θα ήθελα να σπουδάσω» και ταυτόχρονα η αύξηση των υποχρεώσεων των μαθητών καθώς αρχίζει η προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αναφέρω τη λέξη προβληματισμός διότι η μελέτη απαιτεί ώρες και κάποιες φορές οι έφηβοι βρίσκονται μπροστά στο δίλλημα: «ποιες ώρες από τις εξωσχολικές μου δραστηριότητες μπορώ να κρατήσω;». Δίλλημα που χρήζει απάντησης και ομολογώ όχι εύκολης κάθε φορά.
Έχω συναντήσει αρκετούς μαθητές στις συνεδρίες να στεναχωριούνται που νιώθουν ότι δεν έχουν χρόνο για όλα όσα αγαπούν. Εδώ φυσικά το πρόγραμμα της διαχείρισης του χρόνου αξίζει όσο τίποτε άλλο για να δουν, να ιεραρχήσουν, να ταξινομήσουν καθήκοντα και να αποφασίσουν τι θα ήταν το καλύτερο για τους ίδιους, ώστε να προχωρήσουν προς τα θέλω τους.
Όλη η επιστημονική ομάδα της Employ Edu Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας βρίσκεται στο πλευρό των μαθητών και με τις συνεδρίες στηρίζει και δίνει προτάσεις- λύσεις ώστε οι διαδρομές αυτές προς το πανεπιστήμιο να γίνονται πιο ανάλαφρες. Είναι δεξιότητα σημαντική να μπορώ να προσαρμόζομαι αλλά και να διαχειρίζομαι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις εκάστοτε συνθήκες. Στην ουσία εκπαιδεύονται μέσα από τις συνεδρίες μας και σε αυτές τις δεξιότητες.
Βλέπετε ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός δεν είναι απλά: γίνε αυτό., είναι κάτι πολύ περισσότερο που αγκαλιάζει τα θέλω, τις προοπτικές, τις δεξιότητες, τις εναλλακτικές, τις διαδρομές. Η ενημέρωση και η πληροφόρηση έρχονται για να αγκαλιάσουν τις αγωνίες που υπάρχουν και να δώσουν προοπτική στα όνειρα και στα θέλω των εφήβων.
Αρκετοί μαθητές θα ήθελαν να ασχοληθούν με τον αθλητισμό όπου δέχονται αρκετές κριτικές κάποιες φορές για το τι θα μπορούσαν να κάνουν μετά, καθώς φαντάζει στα μάτια αρκετών ότι μόνο η εκπαίδευση είναι αυτό που μπορεί να τους απορροφήσει ή κάποιο γυμναστήριο. Όμως και αυτά φαντάζουν δύσκολα για διαφορετικούς λόγους στην αγορά εργασίας, όπως χρόνος διορισμού, αμοιβές κ.ά.
Τμήματα ΤΕΦΑΑ
Ένα Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού έχει ως αποστολή:
- Να καλλιεργεί και να προάγει την Επιστήμη της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού.
- Να παρέχει στους πτυχιούχους του τα απαραίτητα εφόδια, που θα εξασφαλίσουν την άρτια κατάρτισή τους για την επιστημονική και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
- Να συμβάλλει στην πρόοδο του Ελληνικού Αθλητισμού και ταυτόχρονα να καλλιεργεί και να διαδίδει στον λαό την Αθλητική Ιδέα.
- Να συμβάλλει στη συνειδητοποίηση του λαού για τη σημασία της Φυσικής Αγωγής ως βασικού παράγοντα για τη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας της ζωής.
Επαγγελματικές Προοπτικές
Οι επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων ενός τμήματος ΤΕΦΑΑ είναι πολλές ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Καθηγητές Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
- Προπονητές ατομικών ή ομαδικών αθλημάτων
- Γυμναστής σε επιχειρήσεις και σε Δήμους
- Ειδική Αγωγή (Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός για άτομα με ειδικές ικανότητες)
- Διοικητικό Στέλεχος σε αθλητικούς φορείς
- Ως τεχνικός σύμβουλος ή επιστημονικός συνεργάτης σε διάφορους αθλητικούς οργανισμούς του δημοσίου ή της τοπικής αυτοδιοίκησης
- Ναυαγοσώστες και προπονητές υπό προϋποθέσεις
- Άσκηση και Φυσική Κατάσταση (γυμναστήρια, κλπ.)
- Ως Διευθυντές γυμναστηρίων ή χώρων αθλητικών εγκαταστάσεων
- Διαχείριση ελεύθερου χρόνου (κατασκηνώσεις κλπ.)
- Σε δομές φιλοξενίας παιδιών και μεταναστών
- Ως ελεύθεροι επαγγελματίες
- Σε Ινστιτούτα με μηχανήματα παθητικής γυμναστικής
- Ως ειδικοί εκδηλώσεων και Ψυχαγωγίας
- Στελέχη θαλάσσιων πάρκων
- Κέντρα αποκατάστασης
- Άσκηση και υγεία
- Εργοφυσιολόγοι
Στις μέρες μας η απόκτηση μεταπτυχιακού διπλώματος είναι απαραίτητη εάν επιθυμώ να ξεχωρίσω, να εξελιχθώ διότι θα εξειδικευτώ σε κάτι που θα με κάνει πολύ καλό και μοναδικό. Τα ίδια τα τμήματα της φυσικής αγωγής έχουν αναπτύξει μεταπτυχιακά προς διάφορες κατευθύνσεις (π.χ. βιολογία της άσκησης, άσκηση και υγεία, αθλητική ψυχολογία, εργοφυσιολογία, κινησιολογία).
Θα εστιάσω στην Εργοφυσιολογία ίσως γιατί φαντάζει μία άγνωστη εξειδίκευση που θα μπορούσε κάποιος απόφοιτος ΤΕΦΑΑ να δραστηριοποιηθεί.
Το Επάγγελμα του Εργοφυσιολόγου
Ο Εργοφυσιολόγος είναι ένας επιστήμονας που μπορεί κατ’ αρχήν να απασχολείται σε ερευνητικό επίπεδο (παράγοντας δηλαδή νέα γνώση) ή σε μη ερευνητικό επίπεδο (εφαρμόζοντας την υπάρχουσα επιστημονική γνώση).
Η Εργοφυσιολογία εξετάζει πως προσαρμόζεται κάθε φορά ο βιολογικός οργανισμός του ανθρώπου κατά τη διάρκεια μιας φυσικής δραστηριότητας ή άσκησης καθώς καταβάλει μυϊκή προσπάθεια. Μπορεί να μελετά ουσιαστικά την προσαρμογή, σε σχέση με ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στο περιβάλλον όπως ζέστη, κρύο, υψόμετρο κτλ. Με αυτή την γνώση μπορεί μέσα από εργονομικούς ελέγχους/μετρήσεις να στηρίξει αθλητές κατά τη διάρκεια της προπόνησης τους, καθώς και να επιμορφώσει και τους καθηγητές φυσικής αγωγής.
Ουσιαστικά μέσα από τις εργομετρικές αξιολογήσεις μπορεί να καθοδηγήσει προπονητές και γυμναστές ώστε να διαμορφώσουν τα κατάλληλα προγράμματα για κάθε περίπτωση. Αυτά τα προγράμματα αφορούν αθλητές για βελτίωση της απόδοσης τους αλλά και τον υγιή πληθυσμό για την πρόληψη χρόνιων παθήσεων.
Δεν σταματάει εδώ όμως η δραστηριοποίηση του, μπορεί επίσης σε συνεργασία με γιατρούς, φυσικοθεραπευτές, να διαμορφώσουν προγράμματα για ασθενείς με χρόνια νοσήματα ώστε να βελτιωθεί η λειτουργική ικανότητα του οργανισμού, η φυσική κατάσταση με στόχο την ποιότητα ζωής και επιβίωση. Πρόκειται για «συνταγογράφηση άσκησης» για άτομα με καρδιοαγγειακά, νευροεκφυλιστικά νοσήματα και νοσήματα του ανοσοποιητικού συστήματος και νοσήματα των οστών και αρθρώσεων.
Κοινοποιεί κάθε φορά τα αποτελέσματα των εργομετρικών εξετάσεων σε επιστήμονες άλλων ειδικοτήτων (όπως γιατρούς, βιοχημικούς της άσκησης, γυμναστές/προπονητές, φυσικοθεραπευτές, διατροφολόγους-διαιτολόγους κ.ά.) και συμβάλλει στο σχεδιασμό γενικών και ειδικών προπονητικών προγραμμάτων για τον αθλούμενο με στόχο την επίτευξη της επιθυμητής βελτίωσης της φυσικής κατάστασης και της απόδοσης, με παράλληλη προστασία της υγείας μέσω της αποφυγής της υπερβολικής κόπωσης, διατροφικών ανεπαρκειών και τραυματισμών.
Επίσης ο Εργοφυσιολόγος μπορεί να απασχοληθεί µε διδακτικά ή/και ερευνητικά καθήκοντα στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και σε Ερευνητικά Κέντρα (π.χ. Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών).
Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Βιοχημείας και Φυσιολογίας της Άσκησης, πρέπει να συντρέχουν 7 κριτήρια για την απονομή του τίτλου του Εργοφυσιολόγου:(πτυχίο ΤΕΦΑΑ, μεταπτυχιακή ή διδακτορική διατριβή στο γνωστική αντικείμενο της εργοφυσιολογίας, ερευνητική δραστηριότητα με δημοσιεύσεις, παρουσιάσεις εργασιών σε συνέδρια, να είναι μέλος της ΕΕΒΦΑ έχοντας παρακολουθήσει και κάποια συνέδρια της εταιρείας. Κάτω από κάποιες προϋποθέσεις απαιτούνται και εξετάσεις στην ΕΕΒΦΑ, αλλά και εργασιακή εμπειρία 2 ετών στο αντικείμενο.
Μεταπτυχιακές Σπουδές
Ενδεικτικές μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα από τις οποίες μπορεί να ξεκινήσει κάποιος :
- Δ.Π.Μ.Σ. «Κλινική Άσκηση και Εφαρμογές της Τεχνολογίας στην Υγεία» του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ»
- ΠΜΣ ΕΚΠΑ :«Βιολογία της Άσκησης» με τις εξής ειδικεύσεις:
- Αθλητιατρική – Αθλητική Φυσικοθεραπεία και Αποκατάσταση (Sport Medicine-Sport Physical Therapy and Rehabilitation)
- Αθλητική Βιομηχανική – Κινησιολογία και Εργονομία (Sport Biomechanics-Kinesiology and Ergonomy)
- Εργοφυσιολογία, Διατροφή, Άσκηση και Ποιότητα Ζωής (Exercise Physiology, Nutrition and Quality of Life)
Σύνταξη: Ζωγραφιά Βακάλογλου, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας