Open Close

Έχουμε δρόμο ακόμη για μια εκπαίδευση για όλα τα παιδιά. Πρέπει να αλλάξουν πολλά.

του Παντέρα Νίκου

Η Nell Keddie διατυπώνει μια αιρετική, με ένα πρώτο διάβασμα, θέση. Έχει σχέση με το πώς το είδος της γνώσης που διδάσκεται στα σχολεία διαμορφώνει τελικά και τις επιδόσεις των μαθητών. Η άποψή της σχετίζεται άμεσα με τις θεωρίες για την κοινωνική κατασκευή της γνώσης ( Berger& Lukcmann, The Social Construction of Reality 1967) καθώς και με τη θεωρία του Bernstein για τους κώδικες που προωθεί το σχολείο(BasilBernstein Παιδαγωγικοί κανόνες και κοινωνικός έλεγχος) αλλά και με την ελληνική ταινία: “To καναρινί ποδήλατο»

   Η Nell Keddie σε άρθρο της με τίτλο « Classroom Knowledge»  που περιλαμβάνεται στο Young(επιμ) ,Knowledge and control , 1971 σελ.156 υποστηρίζει ότι οι αλλαγές σε αναλυτικά προγράμματα (ώρες διδασκαλίας, τύποι γνωστικών αντικειμένων, ωρολόγιο πρόγραμμα και άλλα), που με την ευκαιρία να αναφέρουμε ότι χαρακτηρίζουν την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας μας τις τελευταίες δεκαετίες, δεν είναι οι κατάλληλες αλλαγές που μπορούν να βοηθήσουν μαθητές με χαμηλές επιδόσεις. Αυτό που πρέπει να αλλάξει κατά την Nell Keddie είναι οι ιεραρχικές κατηγορίες της ικανότητας και της γνώσης που επιβραβεύονται από το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς. Κατηγορίες που επιβάλλονται από τα αναλυτικά προγράμματα, και ο εκπαιδευτικός είναι υποχρεωμένος να τις αποδεχτεί  για να κρίνει το ποιος μαθητής κατέχει τη γνώση. Η ανανέωση των σχολείων μπορεί να γίνει μόνο αν μεταβληθούν εκ βάθρων οι κατηγορίες που χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι για το τι θεωρείται γνώση. Εδώ μπορούμε να θυμηθούμε την κατακραυγή που είχε ο νέος δάσκαλος από τους συναδέλφους του, όταν έβαλε 10 στα μαθηματικά σε ένα «κακό» μαθητή που όμως ήξερε να επιδιορθώνει τρακτέρ(ταινία: καναρινί ποδήλατο). Αυτό γιατί μέσα στην επίσημη γνώση των σχολείων δεν επιβραβεύεται η συγκεκριμένη ικανότητα.

   Πιο αναλυτικά η Keddie μελέτησε ένα  σχολείο σχετικά με τον ορισμό της ικανότητας ενός μαθητή σε συνάρτηση με το χειρισμό της ύλης και της γνώσης σε ορισμένη κατηγορίας ικανότητας. Οι μαθητές του Α ( άριστα) έχουν την ικανότητα να κάνουν κτήμα τους τα γνωστικά αντικείμενα. Χειρίζονται άνετα αφηρημένες έννοιες και νοητικό υλικό. Όμως οι μαθητές του Γ (καλά)  χρειάζονται μια πιο συγκεκριμένη και οικεία , εμπλουτισμένη με παραδείγματα, ύλη που να είναι βασισμένη στην εμπειρία, να είναι σε κατανοητή γλώσσα για να αφομοιωθεί.

Διαβάστε όλο το άρθρο στο fresheducation.gr

Comments are closed.