Περιληπτικά για το σεμινάριο “Διερευνητική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία: Μεθοδολογία, και Εφαρμογές στη Σύγχρονη Εκπαίδευση”
Όλες οι σύγχρονες παιδαγωγικές έρευνες, θεωρίες και μέθοδοι, συμφωνούν στο ότι τα πιο σημαντικά στοιχεία που χρειάζεται να διδάσκουμε σήμερα στους μαθητές μας είναι: η επικοινωνία, η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η κριτική ικανότητα. Ένας από τους βασικότερους τρόπους που μπορούμε να καλλιεργήσουμε όλα τα παραπάνω στους μαθητές μας, είναι ακολουθώντας το μοντέλο της διερευνητικής μάθησης.
Τα παιδιά έχουν έμφυτα τα στοιχεία της περιέργειας, της δημιουργικότητας, της φαντασίας και ταυτόχρονα είναι όλα μοναδικά και διαφορετικά. Και αυτό εντοπίζεται στα ενδιαφέροντα, στα ταλέντα, στον χαρακτήρα τους αλλά και στον τρόπο που μαθαίνουν. Έτσι, κύριο μέλημά μας πρέπει να είναι το να παρέχουμε στα παιδιά τις κατάλληλες συνθήκες στο μαθησιακό τους περιβάλλον, έτσι ώστε να «ξυπνήσουμε» αυτά τα στοιχεία, να τα καλλιεργήσουμε και να τα εξελίξουμε.
Η διερευνητική μάθηση βασίζεται στη διαρκή έρευνα των μαθητών, που έτσι αποκτούν ενδιαφέρον, κίνητρο, αλλά και ενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία. Με τον τρόπο αυτό, λοιπόν, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις, οι ευκαιρίες και το κατάλληλο κλίμα για μάθηση, η οποία δεν είναι βαρετή και ανούσια για τα παιδιά και δεν είναι αποκομμένη από τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Επιπλέον, η διερευνητική μάθηση είναι δομημένη έτσι ώστε να «δίνει χώρο» στους μαθητές, οι οποίοι αποκτούν άποψη, ευθύνες, ρόλους και συμμετέχουν στις αποφάσεις που σχετίζονται με τη μάθησή τους. Κατακτούν γνώσεις, έννοιες και δεξιότητες που είναι συνδεδεμένες με την πραγματική ζωή και μπορούν να δράσουν και να τις εφαρμόσουν. Τέλος, μαθαίνουν να εργάζονται σωστά, τόσο ατομικά όσο και ομαδικά, «να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν» αποκτώντας μεταγνωστική σκέψη, αλλά και να αναστοχάζονται σε όλα τα στάδια της μάθησής τους.
Σκοπός
Στόχος της επιμόρφωσης είναι να γνωρίσουν οι εκπαιδευτικοί μεθόδους, τρόπους και εργαλεία για να μπορούν να εφαρμόσουν και να υποστηρίξουν τη διερευνητική μάθηση στην τάξη τους. Να μπορούμε δηλαδή, ως εκπαιδευτικοί:
• Να δημιουργούμε, να οργανώνουμε και να πραγματοποιούμε διερευνητικές ενότητες από την αρχή μέχρι το τέλος, χρησιμοποιώντας τον «κύκλο της διερευνητικής μάθησης».
• Να ενθαρρύνουμε, να ενισχύουμε και να αξιοποιούμε τις ερωτήσεις και τη φυσική περιέργεια των μαθητών.
• Να οργανώνουμε βιωματικές δραστηριότητες.
• Να χρησιμοποιούμε την προϋπάρχουσα γνώση των παιδιών.
• Να μπορούμε να καθοδηγήσουμε τα παιδιά να δουλεύουν σωστά ομαδοσυνεργατικά.
• Να παρατηρούμε και να καταγράφουμε συνεχώς την πρόοδο της μαθησιακής διαδικασίας, προσαρμόζοντας έτσι τις μαθησιακές εμπειρίες
• Να αξιολογούμε τη μάθηση των παιδιών με πολλαπλά εργαλεία και μεθόδους.
Σε ποιους απευθύνεται;
Το σεμινάριο απευθύνεται σε Εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας, όλων των ειδικοτήτων, που θέλουν να γνωρίσουν το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό μοντέλο και, συνεπώς, να εξελίξουν τις γνώσεις και να εμπλουτίσουν τις διδακτικές πρακτικές, και στρατηγικές τους. Το σεμινάριο καλύπτει όλους τους εκπαιδευτικούς, ανεξάρτητα από το αν γνωρίζουν ήδη τη διερευνητική μάθηση ή όχι, αφού περιλαμβάνει και το θεωρητικό κομμάτι, δηλαδή τις βασικές παιδαγωγικές αρχές, τα οφέλη της διερευνητικής μάθησης και τις βασικές εκπαιδευτικές πρακτικές, αλλά και την εφαρμογή της στην πράξη, με πραγματικά παραδείγματα και χρήσιμες, άμεσα εφαρμόσιμες τεχνικές.
Τι θα κερδίσω με τη συμμετοχή μου;
Tα οφέλη για τους μαθητές μας θα είναι πολλά και σημαντικά! Οι μαθητές που δουλεύουν διερευνητικά:
• Διατηρούν τη φυσική τους περιέργεια, έχουν κίνητρο και ενθουσιασμό.
• Μαθαίνουν ατομικά αλλά και ομαδοσυνεργατικά.
• Θέτουν και ερευνούν ανοιχτά ερωτήματα.
• Χρησιμοποιούν τη σχολική κοινότητα ως πηγή.
• Μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν και αναστοχάζονται σχετικά με τη μάθησή τους.
• Συλλέγουν κι επεξεργάζονται δεδομένα από τις έρευνές τους.
• Σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά.
• Αναπτύσσουν διερευνητικές δεξιότητες.
• Αναπαριστούν και παρουσιάζουν την γνώση που έχουν κατακτήσει.
• Αναζητούν νέες προοπτικές.
• Αναλαμβάνουν δράση.
• Διατηρούν αγάπη για διά βίου μάθηση.
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου και ώρα 11:00. Για περισσότερες πληροφορίες αλλά και για την εγγραφή σας πατήστε εδώ