Open Close

Οι αλλαγές στην βαθμολογία στις Πανελλαδικές και 14 «must» συμβουλές

Όλες τις αλλαγές που θα ισχύσουν με τη βαθμολογία των Πανελλαδικών αλλά και τη βαρύτητα των μαθημάτων στη τελικά συγκομιδή μαθημάτων στην τελική συγκομιδή μορίων παρουσιάζει το σημερινό «ΕθΝΟΣ-ΠΑΙΔΕΙΑ», που είναι αφιερωμένο στις εξετάσεις που αρχίζουν τη Δευτέρα 16 Μαΐου.

Με την πρώτη ανατροπή που έγινε φέτος, αποσυνδέεται η σχολική επίδοση από την εισαγωγή στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης. Όπως αναφέρουν εκπαιδευτικού αναλυτές στο «ΕΘΝΟΣ», με αυτή την αλλαγή καταργείται για όλους τους μαθητές το πριν του προφορικού βαθμού που ίσχυε μέχρι και την περσινή χρονιά το οποίο μπορεί να έφτανε ακόμη και τα 500 με 600 μόρια.

Την ίδια στιγμή, η μείωση των πανελλαδικών εξεταζόμενων μαθημάτων από 6 με 4 ισχυροποιεί ακόμη περισσότερο τα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας με συντελεστές 1,3 και 0,7 σε σχέση με την περσινή χρονιά, γεγονός που αυξάνει τη μέγιστη συγκομιδή μορίων που μπορεί να έχουν από αυτά οι φετινοί υποψήφιοι. Με απλά λόγια, όσο καλύτερες θα είναι οι βαθμολογίες σε αυτά τα δύο μαθήματα, θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο – σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές – οι πιθανότητες για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

 

Όπως τονίζει στο «ΕΘΝΟ» ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ Γιάννης Βαφειαδάκης, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν αλλάξει οι συντελεστές για τα δύο πρώτα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, η μείωση του αριθμού των μαθημάτων από σε 4 τα ισχυροποιεί. Πιο συγκεκριμένα:

Το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας μετράει έως και 33% στην τελική συγκομιδή μορίων.

Το δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας μετράει έως 27%.

Τα υπόλοιπα δύο μαθήματα μετράνε από 20% το κάθε ένα.

Μέχρι και πέρυσι, το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας μετρούσε έως 27%, το δεύτερο 21% και τα υπόλοιπα 4 από 13%.

Μια πρώτη εκτίμηση από τους εκπαιδευτικούς αναλυτές – ανεξάρτητα από την ευκολία ή τη δυσκολία των θεμάτων που θα μπουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ότι οι βάσεις θα πιεστούν καθοδικά για δύο λόγους.

Ο πρώτος είναι ότι καταργείται το πριμ της προφορικής βαθμολογίας που έφτανε έως και τα 600 μόρια και ο δεύτερος ότι από τη μείωση των μαθημάτων (από 6 σε 4) έχουν παραμείνει τα δυσκολότερα. Η ισχυροποίηση πάντως των μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας στην τελική συγκομιδή μορίων αναμένεται να ευνοήσει τους άριστους μαθητές στην προσπάθεια τους να ανοίξουν τις «πύλες» πρωτοκλασάτων σχολών.

Πάντως, όπως έδειξε πριν από λίγο καιρό η κατανομή των υποψηφίων ανά ομάδα προσανατολισμού, διαφαίνεται ένας μικρός αριθμός υποψηφίων που έχει κατευθυνθεί στην ομάδα προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής ο οποιος , σύμφωνα με τον κ. Βαφειαδάκη, φτάνει το 26%.

«Οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στα τμήματα του 5ου πεδίου φαίνεται ότι είναι λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι αν και δεν μπορεί να γίνει απόλυτη σύγκριση. Υπάρχουν πολλές και καλές σχολές και θα δημιουργηθούν αρκετές ευκαιρίες εύκολης εισαγωγής ακόμη και στις υψηλόβαθμες», τονίζει. Επισημαίνεται ότι το 5ο επιστημονικό πεδίο υπάρχουν 57 πανεπιστημιακά τμήματα, 64 που ανήκουν στα τεχνολογικά ιδρύματα, μια Στρατιωτική σχολή, Αστυνομικές και σχολές και Πυροσβεστικής καθώς και δύο ανώτερες σχολές τουριστική εκπαίδευσης.

Τέλος, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι μαθητές που διαγωνιστούν από τη Δευτέρα για μια θέση στα τμήματα και στις σχολές της ανώτατης εκπαίδευσης και θα εγκαινιάσουν το νέο εξεταστικό σύστημα, ξεκίνησαν την προετοιμασία τους στην Α’ τάξη του Λυκείου δίνοντας στο τέλος της χρονιάς εξετάσεις μέσω της Τράπεζας Θεμάτων και γνωρίζοντας ΄τοι θα συνυπολιγιστούν οι βαθμοί όλων των τάξεων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμιά. Την ερχόμενη χρονιά, η Τράπεζα Θεμάτων καταργήθηκε και φέτος γνωστοποιήθηκε ότι δεν θα προσμετράται  ούτε η προφορική βαθμολογία των μαθητών στην Γ’ Τάξη.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ – ΠΟΙΑ ΛΑΘΗ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ

14 συμβουλές για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Λίγες μέρες απέμειναν πριν από την έναρξη των εξετάσεων και όπως είναι φυσικό το άγχος των υποψηφίων έχει φτάσει στα ύψη. Και αυτό είναι καταστροφικό. Γι΄ αυτό παιδιά ηρεμήστε και ακολουθήστε μερικές συμβουλές που θα σας φανούν εξαιρετικά χρήσιμες.

“Έχουμε και λέμε:

1 Ό,τι μάθατε μάθατε. Τώρα κάντε επαναλήψεις σε ό,τι έχετε ήδη διαβάσει και μην αναλωθείτε στη μελέτη νέων θεμάτων ή την επίλυση εξαιρετικά πολύπλοκων ασκήσεων. Επίσης μεγάλο λάθος είναι να ψάχνετε SOS θέματα γιατί απλά δεν… υπάρχουν.

2 Όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι και πιθανά θέματα στις εξετάσεις. Πολλές φορές μάλιστα έχει παρατηρηθεί η Επιτροπή των Εξετάσεων να «βάλει» θέματα που είχαν ζητηθεί και την προηγούμενη χρονιά, ή γενικά προηγούμενα χρόνια φυσικά διατυπωμένα με διαφορετικό τρόπο και με άλλα ζητούμενα .

3 Τις μέρες που απομένουν μέχρι τις εξετάσεις καλό θα ήταν να μην επιδίδεστε σε εξαντλητικό διάβασμα και σε ξενύχτια συνοδεία άπειρων καφέδων. Καλό θα ήταν να διαβάζετε με πρόγραμμα και να αφιερώνετε χρόνο για ξεκούραση και μικρές βόλτες με φίλους. Την ημέρα της εξέτασης, οι υποψήφιοι δεν πρέπει να ασχολούνται καθόλου με το διάβασμα αλλά ν΄ αφήσουν το μυαλό τους να ξεκουραστεί ώστε να μπορέσουν ν΄ αποδώσουν την ώρα της… κρίσης. Ο καλός ύπνος πριν από την κάθε γραπτή εξέταση μεγιστοποιεί την απόδοση του εγκεφάλου στη νοητική διεργασία που απαιτεί η αξιολόγηση.

4 Προσοχή ιδιαίτερη απαιτείται τον χρόνο αναμονής των θεμάτων, οπότε και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική αντίδραση και αφετέρου διότι κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ εύκολη.
Τι κάνουμε όταν δοθούν τα θέματα

5 Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του, να διαβάσει μία φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα θα κρατά κάποιες πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα. Αμέσως μετά, προτείνεται ο υποψήφιος να επεξεργαστεί τα θέματα που γνωρίζει πολύ καλά και με κλιμάκωση να ασχοληθεί στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο.

6 Δεδομένου ότι στα περισσότερα μαθήματα οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα θέματα, ο μέσος χρόνος που πρέπει να αφιερώσουν σε κάθε θέμα είναι περίπου 45 λεπτά της ώρας. Όμως, κάποια από τα θέματα θα φανούν στους προετοιμασμένους υποψηφίους πολύ απλά, συνεπώς ο χρόνος που θα απομείνει για τα απαιτητικά θέματα είναι αρκετός.

7 Σε κάθε περίπτωση, ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δύο αρνητικά: πρώτον, θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και, δεύτερον, η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς, εάν ο υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.

Αιτιολόγηση

8 Τίποτε δεν θεωρείται αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ό,τι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μίας έννοιας κ.λπ.

9 Πλεονασμοί, υπερβολικές αναλύσεις ή άσχετες πληροφορίες πρέπει να αποφεύγονται, διότι ενέχουν τον κίνδυνο για βαθμολογική ποινή, εάν εμπεριέχουν λάθη ή θεωρηθούν ως αποτέλεσμα της ακρισίας του υποψηφίου.

10 Οι εκφωνήσεις των θεμάτων των Πανελλαδικών είναι κατά κανόνα σαφείς και συνεπώς δεν είναι δύσκολο οι υποψήφιοι, αφού διαβάσουν προσεκτικά τις εκφωνήσεις, να κατανοήσουν την ακριβή έκταση των απαντήσεών τους.

11 Μετά το τέλος των απαντήσεών τους και δεδομένου ότι υπάρχει χρόνος στη διάθεσή τους, είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να επανεξετάσουν όσα έγραψαν προκειμένου να διορθώσουν κάποια λεπτά σημεία, όπως εκφράσεις ή αριθμητικές πράξεις, λάθη και αστοχίες.

Πώς απαντάμε στις ερωτήσεις

12 Κατά την απάντηση ενός θέματος, πρέπει με προσοχή να σημειώνονται σωστά οι αριθμοί των ερωτημάτων του, κυρίως όταν αυτά δεν απαντώνται με τη σειρά που δίνονται στις εκφωνήσεις.

13 Η σαφής διάκριση των ερωτημάτων και υποερωτημάτων είναι πολύ σημαντική και συμβαίνει συχνά οι υποψήφιοι να χάνουν πολύτιμες μονάδες από θέματα που απάντησαν μεν, αλλά με λάθος αρίθμηση ή με ακαταστασία στο γραπτό τους. Άλλωστε, οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν διαρκώς στο μυαλό τους ότι η άρτια αρχιτεκτονική του γραπτού (τάξη, αισθητική, ευανάγνωστες απαντήσεις) υποσυνείδητα προϊδεάζει θετικά τον βαθμολογητή.

14 Τα ερωτήματα πρέπει να απαντώνται με σαφήνεια και πληρότητα. Πολλοί διαβασμένοι μαθητές συμβαίνει να χάνουν μονάδες, διότι σε κάποιο θέμα θεώρησαν ότι μέρος μίας απάντησης ή αιτιολόγησης είναι αυτονόητη.
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ

 

www.alfavita.gr/

Comments are closed.