Το σχέδιο κάθε παιδιού, ιδιαίτερα των μικρότερων, είναι ένας τρόπος έκφρασης, μια εικόνα του εαυτού του. Ζωγραφίζοντας, αποτυπώνει σκέψεις, συναισθήματα, εμπειρίες, προβλήματα, ανάγκες και «συνομιλεί» με τους μεγάλους. Στοιχεία της προσωπικότητας που δεν εκφράζονται λεκτικά, αποτυπώνονται στο χαρτί και η ζωγραφιά λειτουργεί ως μέσο διευκολυντικό της ανάπτυξης. Ως ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία αποτελεί μια από τις «γλώσσες» αφήγησης ιστοριών, που διαφορετικά θα μας έμεναν άγνωστες. Αν γνωρίζουμε να «διαβάζουμε» τα σχέδιά τους, μπορούμε να δώσουμε απαντήσεις σ’ όλα αυτά που θέλει να πει το παιδί, πρώτα απ’ όλους στη μαμά και τον μπαμπά.
Ως μέσο επικοινωνίας, ανάμεσα στο θεραπευτή και το παιδί, η ζωγραφική, το σχέδιο, εγκαθιστά την μεταξύ τους σχέση και αφού σχετίζεται με τη νοητική ηλικία, θα μπορούσε να συμβάλλει στην αξιολόγηση της νοημοσύνης ως συμπληρωματικό εργαλείο. Επίσης, καθώς προκύπτουν απ’ αυτό συμπεράσματα σχετικά με το γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο του παιδιού, συμπληρώνει τη διαγνωστική αξιολόγηση για συναισθηματικά προβλήματα, ανάπτυξης και κοινωνικά. Ως απλές σχεδιάσεις γραμμών, χωρίς χρώματα, είτε ως ολοκληρωμένες ζωγραφιές, το παιδικό ιχνογράφημα αποτελεί καθρέπτη της προσωπικότητας, της νοημοσύνης και του εσωτερικού κόσμου, με την ανάδυση των συνειδητών και ασυνείδητων συναισθημάτων τους. Μας φανερώνει πως η δημιουργικότητα είναι χάρισμα του ανθρώπου που εμφανίζεται από την παιδική ηλικία.
Το σεμινάριο προσφέρει γνώσεις προκειμένου όποιος το παρακολουθήσει να κατανοήσει τη ψυχολογική ερμηνεία ενός παιδικού σχεδίου (της προσχολικής και παιδικής ηλικίας). Ξεκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες, οι γονείς, οι ειδικοί θεραπευτές, οι παιδαγωγοί, οι εκπαιδευτικοί, οι εικαστικοί, θα πάρουν πληροφορίες γι’ αυτή τη θεμελιώδη κι αποκαλυπτική δραστηριότητα του παιδιού και για τον τρόπο που αυτό βιώνει τον εαυτό του και τον κόσμο. Με το ιχνογράφημα, το παιδί εξωτερικεύει συναισθήματα, εμπειρίες, επιλύει προβλήματα, έτσι ώστε το σχέδιο ν’ αποτελεί μέσο αξιολόγησης των συναισθηματικών συγκρούσεων του παιδιού, αλλά και μέσο διευκολυντικό της ανάπτυξής του. Επιδιώκεται η καλύτερη κατανόηση της θεωρίας μέσα από κλινικό υλικό και παραδείγματα.
Τα θέματα που θα παρουσιαστούν στο σεμινάριο είναι:
• Το ιχνογράφημα και η σημασία του ως μέσο έκφρασης των παιδιών.
• Θεωρητικές προσεγγίσεις: η ερμηνεία του μουντζουρώματος, η εξέλιξη του ιχνογραφήματος ανάλογα με την ηλικία και το φύλο, ανάλυση σημαντικών στοιχείων όπως το χρώμα, το κράτημα του μολυβιού, η κάλυψη της κόλας, το σημείο εκκίνησης, η γραμμή, η πίεση στο χαρτί, η μορφή, οι σημαντικές παραλείψεις ή προσθήκες.
• Το παιδικό σχέδιο ως προβολική δοκιμασία: τα πιο συνήθη θέματα των παιδικών σχεδίων και η ερμηνεία τους, «το σχέδιο της ανθρώπινης φιγούρας», «το δέντρο», «το σπίτι», «η οικογένεια» , «τα ζώα», «τα μηχανικά σχήματα».
• Παρουσίαση παιδικών σχεδίων-σχολιασμός.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε ειδικούς παιδαγωγούς, σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων , εικαστικούς που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να αποκτήσουν μία βαθύτερη κατανόηση του παιδικού ιχνογραφήματος. Επίσης, απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές, δραματοθεραπευτές κ.α, που συνεργάζονται με παιδιά και αναζητούν πρακτικούς τρόπους για την αποτελεσματικότερη υποστήριξή τους. Τέλος, απευθύνεται σε γονείς που επιζητούν να κατανοήσουν καλύτερα τα παιδιά τους.
Δείτε την αναλυτική ανακοίνωση