1. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ισχυρίζεται ότι «προχωρά από τις πρώτες κιόλας ημέρες της νέας διακυβέρνησης με μελετημένες και στοχευμένες ενέργειες».
Οι ενέργειες της νέας ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ είναι πράγματι μελετημένες και στοχευμένες. Έχουν ως στόχο την υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος και την κατάργηση σημαντικών θεσμικών μεταρρυθμίσεων που νομοθετήθηκαν από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Οι εξαγγελίες και οι πρώτες πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης φανερώνουν τον βαθιά ταξικό προσανατολισμό των αλλαγών που προωθεί η Νέα Δημοκρατία και είναι «μελετημένες και στοχευμένες» προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η αναστολή των Διετών Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ, η κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης σε Τμήματα των Πανεπιστημίων και η μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, η επαναφορά της «βάσης του 10», η εισαγωγή εξετάσεων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και η κατάργηση των νέων υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης.
Στο ιδεολογικό σύμπαν της ΝΔ, ο μαθητής κρίνεται «ανίκανος» να φοιτήσει στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο με βάση αυτούς τους αποκλεισμούς, ενώ καθίσταται αυτοδίκαια «άριστος» αν αποφοιτήσει από κολλέγιο ή ιδιωτικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Πόση υποκρισία;
2. Όσον αφορά στα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, το ΥΠΑΙΘ σημειώνει πως «οργανώθηκαν χωρίς ουσιαστική μελέτη, χωρίς προετοιμασία και τεκμηρίωση και χωρίς καμία συνεργασία με στελέχη της αγοράς».
Μετά από τις κοινωνικές αντιδράσεις για την αιφνιδιαστική και αδικαιολόγητη αναστολή των Διετών Προγραμμάτων στα ΑΕΙ, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αποφεύγει να μιλήσει επί της ουσίας και καταφεύγει σε διαδικαστικά ζητήματα για να αποκρύψει την αλήθεια.
Με τον τρόπο αυτό αγνοεί και ακυρώνει τις αποφάσεις 11 Συγκλήτων, υπονομεύοντας το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων. Παράλληλα, στερεί σημαντικούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, ενώ αφαιρεί τη δυνατότητα από τουλάχιστον 1.500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ να φοιτήσουν δωρεάν σε σύγχρονες ειδικότητες και γνωστικά αντικείμενα σπουδών, ανατρέποντας τον προγραμματισμό και τις φιλοδοξίες τους.
3. Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ισχυρίζεται με θράσος πως «το ενδιαφέρον του ΣΥΡΙΖΑ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση είναι όψιμο, πως προκαλεί εύλογα ερωτηματικά και θυμηδία».
Το 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση σε συνθήκες διάλυσης, με τα Επαγγελματικά Λύκεια περιθωριοποιημένα και αποδιοργανωμένα, με κατηργημένες ειδικότητες και 2.500 εκπαιδευτικούς σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατέστρωσε και υλοποίησε Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό για την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση, βελτιώσε τη δομή του ΕΠΑΛ και θεσμοθέτησε την πρόσβαση των αποφοίτων στα Πανεπιστήμια. Παράλληλα, η χρηματοδότηση αυξήθηκε για υποδομές και δράσεις, υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας», προσλήφθηκαν ψυχολόγοι και θεσμοθετήθηκε η ενισχυτική διδασκαλία.
Υπενθυμίζεται επίσης πως τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΕΠΑΛ του 2006 και του 2013 εκδόθηκαν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016. Συνεπώς, οι συγκρίσεις με το τι ίσχυε στο τοπίο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης πριν το 2015 είναι καταλυτικές και αποτυπώνονται -μεταξύ άλλων- στην αύξηση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ (+6% στα ημερήσια και +13 στα εσπερινά).
Η πραγματικότητα είναι εντελώς αντίστροφη. Το 2015 και το 2016 αποφοίτησαν οι πρώτοι σπουδαστές των νέων ειδικοτήτων που δημιούργησε ο Ν.4186/2013, ο «Νόμος Αρβανιτόπουλου». Σύντομα διαπιστώθηκε ότι οι απόφοιτοι δεν μπορούσαν να συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης καθώς ολοκλήρωσαν τις σπουδές χωρίς να υπάρχουν οδηγοί σπουδών.
Η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μερίμνησε για τη δημιουργία οδηγών σπουδών και αντίστοιχης τράπεζας θεμάτων και από το 2017, οι εξετάσεις διεξάγονται ομαλά από τον ΕΟΠΠΕΠ.
5. Η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αναφέρει ότι: «έχουν προβλέψει να λειτουργήσουν τα ΙΕΚ μόνο με πιστοποιημένους εκπαιδευτές από την 1η Σεπτεμβρίου, χωρίς να έχουν μεριμνήσει για την πιστοποίηση δυσχεραίνοντας την έναρξη λειτουργίας των Δημοσίων ΙΕΚ τη νέα χρονιά».
Υπενθυμίζουμε ότι οι εξετάσεις πιστοποίησης εκπαιδευτικής επάρκειας για τους εκπαιδευτές ενηλίκων πραγματοποιούνται κανονικά τα τελευταία χρόνια, συνεπώς ο ισχυρισμός περί μη-σχετικής μέριμνας είναι απλά ψευδής. Προκειμένου να καλυφθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες των ΔΙΕΚ, διαχρονικά, δίνεται η δυνατότητα της απασχόλησης μη-πιστοποιημένων εκπαιδευτικών.
6. Η ανακοίνωση του ΥΠΑΙΘ αναφέρει πως «οι εκπαιδευτές των ΔΙΕΚ είναι απλήρωτοι για έναν ολόκληρο χρόνο».
Η συγκεκριμένη πρόταση δεν αφορά όλους τους εκπαιδευτές των Δημόσιων ΙΕΚ αλλά μόνο τους μη-πιστοποιημένους εκπαιδευτικούς ενηλίκων. Η φύση του προβλήματος είναι σύνθετη και εντοπίζεται σε μια σειρά από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες και εμπόδια, τα οποία οδηγούν στην καθυστερημένη καταβολή των χρημάτων. Συνεπώς αναγνωρίζουμε το πρόβλημα και ευελπιστούμε η νέα ηγεσία του Υπουργείου να το ξεπεράσει προς όφελος της δημόσιας κατάρτισης, των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευόμενων.