Η προσέγγιση και αντιμετώπιση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ή/και προβληματική συμπεριφορά δημιουργεί ειδικές καταστάσεις που απαιτούν κάθε φορά σοβαρή μελέτη για την λήψη κατάλληλων αποφάσεων. Από τις αποφάσεις αυτές και την παροχή κατάλληλης υποστήριξης εξαρτάται όχι μόνο η ακαδημαϊκή πορεία των παιδιών, αλλά και η συνολική γνωστική και κοινωνικο-συναισθηματική τους ανάπτυξη.
Προς την κατεύθυνση αυτή, οι συμμετέχοντες στην επιμόρφωση θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το θεωρητικό υπόβαθρο που είναι απαραίτητο για την κατανόηση θεμάτων που αφορούν:
α) την αξιολόγηση και τη διάγνωση,
β) τους παράγοντες που συνδέονται με την εμφάνιση των προβλημάτων μάθησης και συμπεριφοράς,
γ) τους τρόπους με τους οποίους εμφανίζονται στο σχολικό περιβάλλον, και δ) τις συγκεκριμένες στρατηγικές και εξατομικευμένες πρακτικές συμβουλευτικής παρέμβασης, με στόχο την πλήρη μορφωτική και ψυχο-κοινωνική ανάπτυξη όλων των παιδιών, ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν.
Οι σύγχρονες συμβουλευτικές προσεγγίσεις βοηθούν εκπαιδευτικούς και γονείς μέσα από τη διαμεσολάβηση των ειδικών να συνεργαστούν παραγωγικά στην προοπτική της ένταξης και υποστήριξης των μαθητών που έχουν αυξημένη ανάγκη και με αυτό τον τρόπο να διαχειριστούν καλύτερα τα μαθησιακά και συμπεριφορικά προβλήματα των παιδιών.
Η παροχή υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης σε παιδιά με μαθησιακά και συμπεριφορικά προβλήματα αφορά τόσο τη διαφορική διάγνωση και αντιμετώπιση του προβλήματος που προϋποθέτει τη συνεργασία διάφορων ειδικών από το χώρο της ιατρικής, εκπαίδευσης, ψυχολογίας, γλωσσοπαθολογίας κλπ., όσο και την αξιοποίηση της οικογενειακής δυναμικής στη πρόληψη και μείωση των προβλημάτων των παιδιών. Ο ρόλος της συμβουλευτικής σ’ αυτή τη διαδικασία είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
Οι συμβουλευτικές παρεμβάσεις στο σχολικό και εξωσχολικό πλαίσιο που αφορούν την ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων και θεωρείται ότι δημιουργούν θετικές προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση και ενσωμάτωση των παιδιών με μαθησιακές και συμπεριφορικές δυσκολίες σχετίζονται με συγκεκριμένες στρατηγικές. Οι στρατηγικές αυτές θα συζητηθούν στα πλαίσια του σεμιναρίου, ενώ παράλληλα θα εξεταστεί ο ρόλος της κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής για την προαγωγή θετικών μαθησιακών και κοινωνικών συμπεριφορών. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν προγράμματα παρέμβασης, τα οποία βασίζονται σε συμβουλευτικές διεργασίες σχεδιασμού προληπτικών δράσεων με στόχο την μείωση των παραγόντων κινδύνου για πρώιμη έναρξη μαθησιακών και συμπεριφορικών προβλημάτων.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε όλους/ες όσους/ες εργάζονται με παιδιά με μαθησιακές και συμπεριφορικές δυσκολίες και αναζητούν πρακτικούς τρόπους για την αποτελεσματικότερη υποστήριξή τους, μέσα από επιστημονικά τεκμηριωμένες συμβουλευτικές παρεμβάσεις και αποτελεσματική συνεργασία με τους γονείς.